در سال‌های اخیر وسعت بیابان‌های استان ایلام در حال کاهش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، بیابان‌ها نقش بسیار زیادی در ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تشکیل توده‌های گردو خاک دارند، درصورتی که اقدامات مهار و کنترل در این عرصه‌ها صورت نگیرد، زمین به سمت فرسایش‌های جبران ناپذیر پیش خواهد رفت، به گونه‌ای که زندگی مردم را با مخاطرات جدی مواجه خواهد کرد.

استان ایلام درغرب کشور، دارای بیش از ۴۲۴ هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که حدود۲۰ درصد از عرصه‌های طبیعی استان را شامل می‌شود، بیشتر این بیابان‌ها در مناطق جنوبی و گرمسیری استان قرار دارند. واز این میزان ۲۶۰ هزار هکتار در شهرستان دهلران واقع شده است.

در سال‌های اخیر باهدف مهار پدیده بیابان زایی و کاهش وسعت کانون‌های فرسایش بادی، اقدامات مختلفی از جمله نهال کاری درسطح وسیعی از بیابان‌های شهرستان‌های مهران و دهلران صورت گرفته و در دست انجام است.

اجرای موثر طرح‌های نهالکاری باهدف مهار بیابان‌ها در استان ایلام/ مهار بیابان‌ها با تولید ۶۵ گونه نهال در استان ایلام

اعتبارات، سلاح مبارزه با بیابانزایی

فرماندار دهلران با اشاره به وضعیت اقلیمی و آب و هوایی شهرستان دهلران گفت: منابع طبیعی دهلران از لحاظ پدیده بیابان زایی و از بین رفتن پوشش گیاهی، در معرض خطر و تهدید جدی قرار گرفته بود.

مجید عسگری، اقدامات سال‌های اخیر درحوزه کنترل بیابان‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون از محل اعتبارت تملک داریی‌ها حدود ۴۰ میلیارد ریال به بخش‌های آبخیزداری، بیابانزدایی، نهالکاری و توسعه جنگل‌های دست کاشت دهلران اختصاص یافته است.

او افزود: بخش اصلی اعتبارات اختصاص یافته به توسعه جنگل‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌باشد ودر سال آینده نیز قصد داریم همین میزان اعتبار برای ادامه طر‌های بیان زدایی و توسعه جنگل‌های دست کاشت شهرستان اختصاص دهیم؛ که این اعتبارات با اضافه شدن به اعتباراتی که در اختیار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد می‌تواند سلاح مناسبی در مبارزه با بیابان‌ها و مهار کانون‌های فرسایش بادی باشد.

عرصه‌های بیابانی مغلوب تلاش جهادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: تلاش جهادی مردم همیار طبیعت در کنار حمایت و اقدامات دولت، توانسته جایگاه استان ایلام در زمینه مهار ریزگرد‌ها و بیابان زدایی را در سطح کشور بالا ببرد.

رضا احمدی با اشاره به اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی کمک شایانی به اجرای موفق و موثر طرح‌های کنترل ومهار بیابان‌ها و افزایش سطح سبز جنگل‌های دست کاشت داشته، گفت: با توجه به دستور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درخصوص کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال در مناطق بیابانی کشور، تلاش کردیم، وسعت قابل توجهی از عرصه‌های طبیعی و بیابانی استان را جنگل کاری کنیم.

او، تعداد نهال‌های کاشته شده در این طرح جهادی را ۵/۹ میلیون اصله درسطح کشور برشمرد و افزود: از این میزان ۳ میلیون اصله در سطحی معادل ۸ هزار هکتار در عرصه‌های بیابانی استان ایلام کاشته شد که این رقم ۳۱.۵ درصد کل نهال‌های کاشته شده در سطح کشور می‌باد.

احمدی بابیان اینکه درسال ۱۳۹۸ در پهنه بیابانی و طبیعی شهرستان دهلران ۴ هزار هکتار نهالکاری صورت گرفته اظهار کرد: شیوه‌های نوین و زمان مناسب کاشت، عامل مهم و مؤثر در توسعه جنگل‌ها، مهار بیابان‌ها و مقابله با ریزگردهاست واین زمان دقیق کاشت، ما را در استقرار بیشتر نهال در عرصه، کاهش هزینه‌ها و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار کمک می‌کند.

احمدی به ایجاد نهالستان‌هایی در سطح استان برای تولید نهال‌های متناسب با اقلیم استان خبر داد و افزود: سالانه چندین میلیون اصله نهال در نهالستان‌های مهران و دهلران تولید می‌شود که طرح توسعه این نهالستان‌ها نیز در دست اقدام است.

اجرای موثر طرح‌های نهالکاری باهدف مهار بیابان‌ها در استان ایلام/ مهار بیابان‌ها با تولید ۶۵ گونه نهال در استان ایلام

این مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۶ میلیون اصله نهال در داخل استان تولید شد و در سال ۱۳۹۸ به ۱۲ میلیون افزایش یافت، همچنین با توجه به برنامه کاشت نهال در سطح ۴۰ هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ در تلاش هستیم تولید نهال را افزایش دهیم تا برای تامین نهال دراین سطح، مشکلی وجود نداشته باشد.

او در خصوص انواع نهال‌های تولیدی در استان گفت: ۶۵ گونه درخت‌های جنگلی آداپته شده با محیط و اقلیم استان در دور بخش زاگرسی و خلیج عمانی (سردسیری و گرمسیری) در داخل استان تولید می‌شود.

رضا احمدی به دانش بومی تولید و پرورش نهال دراستان اشاره کرد و اظهار داشت: با تلاش کارشناسان بخش نهال و توسعه جنگلها، تولید این گونه‌ها، به الگوی تولید بهترین نهال‌های دنیا دست پیدا کرده ایم؛ و استانداردترین نهال‌های دنیا در ایلام تولید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از مشارکت جدی و داوطلبانه مردم و همیاران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد، ورزشکاران و کوهنوردان، ونیرو‌های نظامی و انتظامی در بازکاشت نهال‌های تولیدی قدردانی کرد و افزود: در تمامی برنامه‌های نهالکاری و بیابان زدایی، این همیاران طبیعت حضور فعال دارند و به خاطر این مشارکت بالا، مهار بیابان‌ها با شتاب ببیشتری در حال انجام است.

ایلام پیشرو در مهار بیابان‌ها

میرزایی، کارشناس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور معتقد است استان ایلام یکی از استان‌های شاخص و پیشرو در توسعه جنگل‌های دست کاشت در عرصه‌های بیابانی و طبیعی است.

او دربازدید میدانی از عرصه‌های طبیعی دهلران، افزایش سطح سبز جنگلی در شهرستان‌های مهران و دهلران را امری ضروری دانست و اظهار داشت: در این شهرستان‌ها که عاری از پوشش درختی و درختچه‌ای مناسب هستند و مناطق خلیج عمانی به شمار می‌روند، درصورت توسعه نهالکاری، هوایی پاک، آسمانی عاری از ریزگردها، کاهش وسعت بیابان و تنفسی سالم را به مردم هدیه خواهیم کرد.

این کارشناس سازمان جنگل‌ها گفت: استان ایلام در سال‌های اخیر، یکی از استان‌های پیشرو در توسعه جنگل‌های دست کاشت بوده است؛ و در شهرستان‌های گرمسیر مهران و دهلران که درتابستان دمای هوا به بالای ۵۰ درجه می‌رسد، کاشت و نگهداری از نهال‌ها و فضای سبز جنگلی در مقابل توده‌های گرد و خاک، کار بسیار سختی است، اما بااین وجود اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

اجرای موثر طرح‌های نهالکاری باهدف مهار بیابان‌ها در استان ایلام/ مهار بیابان‌ها با تولید ۶۵ گونه نهال در استان ایلام

میرزایی، درخصوص عوامل مؤثر در دستیابی به موفقیت‌های مهار بیابان‌ها و توسعه جنگل‌های دست کاشت در این استان گفت: عمیق کاری و بهره گیری از نهال‌های متناسب با اقلیم منطقه به الگویی برای توسعه نهالکاری و مهار بیابان‌ها در سطح کشور تبدیل شده است؛ که در این حالت و در زمان بارندگی بیشترین حجم آبگیری در چاله‌ها رخ می‌دهد و در زمان کاشت بدلیل عمق زیاد، سایه‌ای بر روی نهال تازه کاشته شده می‌افتد و همین امر باعث عمر زیاد نهال، تا رشد آن می‌شود؛ که همین استحصال بالای آب در چاله می‌تواند به زنده مانی بیشتر گیاه کمک کند.

نهال کاری تا مهار کامل بیابان‌ها

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دهلران با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از کل عرصه‌های بیابانی استان ایلام در حوزه شهرستان دهلران واقع شده است، اظهار داشت: بیش از ۳۵ درصد از کل مساحت شهرستان دهلران را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند.

نصراله پارسه گفت: کانون بحرانی فرسایش بادی در استان ایلام که تحت عنوان کانون فرسایش بادی عین خوش، ابوغویر و حسن قندی معروف است، با مساحت حدود ۸۰ هزار هکتار در حوزه شهرستان دهلران قرار دارد.

او در حاشیه اجرای طرح‌های نهال کاری در عرصه‌های بیابانی دهلران در گفتگو با خبرنگار خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،افزود: در سال ۱۳۹۸ سهم شهرستان دهلران از نهالکاری سالانه ۲ هزار هکتار بوده که به این میزان اکتفا نشده و آن را به ۵ هزار هکتار افزیش داده ایم .

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دهلران گفت: باتوجه به مشارکت بالای مردم و طبیعت دوستان در نهالکاری، تلاش داریم تا پوشش کامل بیابان‌های شهرستان به نهال و مهار کامل عرصه‌های بیابانی و کنترل کانون‌های فرسایش بادی، کار را ادامه دهیم
مناطق خشک کویری و بیابانی حدود یک سوم خشکی های جهان را تشکیل می دهند و قسمت بیشترکشور ایران (حدود ۹۰ درصد) نیز در قلمرو مناطق خشک و بیابانی قرار دارد. به همین ترتیب در استان ایلام نیز بخش زیادی از حوزه سرزمینی شهرستان‌های مهران و دهلران که در مجاورت و هم مرز با کشور عراق و خوزستان هستند، بیابانی و خشک هستند که در صورت افزایش اعتبارات لازم، مشارکت مردم در توسعه طرح‌های منابع طبیعی از جمله نهال کاری، مالچ پاشی، آبخیزداری و مرتع کاری میتوان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک کانون‌های فرسایش بادی و ریزگرد‌های داخلی مهار و به طبیعتی سرسبز و هوایی پاک دست یافت.

گزارش: روح اله جام سجر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.