بی شک یکی از موضوعات مهم در مدیریت شهری،سامانه های حمل و نقل در کلان شهرها است و کلان شهر اصفهان با احداث خط یک و تکمیل خط دو مترو در سال های آتی یک گام به شهر های با حمل و نقل هوشمند نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قطار شهری یکی از دستاورد‌های مهم بشر در زمینه حمل و نقل بوده که به لحاظ بهبود مسائل زیست محیطی، کاهش تردد‌های شهری و صرفه جویی در زمان سفر‌های درون شهری، مدیران شهری را برای ورود به این عرصه مجاب کرده است.

مدیریت شهری در اصفهان در سال‌های پس از انقلاب، در راستای توسعه حمل و نقل عمومی که از نیاز‌های اساسی هر کلان شهری به شمار می‌رود، مطالعات اولیه طرح قطار شهری اصفهان را کلید زد.

 

ثانیه های معکوس برای رسیدن اصفهان به شهری با حمل و نقل هوشمند



سرگذشت قصه‌ی پر تلاطم قطار شهری اصفهان

 

در سال‌های ۶۶ تا ۶۹ مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک از سوی مدیریت سازمان حمل و نقل و از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد، پس از آن در سال‌های ۷۱ تا ۷۳ مطالعات پیش امکان پذیری از سوی شرکت فرانسوی و در سال ۷۴ دیگر مطالعات امکان پذیری را شرکت ppk استرالیا عهده دار شد.

پس از آن در سال ۷۵ طراحی‌های اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری آغاز و به مدت دو سال ادامه یافت و با تصویب بودجه قطار شهری درمجلس شورای اسلامی در سال ۷۹، قصه‌ی مترو اصفهان آغاز شد.
خط یک متروی اصفهان از شمال به جنوب و به طول حدود ۲۰ کیلومتر با ۲۰ ایستگاه است.
فاز ۱ این خط مهر ماه سال ۹۴ و با ۱۰ ایستگاه افتتاح شد؛ فاز ۲ با افتتاح ایستگاه تختی در سال ۹۵ و و پس از آن فاز ۳ در مرداد ماه ۹۶ و با گذر از زاینده رود در ایستگاه سی و سه پل و ایستگاه دیگر ۲ باز گشایی شدو در پایان سال ۹۶ متروی اصفهان تکمیل شد.
پس از آن، خط دو قطار شهری اصفهان که خط شرقی-غربی است، از خمینی شهر آغاز شده و در مسیرش از خیابان کهندژ از خط شمال به جنوب (خط ۱ مترو) عبور و پس از گذشتن از قسمت شمالی میدان امام در مسیرش به سمت هاتف، میدان امام علی (ع) به خیابا ن زینبیه و ایستگاه شهید غفاری که محل دپو واگن‌ها است می‌رسد.
این خط قطار شهری که چند ایستگاه آن در حال ساخت است، ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به خط ۱ مترو دارد و به سرعت در حال پیشرفت است.
اهمیت این پروژه به قدری است که شهردار اصفهان از آن به عنوان یکی از ابر پروژه‌های عمرانی شهر یاد می‌کند.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با بیان اینکه احداث خط دو قطار شهری یکی از بزرگترین پروژه‌های زیر ساختی با رویکردکاهش آلودگی هوا است، عنوان کرد: با پشتکار شبانه روزی تلاشگران در عمق زمین و به کارگیری بهترین روش ها، عملیات اجرایی ۱۰ ایستگاه از ۱۶ ایستگاه خط دوم مترو در جبهه‌ی شرق در حال انجام است.

او ادامه داد: طول بخشی از خط دوم متروی اصفهان که در حال انجام است، ۵/۱۴ کیلومتر و روش اقدام هم از زیر زمین است تا معضلات ترافیکی و مشکلات ساخت را به حداقل برساند.

نوروزی در خصوص روش اجرای این خط توضیح داد: روش اجرای در دست اقدام زیر زمین و به صورتی است که شاید شهروندان اجرای پروژه را اجرا نکنند، چون ابتدا ایستگاه‌ها احداث و پس از آن TBM در حال حفاری، وارد ایستگاه می‌شود.

شهردار اصفهان گفت: امیدواریم این تلاش‌ها و اقدامات در مجموعه قطار شهری، هرچه زودتر به ثمر نشیند تا خط دوم هر چه زودتر در اختیار شهروندان قرار گیرد.

بی شک پروژه‌ای با این عظمت، نیازمند تجهیزات و اعتباراتی است تا هرچه سریع‌تر در زمان پیش بینی شده به سرانجام برسد.

ایستگاه اعتبارات اجرای پروژه خط دو قطار شهری


محمد رضا بنکدارهاشمی مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در خصوص اعتبارات این پروژه عنوان کرد: خط دوم قطار شهری با بودجه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در شهر آغاز شده و در حال پیشرفت است.

او ادامه داد: خط دو قطار شهری از ایستگاه دارک در زینبیه آغاز و تا ایستگاه مدرس نجفی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

ثانیه های معکوس برای رسیدن اصفهان به شهری با حمل و نقل هوشمند

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به روند پیشرفت پروژه بیان کرد: عملیات اجرایی ایستگاه‌های شهید خرازی، چهارسوق و شاهد از یک ماه پیش آغاز شده است و ایستگاه خلجا نیز تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

بنکدار هاشمی اضافه کرد: شفت جبهه‌ی دوم خط دوم قطار شهری با برنامه ریزی دقیق‌تر زمانی صورت گرفته؛ بدین ترتیب که پیش از ورود TBM از محل ایستگاه، سازه نگهبان و سازه اصلی ایستگاه ساخته خواهد شد تا ضمن صرفه جویی در هزینه ها، آب بندی دستگاه‌ها با کیفیت بهتری انجام شود.

او با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر مترو، ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، اظهار کرد: نزدیک ۴۵ درصد این هزینه در سازه و نزدیک به ۵۵ درصد آن در بحث تجهیزات هزینه می‌شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان بیان کرد: باتوجه به تجهیزات محور بودن پروژه‌های قطار شهری، مسیر تعیین پیمانکار EPC در خط دو قطار شهری اصفهان سرعت گرفته است.

با وجود تکمیل خط دوم قطار شهری تا چند سال آینده و سهولت برای شهروندان



در تردد‌های شهری، اما می‌توان گفت که مجموعه خطوط قطار شهری اصفهان در مقایسه با کشور‌های مختلف و حتی کلان شهر تهران، هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.
البته با در نظر گرفتن شرایط تحریم و مشکلات موجود در مدیریت شهری، قطار شهری توانسته است بارسنگینی از حمل و نقل عمومی را به دوش بکشد.

گزارش از نعیمه حکمت پور

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار