تقی‌زاده خامسی گفت: طرح آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه اهواز تا پایان خرداد افتتاح می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم تقی‌زاده خامسی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه اهواز از سه سال پیش در حال اجرا است، افزود: تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و یک خط ۲۵ کیلومتری و یک ایستگاه فشار هم دارد و قرار است در پایان خرداد، این کار به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد:​ اکنون در غیزانیه، شبکه آبرسانی وجود دارد، اما فرسوده است و هدر رفت آب در لوله ها، ۷۰ درصد و سه برابر میانگین کشور است.

خامسی ادامه داد:چند سال پیش، کارشناسان پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که ساخت خط لوله جدید به صرفه‌تر از تعمیر خطوط لوله آبرسانی فعلی است. بنابراین ساخت خط جدید ۲۵ کیلومتری آغاز شد و آب آن از سه منبع رود کارون، کوت امیر و رامهرمز تامین می‌شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: همزمان با افتتاح طرح آبرسانی به ۸۵ روستای بخش غیزانیه در پایان خرداد، بخش دیگری هم که شامل ۸ روستاست با هزینه ۳۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد:​ در سه هفته باقیمانده تا افتتاح خط لوله جدید، آب مورد نیاز مردم ساکن در این بخش از طریق ۲۵ تانکر مستقر در آنجا تامین می‌شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در کشور حدود ۶۲ هزار روستا داریم که حدود ۲۰ میلیون نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند و از این تعداد ۲۳ هزار روستا کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند و طبیعتاً خدمات رسانی به روستا‌های با این خانوار کم، بسیار غیر اقتصادی است.

وی اضافه کرد: از زمان استقرار دولت دهم در سال ۱۳۹۲، ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت روستا‌ها تحت پوشش آب بهداشتی پایدار و بهداشتی بودند، اما اکنون این رقم به حدود ۸ میلیون نفر رسیده است.

 خامسی گفت: پراکندگی روستاها، کار را برای خدمات رسانی، سخت می‌کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود:​ حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت روستا‌ها تا پایان دولت، تحت پوشش آب شرب پایدار و بهداشتی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اکنون بسیاری از روستا‌ها با تانکر آبرسانی می‌شوند، زیرا رساندن آب لوله کشی و احداث خط لوله به آن مناطق، اقتصادی نیست بنابراین از چاه‌های همان منطقه برای آبرسانی استفاده می‌شود و بر روی چاه‌های شور، آب شیرین کن نصب می‌شود.

خامسی اضافه کرد: باید به صورت تجمعی به این روستا‌ها آبرسانی کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت:​ در سال‌های قبل به علت خشکسالی، کشت برنج در خوزستان ممنوع بود و به جز استان‌های مازندران و گیلان، در نقاط دیگر کشور، برنج کشت نمی‌شد، اما امروز دولت برای استان خوزستان هم استثنا قائل شد و محدودیت کشت برنج را با ملاحظاتی از جمله استفاده از شبکه نوین آبیاری در آن جا برداشت.

وی افزود: بر اساس محاسباتی که انجام دادیم در سال جاری آبی، ۱۳ درصد به اراضی زیر کشت استان خوزستان اضافه خواهد شد.

خامسی اضافه کرد: همچنین با موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی، حدود ۵۰ میلیون یورو معادل ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح جامع اهواز تخصیص داده شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار