عضو هیات علمی و هسته مشاوره اجتماعی- فرهنگی ستاد مقابله با بیماری کرونا دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کمبود توجه به اطلاعات، آفتی که تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار داده است.

منصور کوهی رستمی عضو هیات علمی و هسته مشاوره اجتماعی- فرهنگی ستاد مقابله با بیماری کرونا دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به نظر می­ رسد در دنیای امروز برای تصمیم ­گیری درست با کمبود اطلاعات مواجه نیستیم، بلکه با کمبود توجه به اطلاعات مواجه هستیم.

او افزود: این روز‌ها در همه رسانه­ ها، در کوچه و بازار و حتی محافل دوستانه، صحبت از ویروس کرونا است و بیشترین اطلاعات رسمی و محتوا‌های تولید شده توسط مردم در کشور پیرامون ویروس کرونا منتقل می­ شود.

کوهی رستمی اظهار داشت: در مدیریت هر بلا یا بحرانی، اهمیت اطلاعات برای مدیریت مؤثر بحران بسیار ضروری و حیاتی است. در بحران کرونا نیز مردم به اندازه دارو، ماسک و مواد ضد عفونی کننده به دنبال اطلاعات مرتبط هستند، اما اطلاعات تولید شده در این زمینه به صورتی لجام گسیخته و با اغراض و انگیزه­‌های مختلف در حال اشاعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه شید چمران اهواز ادامه داد: برخی این انگیزه ­ها، مادی و اقتصادی است به طوری که در برخی موارد با تجویز مواد غذایی و دارویی خاص به ناگهان قیمت آن دارو یا ماده غذایی چند برابر شده است. برخی دیگر انگیزه‌های سیاسی است مثل برخی محتوا و اطلاعات ارایه شده در شبکه ­های خارج از کشور و  توهم دانایی عده‌ای نیز منجر به تجویز انواع روش‌های مقابله با کرونا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان بیان کرد: این امر منجر به آلودگی شدید اطلاعاتی و بلاتکلیفی مردم در مواجهه با بحران کرونا شده است.

او تصریح کرد: انفورماتیک بحران، مسیر‌های تلاقی منظر‌های اجتماعی، فنی و اطلاعاتی در طول چرخه بحران که شامل: آماده­ سازی، پاسخ، و بهبود است را مورد بررسی قرار می­ دهد.در هر بحرانی بازیگران و آژانس­‌های زیادی درگیر بحران، بلایا هستند از جمله شهروندان، قربانیان و آژانس‌های دولتی و غیر دولتی، که هر کدام در هر بحران عموماً اطلاعات زیادی تولید می­ کنند.

منصور کوهی رستمی اظهار داشت: در حالی که توانایی استفاده از دامنه وسیعی از داده­‌های بدون ساختار تا حد زیادی آگاهی موقعیتی  دولت و افراد را افزایش می­ دهد، به طور متناقضی اطلاعات قابل دسترس زیادی را خلق می­ کند که گاهی امکان ارائه تصویری روشن از ابعاد بحران را به سختی امکان پذیر می­ سازد. در چنین شرایطی قیاس متداولی وجود دارد، یعنی تلاش برای نوشیدن آب از شلینگ آتش نشانی و این شرایط یعنی جامعه و مردم درگیر آلودگی اطلاعات هستند.

او بیان کرد: آلودگی اطلاعات به صورت سنتی به عنوان ارائه اطلاعات، با نرخی  سریع­تر از پردازش فرد تعریف شده است. آلودگی اطلاعات می ­تواند تأثیر جدی و جبران ناپذیری بر تصمیم ­گیری افراد در بحران داشته باشد چراکه اساساً تصمیم گیری متکی به اطلاعات مرتبط و قابل دسترس آنهاست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:  به نظر می ­رسد در دنیای امروز برای تصمیم ­گیری درست با کمبود اطلاعات مواجه نیستیم، بلکه با کمبود توجه به اطلاعات مواجهیم. این بدین معنی است که اطلاعات و محتوا در جامعه به وفور یافت می‌شود، اما افراد توان توجه جدی و تمیز اطلاعات درست از نادرست را ندارند چرا که قبل از بحران سواد اطلاعاتی لازم برای درک و دریافت صحیح اطلاعات را به دست نیاورده اند.

به گفته گوهی رستمی، آلودگی اطلاعاتی از  طریق اطلاعات و محتوای منتشر شده توسط افراد رسمی و غیررسمی ایجاد می­ شود. ادغام و هماهنگی اطلاعات خلق شده و یا اشاعه یافته از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی چالشی کلیدی در انفورماتیک بحران است. کما اینکه در بحران کرونا نیز هنوز هماهنگی و ادغامی بین اطلاعات رسمی و غیر رسمی و حتی تجویز‌های مقابله‌ای نیز انجام نشده است.

او اضافه کرد: با ظهور رسانه­‌های اجتماعی و متعاقباً افزایش در ارتباطات غیررسمی این مشکل پیچیده ­تر نیز شده است. این پیچیدگی در آلودگی شدید اطلاعاتی حاضر قابل مشاهده است. به هر حال، رسانه­‌های اجتماعی نه تنها در فاز پاسخ و بهبود، توانایی و  قدرت آگاهی دهندگی دارند، بلکه آنها توانایی ارائه اطلاعات به شدت نادرست را نیز دارند. 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار