به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه های اخیر قیمت تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی به بهانه های مختلف با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شده است که این امر چالش جدی در بخش کشاورزی به شمار می رود چرا که کارخانه تراکتورسازی با بستن سایت خرید و دپو کردن تولیدات، رویای افزایش مجدد قیمت را در سر می پروراند و گویا قرار است ماجرای صنعت خودرو در بخش تراکتور هم رخ دهد.
با وجود شرایط مساعد اقلیمی و نبود مشکلاتی از لحاظ سرمازدگی و وقوع سیل، تولید محصولات زراعی نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری داشته است به طوری که کشاورزان در شرایط فعلی به سبب کمبود کمباین در تنگنای برداشت محصولاتی همچون گندم، کلزا و جو قرار دارند.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در کاهش هزینه های تولید و ارتقای درآمد کشاورزان تاثیر به سزایی دارد که متاسفانه طی ماه های اخیر رشد چند برابری قیمت تراکتور موجب شده تا کشاورزان نتوانند نیاز خود را تهیه کنند، به همین خاطر دولت با تزریق یارانه و حمایت کشاورزان و همچنین حذف تعرفه واردات باید این چالش را در بخش کشاورزی مرتفع کند تا با تقسیم ماشین آلات به نسبت زمین های کشاورزی، هزینه های تولید و قیمت نهایی محصول برای مصرف کننده در بخش کاهش یابد.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات گرانی قیمت تراکتور در ماه های اخیر و تاثیر توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی با خبر شویم:
سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با انتقاد از رشد چشمگیر قیمت تراکتور در بازار اظهار کرد: طی ۴ سال اخیر قیمت تراکتور و کمباین تحت تاثیر نوسان نرخ ارز رشد چشمگیری در بازار داشت.
وی افزود: با وجود مصرف تراکتور در بخش کشاورزی به عنوان بخش تولیدی، نوسانات اخیر کمباین و تراکتور هیچ گونه سنخیتی با نرخ محصولات کشاورزی ندارد.
حسینی ادامه داد: با وجود افزایش قیمت ماشین آلات و تراکتور تحت تاثیر نوسان نرخ ارز، دولت باید کنترل بیشتری در بازار داشته باشد.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به راهکار کاهش قیمت ماشین آلات در بخش کشاورزی بیان کرد: با وجود آنکه کارخانه تراکتورسازی تبریز پاسخگوی تقاضای کشاورزان نیست، از این رو کمباین و تراکتور باید با تعرفه صفر وارد کشور شود.
به گفته وی،کارخانه تراکتورسازی تبریز همانند بخش خودروسازی با هدف افزایش قیمت نسبت به دپوی تراکتور کرده است که نهادهای نظارتی باید این موضوع را بررسی کنند.
حسینی با اشاره به اینکه قیمت تراکتور و کمباین سنخیتی با قیمت فروش محصولات کشاورزی ندارد، بیان کرد: افزایش قیمت ماشین آلات و تراکتور تاثیر آن در بخش زراعی به خوبی مشهود است و همین امر موجب شده کشاورزان از توسعه مکانیزاسیون در بخش غافل بمانند.
این مقام مسئول ادامه داد: پیشنهاد ما بر آن است که ماشین آلات کارکرده و نو با تعرفه صفر وارد شوند تا ضریب مکانیزاسیون افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه کمباین به اندازه کافی در بخش کشاورزی نیست، بیان کرد: در حال حاضر که فصل برداشت گندم، جو و کلزاست، کشاورزان به سبب نبود کمباین به اندازه کافی در تنگنا هستند، در حالی که طی سال هایی که خشکسالی در بخش کشاورزی حاکم بود، تعداد کمباین کشور به سبب کاهش تولید محصول جوابگو بود.
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی افزایش قیمت ماشین آلات را یکی از چالش های پیش روی بخش کشاورزی دانست و گفت: امسال در بخش کشاورزی به سبب عدم وقوع سیل و سرمازدگی، سالی بدون خسارت را پشت سر گذاشتیم که به همین خاطر مکانیزاسیون از بخش تولید عقب ماند و چنانچه نرخ محصولات کشاورزی با مکانیزاسیون کشاورزی متناسب نباشد، این موضوع به عنوان چالش جدی به بخش کشاورزی آسیب می زند.
حسینی ادامه داد: قیمت تراکتور و کمباین در مقایسه با ۱۰ سال گذشته افزایش سرسام آوری داشته است به طوری که هیچ سنخیتی با هزینه های تولید ندارد.
علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه وضعیت مکانیزاسیون در بخش کشاورزی تعریفی ندارد، اظهار کرد: علی رغم اظهار نظر مسئولان وزارت جهاد، وضعیت ضریب توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تعریفی ندارد و طی سال های اخیر به بهانه های مختلف شرایط بدتر شده است.
وی افزود: اگر چه مسئولان اذعان می کنند که مکانیزاسیون نسبت به قبل رشد داشته است، اما همگام با اصول کشاورزی و تولید افزایش نداشته است.
خان محمدی ادامه داد: با وجود مشکلات بخش کشاورزی از لحاظ کارگری، بی توجهی به توسعه مکانیزاسیون منجر به از دست دادن پایداری تولید می شود.
مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه کارخانه تراکتورسازی تبریز پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست، تصریح کرد: اگر کمباین و تراکتور با تعرفه صفر وارد شود، مشکل ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مرتفع می شود.
عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از بهبود وضعیت مکانیزاسیون و ادوات بخش کشاورزی خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که وضعیت مکانیزاسیون طی چند سال اخیر بهبود داشته است، اما کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی مکانیزاسیون رشد داشته است، افزود: با وجود تاثیر پذیری قیمت جهانی مکانیزاسیون در بازار داخل انتظار می رود تجدید نظری در بخش مکانیزاسیون صورت گیرد تا هزینه های کشاورزان کاهش یابد.
بیابانی ادامه داد: دولت با تزریق یارانه به بخش مکانیزاسیون باید کشاورزان را حمایت کند تا آنها با دریافت وام های بلندمدت ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کنند.
قائم مقام خانه کشاورز با تاکید بر این مسئله که مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در مجموعه روستایی باید متمرکز شود، بیان کرد: در حال حاضر مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در برخی استان ها متمرکز شده است، در حالی که به نسبت ساختار بخش کشاورزی، مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی باید در بخش تقسیم و توزیع شود تا همه کشاورزان از مزایای آن بهره مند شوند.
به گفته وی، با وجود افزایش هزینه های کارگری و کمبود نیروی کارگری برای کارکردن در زمین های باتلاقی بدیهی است که قیمت محصولات کشاورزی با نوساناتی در بخش روبرو شود، از این رو برای توسعه مکانیزاسیون تنها راهکار کاهش هزینه های تولید و توزیع محصول ارزان قیمت به مردم است.
بیشتر بخوانید
چند درصد از ماشین آلات کشاورزی در کشور تولید میشود؟
قائم مقام خانه کشاورز درباره اینمسئله که چرا با وجود خوداتکایی ۹۵ درصدی ماشین آلات و مکانیزاسیون در داخل، قیمت تراکتور همچنان بالاست، بیان کرد: با وجود آنکه قطعات ماشین آلات و ادوات وارداتی است، از این رو با تعطیلی کارخانه های قطعه سازی و نوسانات نرخ ارز، قیمت تراکتور و کمباین دچار افزایش شده است.
وی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه ماشین آلات نسبت به زمین های کشاورزی تقسیم نشده است، به همین خاطر کشاورزان با مشکلات متعددی روبرو شدند که امیدواریم با ساختار مرکز توسعه مکانیزاسیون و ماشین آلات توزیع و تقسیم شود تا به یک نسبت ادوات و ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
انتهای پیام/
هزینه کودوبذر کاشت وداشت وبرداشت بالا رفته اما گندم به نسبت اونها قیمت عادلانه ای نداره چرا باید کشاورز همیشه ضعیف بمونه؟؟؟
متاسفانه در کشور ما به آن بها نداده بلکه بعضی مسئولین
فرصت طلب از این اوضاع و احوال سواستفاده کرده و مردم را دچار مشکل میکنند وجیب خود را پر میکنند
گندم هم وارد کنید
ولی هر کاری که میکنن بکنن ولی کاشکی مثل سایپا و ایرانخودرو
ثبت نام می کردن اگه واقعا عقل داشته باشن و انصافی هم داشته باشن
آلمان نه تنها مکانیزاسون میده بلکه زمینم بهت میده تا چند سال بتونی کارکنی ۴۰_۶۰ کارکنی ۴۰ درصد دولت بقیش خودت
این وسط تولید کننده و مصرف کننده متضرر می شوند .
این دولت فاتح کشاورزی رو هم خوند ممنون به این بحث پرداختین