هیچ ماده غذایی به تنهایی قادر به شکست کرونا نیست

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند در پیشگیری از ویروس کرونا مفید باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سمانه یوسفی مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند در پیشگیری از کرونا مفید باشد.
 
او با بیان این موضوع که درشرایط اضطراری مانند شرایط عادی لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود، ادامه داد: دریافت کلیه ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با کرونا و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود همچنین منابع غذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح هیچ گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: مصرف دوز‌های بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد.

یوسفی توصیه‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:

رعایت دو اصل تعادل و تنوع، تعادل یعنی مصرف مقدار کافی و مورد نیاز بدن از مواد غذایی و تنوع یعنی مصرف روزانه تمام گروه‌های غذایی «نان و غلات، سبزی‌ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت هاو تخم مرغ، حبوبات و مغزها» در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و کرونا ضروری است.

به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها وسبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز تیره، انواع سبزی خوردن، کلم‌ها، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم و ماش، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها، استفاده نمایید.

نقش مهم ویتامین A و E کاملا شناخته شده است و لازم است از منابع غنی این ویتامین‌ها روزانه استفاده کنیم. منابع ویتامین A شامل انواع میوه‌ها وسبزی‌های زرد و نارنجی مانند هویچ، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند لبنیات و زرده تخم مرغ و منابع ویتامین E شامل روغن‌های مایع، انواع مغز‌ها خصوصا بادام شیرین می‌باشد.

از خوردن غذا‌های چرب و شورمانند تنقلات شور، کنسرو‌ها، سوسیس و کالباس پرهیز کنید. چرا که کارکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند.

مصرف روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و نان‌های سبوس دار به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

استفاده روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B مانند انواع نان وغلات سبوس دار، حبوبات، انواع سبزی‌ها، میوه‌ها و مغز‌ها نقش مهمی در ارتقاء سیستم ایمنی بدن دارند.

ویتامین D هم نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و منابع غذایی آن عبارتند از لبنیات، زرده تخم مرغ و ماهی‌های پرچرب، مهمترین راه تأمین ویتامین D قرار گرفتن دست‌ها و پا‌ها در معرض آفتاب است که بدن به واسطه نور آفتاب این ویتامین را می‌سازد.

مصرف مقدار مناسب آب و مایعات حداقل ۶ تا ۸ لیوان در طول روز بسیار مهم است. نوشیدن مایعات به اندازه کافی در حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن لازم است.

انتهای پیام//ا.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار