کرمعلی قندالی گفت: امسال تولید گوشت قرمز از حدانتظار فراتر رفته است که اثر مثبت آن در بازار گوشت با کاهش قیمت شاهد هستیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: امسال ۲ میلیون تن علوفه (جو) برای دام عشایر کشور وارد کشور شده و از حیث توزیع آن با قیمت مصوب ۱۶ هزار ریال مشکلی وجود ندارد.

او افزود: ذخیره سازی علوفه دام عشایر در سراسر کشور تکمیل شده و به دلیل شرایط آب و هوایی و مراتع مناسب، نیاز عشایر به علوفه خشک کمتر شده است.

قندالی اظهار داشت: درحال حاضر علوفه خشک بدون محدودیت و سهمیه بندی با قیمت مصوب در حال انجام است و در زمان حاضر هیچ کمبودی در بازار احساس نمی‌شود.

عشایر ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز تولید کردند

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز یعنی حدود ۱۹۰ هزار تن تولید می‌شود، ادامه داد: امسال تولید این فرآورده از حدانتظار نیز فراتر رفته است که اثر مثبت آن در بازار گوشت که با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ریالی همراه بوده است دیده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: دام زنده (سبک) به قیمت هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار ریال و گوشت خالص بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار ریال تمام می‌شود، ولی بابت قیمتی بالاتر از این رقم به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

کرمعلی قندالی اذعان داشت: امسال زایش دام در مناطق عشایری به صورت دوقلوزایی بسیار زیاد بوده است، به همین دلیل عرضه دام زنده در کشور به وفور و با قیمت مناسب وجود دارد.

اجرای طرح‌های عمرانی عشایر با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: امسال ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق عشایری کشور اختصاص یافت که بخش مهمی از آن برای توزیع شبکه‌ای آب هزینه خواهد شد.

او افزود: امسال ۹۰ دستگاه تانکر جدید آب برای تامین آب عشایر در مناطق عشایری کشور به خصوص خوزستان توزیع شد، ولی رفته رفته با اجرای طرح‌های لوله‌کشی آب، نیاز به تانکر آب کمتر خواهد شد.

سهمیه سوخت عشایر توزیع شد

قندالی با اشاره به کمبود سوخت در برخی مناطق عشایری کشور بیان کرد: به منظور توزیع مناسب سوخت، عاملیت توزیع آن به اداره‌های کل امور عشایر واگذار شده به گونه‌ای که سهمیه خانوار‌های عشایری به صورت یکجا دریافت و بین عشایر توزیع خواهد شد و از این به بعد نیازی به ثبت نام در سامانه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران نیست.

او به تخصیص ۵۷۰میلیارد ریال یارانه سوخت به عشایر از سوی وزارت نفت اشاره کرد و اظهار داشت: با پرداخت این یارانه، توزیع سوخت بهتر با قیمت مصوب بهتر خواهد شد.

بهره‌برداری از ۲۱۹ پروژه عمرانی در مناطق عشایری

قندالی گفت: در دهه فجرامسال ۲۱۹پروژه عمرانی و زیربنایی با ۷۰۰میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: این پروژه‌ها در زمینه آب، راه و انرژی خورشیدی است و ۱۹هزار خانوار عشایری از آن بهره‌مند می‌شوند.

جمعیت عشایر ثابت مانده است

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه عشایر با ۱.۲میلیون نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار، ۱.۵درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند اذعان داشت: در ۳ سرشماری کشور، جمعیت عشایر ثابت مانده، ولی تعداد خانوار‌ها رو به افزایش، ولی بعد خانوار کم شده است.

او تصریح کرد: بر اساس سرشماری ۱۳۷۷ جمعیت عشایر ۲۰۰هزار خانوار و در سال ۱۳۸۷ به ۲۱۳ هزار خانوار افزایش یافته، ولی بعد خانوار از ۷ نفر به ۵ نفر کاهش یافته است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.