قیمت تراکتور طی ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف افزایش یافته و کشاورزان دلیل اصلی آن را بسته شدن سایت ثبت نام خرید تراکتور می‌دانند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه های اخیر قیمت تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی به بهانه های مختلف با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شده است که این امر چالش جدی در بخش کشاورزی به شمار می رود چرا که کارخانه تراکتورسازی با بستن سایت خرید و دپو کردن تولیدات، رویای افزایش مجدد قیمت را در سر می پروراند و گویا قرار است ماجرای صنعت خودرو در بخش تراکتور هم رخ دهد.

با وجود شرایط مساعد اقلیمی و نبود مشکلاتی از لحاظ سرمازدگی و وقوع سیل، تولید محصولات زراعی نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری داشته است به طوری که کشاورزان در شرایط فعلی به سبب کمبود کمباین در تنگنای برداشت محصولاتی همچون گندم، کلزا و جو قرار دارند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در کاهش هزینه های تولید و ارتقای درآمد کشاورزان تاثیر به سزایی دارد که متاسفانه طی ماه های اخیر رشد چند برابری قیمت تراکتور موجب شده تا کشاورزان نتوانند نیاز خود را تهیه کنند، به همین خاطر دولت با تزریق یارانه و حمایت کشاورزان و همچنین حذف تعرفه واردات باید این چالش را در بخش کشاورزی مرتفع کند تا با تقسیم ماشین آلات به نسبت زمین های کشاورزی، هزینه های تولید و قیمت نهایی محصول برای مصرف کننده در بخش کاهش یابد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات گرانی قیمت تراکتور در ماه های اخیر و تاثیر توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی با خبر شویم:

افزایش سرسام آور قیمت ماشین آلات کشاورزی در ۱۰ سال اخیر

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با انتقاد از رشد چشمگیر قیمت تراکتور در بازار اظهار کرد: طی ۴ سال اخیر قیمت تراکتور و کمباین تحت تاثیر نوسان نرخ ارز رشد چشمگیری در بازار داشت.

وی افزود: با وجود مصرف تراکتور در بخش کشاورزی به عنوان بخش تولیدی، نوسانات اخیر کمباین و تراکتور هیچ گونه سنخیتی با نرخ محصولات کشاورزی ندارد.

حسینی ادامه داد: با وجود افزایش قیمت ماشین آلات و تراکتور تحت تاثیر نوسان نرخ ارز، دولت باید کنترل بیشتری در بازار داشته باشد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به راهکار کاهش قیمت ماشین آلات در بخش کشاورزی بیان کرد: با وجود آنکه کارخانه تراکتورسازی تبریز پاسخگوی تقاضای کشاورزان نیست، از این رو کمباین و تراکتور باید با تعرفه صفر وارد کشور شود.

به گفته وی،کارخانه تراکتورسازی تبریز همانند بخش خودروسازی با هدف افزایش قیمت نسبت به دپوی تراکتور کرده است که نهادهای نظارتی باید این موضوع را بررسی کنند.

حسینی با اشاره به اینکه قیمت تراکتور و کمباین سنخیتی با قیمت فروش محصولات کشاورزی ندارد، بیان کرد: افزایش قیمت ماشین آلات و تراکتور تاثیر آن در بخش زراعی به خوبی مشهود است و همین امر موجب شده کشاورزان از توسعه مکانیزاسیون در بخش غافل بمانند.

این مقام مسئول ادامه داد: پیشنهاد ما بر آن است که ماشین آلات کارکرده و نو با تعرفه صفر وارد شوند تا ضریب مکانیزاسیون افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه کمباین به اندازه کافی در بخش کشاورزی نیست، بیان کرد: در حال حاضر که فصل برداشت گندم، جو و کلزاست، کشاورزان به سبب نبود کمباین به اندازه کافی در تنگنا هستند، در حالی که طی سال هایی که خشکسالی در بخش کشاورزی حاکم بود، تعداد کمباین کشور به سبب کاهش تولید محصول جوابگو بود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی افزایش قیمت ماشین آلات را یکی از چالش های پیش روی بخش کشاورزی دانست و گفت: امسال در بخش کشاورزی به سبب عدم وقوع سیل و سرمازدگی، سالی بدون خسارت را پشت سر گذاشتیم که به همین خاطر مکانیزاسیون از بخش تولید عقب ماند و چنانچه نرخ محصولات کشاورزی با مکانیزاسیون کشاورزی متناسب نباشد، این موضوع به عنوان چالش جدی به بخش کشاورزی آسیب می زند.

حسینی ادامه داد: قیمت تراکتور و کمباین در مقایسه با ۱۰ سال گذشته افزایش سرسام آوری داشته است به طوری که هیچ سنخیتی با هزینه های تولید ندارد.

کارخانه تراکتورسازی تولید داخل جوابگوی تقاضای کشاورزان نیست

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه وضعیت مکانیزاسیون در بخش کشاورزی تعریفی ندارد، اظهار کرد: علی رغم اظهار نظر مسئولان وزارت جهاد، وضعیت ضریب توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تعریفی ندارد و طی سال های اخیر به بهانه های مختلف شرایط بدتر شده است.

وی افزود: اگر چه مسئولان اذعان می کنند که مکانیزاسیون نسبت به قبل رشد داشته است، اما همگام با اصول کشاورزی و تولید افزایش نداشته است.

خان محمدی ادامه داد: با وجود مشکلات بخش کشاورزی از لحاظ کارگری، بی توجهی به توسعه مکانیزاسیون منجر به از دست دادن پایداری تولید می شود.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه کارخانه تراکتورسازی تبریز پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست، تصریح کرد: اگر کمباین و تراکتور با تعرفه صفر وارد شود، مشکل ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مرتفع می شود.

توزیع محصولات کشاورزی ارزان قیمت در گرو توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از بهبود وضعیت مکانیزاسیون و ادوات بخش کشاورزی خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که وضعیت مکانیزاسیون طی چند سال اخیر بهبود داشته است، اما کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی مکانیزاسیون رشد داشته است، افزود: با وجود تاثیر پذیری قیمت جهانی مکانیزاسیون در بازار داخل انتظار می رود تجدید نظری در بخش مکانیزاسیون صورت گیرد تا هزینه های کشاورزان کاهش یابد.

بیابانی ادامه داد: دولت با تزریق یارانه به بخش مکانیزاسیون باید کشاورزان را حمایت کند تا آنها با دریافت وام های بلندمدت ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کنند.

قائم مقام خانه کشاورز با تاکید بر این مسئله که مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در مجموعه روستایی باید متمرکز شود، بیان کرد: در حال حاضر مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در برخی استان ها متمرکز شده است، در حالی که به نسبت ساختار بخش کشاورزی، مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی باید در بخش تقسیم و توزیع شود تا همه کشاورزان از مزایای آن بهره مند شوند.

به گفته وی، با وجود افزایش هزینه های کارگری و کمبود نیروی کارگری برای کارکردن در زمین های باتلاقی بدیهی است که قیمت محصولات کشاورزی با نوساناتی در بخش روبرو شود، از این رو برای توسعه مکانیزاسیون تنها راهکار کاهش هزینه های تولید و توزیع محصول ارزان قیمت به مردم است.


بیشتر بخوانید

چند درصد از ماشین آلات کشاورزی در کشور تولید می‌شود؟


قائم مقام خانه کشاورز درباره این‌مسئله که چرا با وجود خوداتکایی ۹۵ درصدی ماشین آلات و مکانیزاسیون در داخل، قیمت تراکتور همچنان بالاست، بیان کرد: با وجود آنکه قطعات ماشین آلات و ادوات وارداتی است، از این رو با تعطیلی کارخانه های قطعه سازی و نوسانات نرخ ارز، قیمت تراکتور و کمباین دچار افزایش شده است.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه ماشین آلات نسبت به زمین های کشاورزی تقسیم نشده است، به همین خاطر کشاورزان با مشکلات متعددی روبرو شدند که امیدواریم با ساختار مرکز توسعه مکانیزاسیون و ماشین آلات توزیع و تقسیم شود تا به یک نسبت ادوات و ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
بهمن رحیمی
۰۱:۲۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
کارم کشاورزی بوده قبلا ولی به خاطر این که سود خرید و فروش تراکتور بهتر از کشاورزی بوده زدم تو کار بخر و بفروش.واقعا این مسعولین باید خود کشی کنن با این وضعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
قیمت گندم باید متناسب با تورم باشه
هزینه کودوبذر کاشت وداشت وبرداشت بالا رفته اما گندم به نسبت اونها قیمت عادلانه ای نداره چرا باید کشاورز همیشه ضعیف بمونه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عظیمی
۱۰:۴۵ ۰۶ تير ۱۳۹۹
کشاورزی و صنعت دو قطب مهم دریک کشور هست که
متاسفانه در کشور ما به آن بها نداده بلکه بعضی مسئولین
فرصت طلب از این اوضاع و احوال سواستفاده کرده و مردم را دچار مشکل میکنند وجیب خود را پر میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
تراکتور هاتونو انبار کنید یا صادر کنیدفاتحه کشاورزی خونده شدبا این قیمت گذاری های زور گویانه تون ماهم میریم دنبال دلالی شماهم
گندم هم وارد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
توی کشور ایران خیلی ها هستند که توانایی ساخت تراکتور هایی که خیلی بهتر از تراکتور هایی است که این ها می سازند را دارند اما این نامرد ها برای غارت حداکثری کشور به کسان دیگری اجازه فعالیت نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۱ ۰۵ تير ۱۳۹۹
نزدیک به دو ماه است که گرفتار برداشت گندم در منطقه هستیم کمبود کمباین کشاورزان را به جان هم انداخته و به زور پاسگاه منطقه هر روز باید کمباین را اسکرت کرد و اکثر کشاورزا سال آینده دیگر کشت نخواهند کرد و نرخ برداشت هم سرسام آور گشته این هم از تنها منبع درآمد قشر فقیر روستایی.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
کجاش که کمباین بیاریم عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
فراهانی
۱۷:۴۳ ۰۵ تير ۱۳۹۹
همون بهتر که سایت شرکت تراکتور سازی وکمباین سازی بسته شه بیکیفیت ترین قطعات در اونها استفاده شده تراکتور نرسیده سه تکه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۵ تير ۱۳۹۹
واقعا که شورشو در اوردن
ولی هر کاری که میکنن بکنن ولی کاشکی مثل سایپا و ایرانخودرو
ثبت نام می کردن اگه واقعا عقل داشته باشن و انصافی هم داشته باشن
آلمان نه تنها مکانیزاسون میده بلکه زمینم بهت میده تا چند سال بتونی کارکنی ۴۰_۶۰ کارکنی ۴۰ درصد دولت بقیش خودت
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۵ تير ۱۳۹۹
ولا هر کی صبح زود بیدار شد مملکت دست اوست به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۵ تير ۱۳۹۹
تراخدادست برداری آیا شما فکرمی کنید این مملکت صاحب داردهمه بدنبال تعطیلی کشاورزی مملکت هستند تاآقازاده هااز رانداستهاده کنند تا محصولات کشاورزی را ازخارج واردکنندوروستایان بدبخت را واردحاشه شهرها کنند برای توزیع موادمخدر که از خارج وارد میکنند
United States of America
ق -ز
۱۴:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۹
باسلام.در بخش کشاورزی بدبختی کم داریم گرانی ادوات کشاورزی هم به بدبختی هایمان اضافه شده تراکتور که وسیله تفریح و خوشگذارنی نیست که اینجوری گرانش کردن اگه تولیدی باشه محصولی ارزان تولید بشه عایدی اون برا کل جامعه هست و نیاز مردم تامین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۵ تير ۱۳۹۹
از دی ماه سال ۹۸تا حالا سایت شرکت کمباین سازی بستس پیش فاکتور نمیدن به خاطر اینکه قیمتو تا هرچی که دلشون میخواد ببرن بالا هیشکی هم نیست نظارت کنه واقعا تا چه اندازه دزدی لعنت به تمام کسانی که کار شکنی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
توکلی
۱۱:۵۷ ۰۵ تير ۱۳۹۹
من یک کشاورز هستم احتیاج به تراکتور دارم،یک مرتبه بانک کشاورزی ثبت نام کردم،آخرش، ندادن،الان هم هرچه تو بازار میگردم هچی، خرید وفروش وسایل کشاورزی هم افتاده دست دلال و ماشین آلات کشاورزی هم به دست کشاورز نمیرسه اونم دست دلال و کسانی که کشاورز نیستن،اگه راست میگن تراکتور را لااقل به قیمت کارخانه بدست ما بدن،نه اینکه کشاورز برای خرید تراکتور کارش بدست دلال و کسانی که از کشاورزی بویی نبردن بیفته،اصلا وام بانک کشاورزی به کنار،چرا ما باید برای خرید تراکتور به دلال رو بندازیم،چرا اون کارخانه تبریز تراکتور داره به دلال بفروشه،چرا برای کشاورز نداره،چون برای دوطرف سود داره،این مابین بیچاره کشاورز،لا اقل دولت تراکتورهای تولید میشه با قیمت کارخانه بدون وام به کشاورزبده،انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۱:۳۱ ۰۵ تير ۱۳۹۹
افزایش قیمت گندم 30در صد اونوقت قیمت تراکتور 200تا300در صد در یکسال. بدین خود اقای روحانی یه حساب و کتابی بکنه ببینم کشت گندم براش چقد صرف داره. بابا جان ول کنین این مملکت رو شماها بدرد مملکت داری نمیخورین. بلد نیستین. علم ندارین. بذارین اهلش بیاد. رجال سیاسی و اقتصادی کم نداره این مملکت
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
مملکت که نظارت نداره
Canada
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
مرحبا به نظارت و تدبیر این دولت در همه زمینه ها به خصوص در صنعت ، مسکن و مواد غدایی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۵ تير ۱۳۹۹
اینقدر مردم رو مسخره نکنید همه چی فراوان هست در مملکت، دولت قبلا بنزین گرون می کرد همه چی گرون می شد الان دو سالی هست دلار رو گرون می کند، بقیه چیزها گرون می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۵ تير ۱۳۹۹
آقا مردم در رنجن
Iran (Islamic Republic of)
داریوش خورشیدی
۰۹:۲۷ ۰۵ تير ۱۳۹۹
سلام.لطفا پیگیر باشید.بنده یک باغ دارهستم مرتجعه کردم برای ثبت نام تراکتورباغی میگن سایت بسته است.خواهشمندیم پیگیر باشید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۲۳ ۰۵ تير ۱۳۹۹
کشاورزی نوین وابسته به تراکتور و کمباین است و هر کشوری که بخواهد رشد کند باید به تولید این دو محصول مهم و راهبردی بها بدهد و برای خرید به مردمش وامهایی کم بهره با باز پرداخت بلند مدت پرداخت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۲۰ ۰۵ تير ۱۳۹۹
احسنت دقیقا درست گفته این عزیز مسئول آمار های جهادکشاورزی دروغه صد در صده . خداشاهده نزدیکه دو ساله از بس تو جهاد برای شروع یک کشت و کار منو دوندن دیگه بی خیال شدم زدم تو کار دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۵ تير ۱۳۹۹
اساس و پایه کشاورزی تراکتور و کمباین است و تولید کم و یا گرانی این دو ماشین مهم و اساسی ضربه بزرگی به کشاورزی و صنعت بزرگ و مهم کشت و کار و باغداری و دامپروری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۵ تير ۱۳۹۹
هر کی هر کی به این میگن
-
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۵ تير ۱۳۹۹
زحمت واسه کشاورزان سود و راحتی مال دلالان.

این وسط تولید کننده و مصرف کننده متضرر می شوند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
مملکتی که این باشه و دزد از صاحب خونه نترسه همچین اتفاقاتی رواج پیدا می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۵ تير ۱۳۹۹
من یه کشاورزم بل توجه به گرانی ادوات کشاورزی و نگهداری سنگین برای رشد محصولات کشاورزی هم دچار رکود شدید شده دیگه بصرف نیست هزینه کنیم
این دولت فاتح کشاورزی رو هم خوند ممنون به این بحث پرداختین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۵ تير ۱۳۹۹
سال دیگه یک کیلو گندم نمیکارم
آخرین اخبار