۶۲ درصد زائران تنها کالای ایرانی خریداری می‌کنند

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری گفت: بر اساس پژوهشی ۶۲ درصد زائران تنها کالای ایرانی خریداری کرده و ۴۰ درصد زائران از کیفیت کالا‌های عرضه شده رضایت کامل داشته‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدصادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری روز گذشته در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه استان با ارائه آماری از تعداد زائران و گردشگران غیر ایرانی به استان در ۹ ماه ابتدای امسال گفت: در ۹ ماه نخست امسال حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار زائر غیر ایرانی به مشهد مقدس مشرف شده‌اند که این تعداد بیشتر از مجموع کل زائران غیر ایرانی مشهد در ۱۲ ماهه سال ۹۷ با تعداد سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است. وی با اشاره به آخرین پژوهش تحلیلی انجام‌شده در خصوص زائران و مجاورانی که به بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) مشرف می‌شوند، گفت: بر اساس این پژوهش ۸۹ درصد زائران همراه با خانواده به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که ۴۶ درصد آن‌ها با وسیله نقلیه شخصی به این شهر می‌آیند.

او در خصوص تعدد سفر زائران به مشهد مقدس تصریح کرد: ۴۱ درصد زائران سالی یک بار به مشهد مشرف می‌شوند و ۱۴ درصد نیز سالی دو بار به مشهد سفر می‌کنند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری درباره حضور مجاوران حریم رضوی در حرم امام رضا (ع) گفت: بر اساس پژوهش انجام‌شده، ۳۴ درصد زائران مجاور امام هشتم (ع) هفته‌ای یک‌بار برای زیارت به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مشرف می‌شوند و میانگین مدت‌زمان حضورشان در حرم رضوی ۶۲ دقیقه است. علاوه بر این، ۳۶ درصد زائران مجاور در طول شب و ۲۴ درصد صبح به حرم رضوی مشرف می‌شوند که ۴۲ درصد آن‌ها به‌وسیله اتوبوس به بارگاه امام هشتم (ع) می‌روند. از سوی دیگر ۵۷ درصد زائران مجاور به‌تن‌هایی به زیارت مشرف می‌شوند.


ماندگاری ۵ روزه زائران در مشهد


براتی گفت: میزان ماندگاری زائران در مشهد مقدس بر اساس پژوهش انجام‌شده به‌طور متوسط حدود پنج روز بوده است که بخش عمده این زائران خودرو‌های خود را در پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی پارک می‌کنند. سهم پارکینگ‌های حرم در پذیرش خودرو‌های زائران ۴۴ درصد است. از سوی دیگر معابر و پارکینگ‌های حرم مطهر و حریم رضوی به‌هیچ‌وجه ظرفیت لازم را برای پذیرش وسایل نقلیه زائران ندارد. وی افزود: علاوه بر این، میزان هزینه‌ای که به‌طور متوسط برای یک خانواده چهار نفره در ایام عید نوروز امسال برای اقامت پنج روزه در مشهد برآورد شد، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.


۶۲ درصد زائران، کالای ایرانی می‌خرند


براتی درباره سبد کالای زائران افزود: برعکس تمام اظهارات انجام‌شده مبنی بر این‌که عمده کالا‌های خریداری‌شده توسط زائران چینی است، بر اساس این پژوهش، ۶۲ درصد زائران اعلام کردند که تنها کالا‌های ایرانی را برای سوغات خود خریداری کرده اند و در سبد زیارت آن‌ها قرارگرفته است. البته ۲۱ درصد زائران اعلام کرده‌اند که اصلاً کالایی خریداری نمی‌کنند.


خرید سوغات اولویت ۵۹ درصد زائران


او ادامه داد: ۵۹ درصد زائرانی که در این پژوهش همکاری داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که اولویت اول آن‌ها خرید سوغات بوده است و ۷۹ درصد زائران خرید زعفران، پوشاک و شیرینی‌جات را اولویت اول خود در تهیه سوغات زائر بیان کرده‌اند. علاوه بر این ۴۰ درصد زائران از کیفیت کالا‌های عرضه‌شده رضایت داشته‌اند. ۳۹ درصد زائران خرید خود را از بازار‌های سنتی مشهد انجام داده و ۲۳ درصد زائران از کالا‌های سنتی ارائه‌شده رضایت داشته‌اند.


رضایت ۸۷ درصدی زائران از خدمات شهری


معاون امور زیارت استانداری با بیان این که ۸۷ درصد زائران از خدمات شهری ارائه‌شده رضایت داشته‌اند، درباره عمده‌ترین انتظارات و درخواست‌های زائران امام هشتم (ع) گفت: نظارت و کنترل قیمت کالا و خدمات، نظارت بر محل‌های اسکان، کنترل ترافیک اطراف حرم مطهر، افزایش امکانات رفاهی و تفریحی و افزایش پارکینگ‌ها در شهر مشهد پنج انتظار عمده زائران امام رضا (ع) از مسئولان و متولیان امور زیارت استان بوده است.

براتی همچنین با اشاره به حذف ردیف بودجه زیارت در لایحه بودجه ۹۹ افزود: استاندار به‌صورت جدی در حال پیگیری موضوع بودجه زیارت برای مشهد مقدس است و این موضوع در کارگروه ملی زیارت نیز پیگیری می‌شود.
 
انتهای پیام//م.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار