آذربایجان غربی از کریدور‌های مهم بین‌المللی جهت دستیابی به بازار‌های اروپایی از طریق ترکیه و دریای سیاه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، بنابراین برای تحقق بخشیدن به شعار سال افزایش تولید محصول با کیفیت در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

بدون شک ریشه تورم در ایران تنها پول نیست بلکه به متغیر‌های واقعی نظیر تولید نیز ارتباط دارد به این صورت که افزایش تولید در بلندمدت موجب کاهش تورم می‌شود؛ بنابراین رشد تولید و صادرات محصولات موجب بهبود وضع معیشت و اقتصاد مردم می‌شود.

در سال گذشته که به رونق تولید نامگذاری شده بود با وجود مشکلات فراوانی، چون افزایش تحریم‌ها و اعمال انواع محدودیت‌های تجاری و اقتصادی، صادرات غیر نفتی ایران رشد مناسبی داشته و به نقل از رضا رحمانی وزیر صمت حجم صادرات و واردات کشور در سال ۹۸ به بیش از ۱۶۹ میلیون تن رسیده است.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

هرچند تحریم‌های تصویب شده توانست چالش‌های موثری نظیر کاهش فروش نفت، و مبادلات بانکی و رشد تورم را به اقتصاد ایران تحمیل کند، اما تلاش برای تبدیل این چالش‌ها به فرصت و افزایش صادرات غیر نفتی مثمر ثمر بود و توانست به عبور ایران از اقتصاد نفتی کمک کند.

حال در سال جهش تولید آنچه اهمیت دارد استفاده از ظرفیت‌ها در جای جای ایران و تلاش برای رشد آن‌ها در جهت جهش تولید و البته صادرات کالای ایرانی است.


بیشتر بخوانید


آذربایجان غربی از استان‌هایی است که از یک سو در بحث تولید محصولات کشاورزی، معدن و قطب برتر کشور شناخته شده است و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازار‌های غرب آسیا، برگ ایران برای حضور مؤثر در بازار‌های جهانی و جذب سرمایه گذار محسوب می‌شود.

جایگاه ممتاز آذربایجان غربی در صادرات

آذربایجان غربی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی در حوزه توسعه تجارت خارجی و صادرات دارد، این استان با داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مزیت‌های کشاورزی و صنعت و معادن غنی فرصت‌های بالایی برای تجارت خارجی و توسعه آن دارد.

در آذربایجان غربی همچنین ۹ گمرک و شش بازارچه مرزی وجود دارد که کرویدوری برای متصل کردن ایران به اروپا است، زیرا تنها مرز زمینی و مهمتر اینکه نزدیکترین جاده ارتباطی که راه ورود به بازار‌های اروپا را میسر می‌کند از طریق این استان امکان پذیر است.

صادرات ۲۵ درصد کالای کشور از مرز‌های آذربایجان غربی

ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ۲۵ درصد صادرات جاده‌ای غیرنفتی کشور از مرز‌های این استان صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده جایگاه ویژه استان در تجارت برون مرزی است.

شکری افزود: علاوه بر آن، ۹۰ درصد واردات جاده‌ای کالا‌های حجمی غیرنفتی نیز از طریق مرز‌های آذربایجان‌غربی انجام می‌شود.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

او همچنین از سهم ۹ درصدی مرز‌های آذربایجان‌غربی در حوزه ترانزیت زمینی کشور خبر داد و افزود: این میزان ترانزیت ضرورت توجه به توسعه زیرساخت‌های دسترسی به پایانه‌های مرزی و اختصاص اعتبارات استانی و ملی را نشان می‌دهد.

۲۳ درصد کل پایانه مرزی کشور در آذربایجان غربی است

در آذربایجان غربی پنج پایانه مرزی فعال است که حدود ۲۳ درصد کل پایانه‌های مرزی کشور را شامل می‌شود، این پایانه‌ها سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو در مرز ترکیه، تمرچین پیرانشهر در مرز عراق و صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:برای توسعه زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی استان، یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده است.

شکری ادامه داد:توسعه سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان، تکمیل سالن مسافری و محوطه سازی پایانه مرزی سرو، احداث و تکمیل پایانه‌های تجاری و مسافری و محوطه سازی در پایانه‌های مرزی رازی و تمرچین و پروژه‌های مسیر دسترسی به بازارچه شیخ سیلو و پیر احمد و نیز سالن موقت تجاری در کیله سردشت صورت می‌گیرد.

ضربه ۹۹ میلیون دلاری کرونا به صادرات در آذربایجان غربی

شیوع ویروس کرونا در کشور از بهمن ۹۸ آغاز شد و موجب اعمال محدودیت‌های تجاری، بسته شدن مرز‌های این استان و توقف صادرات شد که این امر موجب کاهش ۹۹ میلیون دلاری صادرات از استان در بهار سال جاری شد.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

محمد دهقان معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: میزان صادرات بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ درصد از نظر ارزش و ۳۳ درصد از نظر وزنی کمتر شده است.

گذر آهسته صادرات از کرونا

شیوع کرونا در جهان، شاید بیش از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد اقتصاد کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) پیش‌بینی کرده است که تجارت جهانی در سایه پاندمی کووید-۱۹ در سه ماهه دوم سال جاری، ۲۷درصد کاهش یابد؛ درصورتی که این بیماری در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تنها سه درصد از تجارت جهانی کاسته است.

گمرک ایران با انتشار گزارش تجارت خارجی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خورشیدی اعلام کرد که ارزش صادرات ایران (بر مبنای دلار) ۴۴ درصد و واردات آن ۲۶.۷ درصد کاهش یافته است.

مطابق گزارش گمرک ایران، صادرات کشور در بهار سال جاری خورشیدی در مقایسه با بهار سال پیش با ۴۴ درصد کاهش از ۱۱.۳۵ میلیارد دلار به ۶.۳۶ میلیارد دلار رسیده است. در همین مدت ارزش واردات ایران نیز از ۱۰.۴ میلیارد دلار به ۷.۶ میلیارد دلار تنزل کرده است.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

بر پایه این گزارش، بنزین طی بهار گذشته مهمترین کالای صادراتی ایران بوده و ۱۱ درصد درآمد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است. در مقابل ذرت دامی به ارزش ۵۸۸ میلیون دلار، سهم ۷.۷ درصدی در واردات ایران طی سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ داشته است که می تواند نوید بخش خروج ما از اقتصاد وابسته به نفت در روزهای آتی باشد.

بعد از شوک ابتدایی کرونا به تجارت ایران و بسیاری از کشور‌های جهان، از ابتدای اردیبهشت‌ماه عملکرد صادراتی با بهبود نسبی همراه بوده است.


بیشتر بخوانید


عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به روند احیای مجدد و تدریجی صادرات غیرنفتی و نفتی بعد از کنترل شیوع کرونا، پیش‌بینی این بانک، حاکی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته است.

غلامرضا بابایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: امسال یک‌میلیون و ۲۰۵ هزار تن انواع کالا از گمرکات و بازارچه‌های این استان صادر شده‌است.

بابایی افزود: ارزش این میزان کالای صادراتی، یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۴۴ درصد رشد دارد.

او تصریح کرد: همچنین طی این مدت ۵۵۲ هزار و ۹۳۳ تن کالا از گمرکات و بازارچه‌های آذربایجان‌غربی به ارزش بیش از ۷۹۰ میلیون دلار وارد کشور شده‌است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با این آمار نیز از لحاظ ارزش کالا‌های وارداتی ۶۹ درصد افزایش دارد.

نحوه صادرات کالا از آذربایجان غربی با وجود کرونا

برای جلوگیری از شیوع کرونا در مرز‌ها و صادرات سالم کالا به گفته شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی استان رعایت می‌شود و گیت‌های ورودی و خروجی به صورت مداوم و پیوسته ضد عفونی می‌شود.

او اظهار داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، آماده فراهم کردن شرایط معاینه و تست سلامت بهداشتی رانندگان و اجرای مقررات و پروتکل‌های بهداشتی کشور‌های مقابل با همکاری اداره بهداشت و درمان استان است.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

عمده کالا‌های صادراتی از این استان به کشور‌های مختلف اروپایی شامل میوه، هندوانه، گوجه‌فرنگی، سیب، رب گوجه، کولر گازی، لوازم خانگی، شکلات و بیسکویت است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: عمده کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی از استان شامل عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، هلند، آلمان، فرانسه، رومانی و اتریش می‌شود.

دهقان گفت: ۸۲ درصد کالا‌های صادره به کشور عراق، ۱۲ درصد به کشور ترکیه و ۶ درصد بقیه نیز به سایر کشور‌های اروپایی بود.

تخصیص اعتبار برای تقویت ارتباط صادراتی با آنسوی مرز‌ها

در سال جهش تولید آنچه حائز اهمیت است توجه به دو راهبرد اساسی، چون کاهش واردات به منظور صرفه جویی ارزی و توسعه صادرات محصولات برای جایگزین کردن ارز حاصل از صادرات نفت است.

توجه ویژه به صادرات می تواند عامل مهم و کلیدی برای برون رفت از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باشد، در آذربایجان غربی توجه به توسعه صادرات در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: یکی از راه های توسعه زیر ساخت های استان توجه به کریدور‌های دسترسی به پایانه‌های مرزی به‌ویژه کریدور بندر امام خمینی (ره) است که امسال برای دسترسی باز این کریدور به پایانه مرزی بازرگان در استان، ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

شکری اظهار داشت: این پروژه به صورت مشارکتی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، اداره کل راه و شهرسازی استان و منطقه آزاد تجاری ماکو در حال پیگیری و انجام است.

جایگاه ویژه آذربایجان غربی در بخش تولید

آذربایجان غربی ظرفیت‌های بسیار بالایی برای سرمایه گذاری دارد، وجود منطقه آزاد ماکو، مناطق ویژه اقتصادی سلماس و سرو، وجود معادن و سنگ‌های تزیینی، آثار طبیعی و گردشگری و ظرفیت‌های بالای کشاورزی در آذربایجان غربی، این استان را به یکی از استان‌های مستعد سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

آذربایجان غربی استانی با موقعیت خاص جغرافیایی، مرز‌های مشترک به استان‌های صنعتی و کشور‌های همسایه، منابع داخلی و زیرزمینی سرشار و نیروی انسانی توانمند و تلاشگر و علاقه‌مند به تولید و نوگرایی، از توانمندی‌های بالایی برخوردار است.

این استان در زمینه ذخایر و تولید عنصر ارزشمند طلا جز رتبه برتر کشور است و نام استان زرخیز را در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی به یدک می‌کشد، همچنین از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و ۵۲ نوع از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور در این استان شناسایی شده که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع در مرحله بهره برداری است.

بهنام شهدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت:معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ تزئینی دومین پتانسیل برتر استان هستند که در راستای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد واحد‌های فرآوری و صنایع تبدیلی برای تکمیل زنجیره ارزش معادن در اولویت متولیان امر در سال جهش تولید قرار دارد.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

او در مورد ظرفیت‌های استان در بخش تولید محصولات کشاورزی گفت: آذربایجان غربی یکی از استان‌های سرآمددر بحث کشاورزی است این استان در تولید قطب تولید سه محصول سیب، انگور و گیلاس در کشور است.

شهدی افزود: با توجه به اینکه پایه اقتصادی این استان بر مبنای کشاورزی است، برای تقویت زیر ساخت‌های بخش کشاورزی در امر صادرات، پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در سال جهش تولید در این استان احداث می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی  با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی در توسعه صادرات غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: علی رغم پتانسیل بالای بخش کشاورزی، اقلیم ۴ فصل و اراضی مستعد آن طور که باید و شاید نتوانستیم از ظرفیت تولید به طور کامل استفاده کنیم.

او  افزود: اگر در بخش گلخانه به تولید صیفی جات بپردازیم، هیچ کشوری قدرت رقابت از حیث میزان تولید را با ما نخواهد داشت.

با توجه به زیرساخت‌های مربوط به بازارچه‌های مرزی و گمرکات و پایانه‌های مرزی، ایجاد پایانه لجستیک جهت حمل و نقل و ترانزیت کالا به عنوان هاب لجستیک منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

او همچنین اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشور‌های همسایه و برندسازی محصولات کشاورزی و نیز احداث شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی جهت استقرار سرمایه گذاری‌هایی با مشارکت خارجی نیز در رئوس برنامه‌های سال جاری قرار دارد.

کسب رتبه برتر آذربایجان‌غربی در پرداخت تسهیلات رونق تولید

آذربایجان‌غربی در پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی مشکل‌دار و رونق تولید، رتبه نخست کشوری را سال گذشته به خود اختصاص داد.
غلامرضا بابایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: این استان با پرداخت سه هزار و ۳۳۴ فقره تسهیلات در قالب رونق تولید از ابتدای سال ۱۳۹۶، رتبه نخست را در بین ۳۱ استان کشور از آن خود کرد.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز ۱۰۵ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته بود، بیان کرد: برای این واحد‌های تولیدی، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

او با اشاره امسال نیز تعداد ۹۰ واحد در آذربایجان‌غربی برای احیا می‌شود، افزود: تاکنون ۹۴۳ شغل صنعتی با احیای واحد‌های راکد و نیمه‌تعطیل و بهره‌برداری از طرح‌های بالای ۶۰ درصد در این استان تثبیت شده است.

غلامرضا بابایی افزود: امسال ۱۷ واحد راکد در آذربایجان‌غربی به چرخه تولید برگشتند که میزان اشتغال آن‌ها ۳۹۱ نفر بوده است، همچنین در این مدت ۳۲۲ نفر به میزان اشتغال این واحد‌های صنعتی اضافه شده است.

ورود ۳۱ واحد تولیدی به چرخه تولید آذربایجان غربی در سال جهش تولید

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی گفت: طی سه ماه نخست سال جاری در راستای تحقق شعار سال و رسیدن به جهش تولید در استان، با صدور ۳۱ فقره پروانه بهره برداری ۳۱ واحد تولیدی وارد چرخه تولید شده است.
معصوم علی اکبری گفت: با صدور این پروانه‌ها با حجم سرمایه گذاری بیش از ۸۵۲ میلیارد ریال برای ۱۲۴ نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم گردید.

علی اکبری گفت: در سه ماه نخست امسال، ۲۹۵ فقره جواز تأسیس برای ایجاد واحد‌های صنعتی تولیدی جدید در استان با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۱ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریالی و ایجاد ۴ هزار و ۷۵۳ زمینه اشتغال صادر شده است.

آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود، اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحد‌های تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز شده‌است.

این استاد به دلیل هم مرز بودن با کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکیه و کردستان از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است همچنین با داشتن ظرفیت هایی، چون تولید محصولات مرغوب کشاورزی، معادن معدنی توانسته جایگاه ویژه و برتر کشور را در تولید این محصولات ازان خود کند.
آذربایجان غربی همچنین در تولید فرش و قالی‌های دستباف با طرح‌های مخصوص این اقلیم و صنایع دستی نیز پیشتاز بوده و کماکان خوش درخشیده است.

این استان یکی از ظرفیت‌های ویژه کشور برای هموار کردن مسیر کاهش وابستگی ایران به اقتصاد نفتی به شمار می‌رود و با توجه به ظرفیت‌ها و تقویت و توسعه زیر ساخت‌های آن می‌توان گام جدی و اساسی در راستای تقویت اقتصاد این خطه برداشت.

آذربایجان غربی تنها کرویدور زمینی ایران برای دسترسی به بازار‌های جهانی است

این نوع توسعه صنعتی، می‌تواند به توسعه‌ای پایدار تبدیل شود، ولی باید این روند در سال‌های آتی نیز تکرار شده و روند توسعه استان در حوزه صنعت، با شتاب تداوم یابد.

این استان به عنوان یکی از کریدور‌های مهم بین‌المللی جهت دستیابی به بازار‌های اروپایی از طریق ترکیه و دریای سیاه است به همین دلیل برندسازی و تجاری‌سازی چند محصول از جمله کنسانتره میوه، فرش تکاب، عسل طبیعی و سیب اشنویه جهت حضور در بازار‌های بین‌المللی در سال جهش تولید در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ه

گزارشی از نگار هنرمند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.