کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران دردسر‌های کودکان آنلاین در هنگام قرنطینه کرونا را تشریح و بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مژگان محمدیان کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: بیماری کووید ۱۹ سبب افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در بین همه گروه‌های سنی از جمله کودکان شد و این وضعیت در شرایطی رخ داد که همه کودکان دانش و مهارت لازم برای حفظ امنیت خود در اینترنت را ندارند.

او افزود: استفاده از فضای مجازی از سوی کودکان، تامین امنیت کودکان و دور نگه داشتن آن‌ها از آسیب‌های فضای مجازی به عنوان دغدغه پیش از کرونا وجود داشت که پس از کرونا برجسته شد.

محمدیان گفت:کودکان زیادی در سراسر دنیا در این روز‌ها از پنجره گشوده اینترنت زندگی می کنند، مصرف رسانه‌ای کودکان همیشه جزو دغدغه‌ها بوده و ظهور فضای مجازی با ویژگی‌های خاص خود این دغدغه و نگرانی را بیش از پیش برجسته ساخته است.

کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران ادامه داد: غلبه دنیای مجازی بر همه گروه‌های سنی، معضل اجتناب ناپذیر این روز‌های زندگی پیشرفته است.

او افزود: کاربران کودک و نوجوان در این فضا به دلیل حساسیت‌های سنی و ناپختگی‌های ویژه این دوره ها، بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب‌های فضای مجازی قرار دارند.

محمدیان گفت: بیش از اینکه نگران ابتلا به کرونا باشیم، باید نگران بازخود‌های این ویروس بوده، زیرا کرونا درصد کمی از افراد را مبتلا می‌کند، اما بازخورد‌های آن گریبان گیر همه طیف‌ها و اقشار جامعه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: با بررسی و نگاهی دقیق به موضوعات مختلف در فضای مجازی می‌توان پی برد که اینترنت ابزاری قدرتمندی است که هم می‌تواند سبب رشد علمی، فرهنگی وت علیم و آموزش در بین نوجوانان شود و هم اینکه باعث بروز فساد‌های فکری و رفتاری شود.

او گفت: پیوند بیش از اندازه کودک با فضای مجازی ممکن است بر رشد طبیعی، فیزیکی و اجتماعی وی اثر بگذارد و کسب مهارت‌ها و شکوفایی استعداد‌های وی به دلیل استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی خدشه دار شود.

کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران ادامه داد: شرایط تحصیلی در دوران کرونایی مجوزی برای حضور کودکان در اینترنت را فراهم کرده و این بیش از هر زمان دقت و مدیریت و نظارت لازم خانواده‌ها را طلب می‌کند.

کرونا و نقش خانواده در مدیریت فضای مجازی

کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: بی تردید کسی نمی‌توانست پیش بینی کند زمانه‌ای برسد که این گونه همگان به خانواده با دیــدی این همه مهم و اسـاسی بنگرند و آن را مهمترین سنگر برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا بشمارند و این مقدار بر مانـدن در خانه تأکید کنـند.

محمدیان افزود: لازمه داشتن یک فرزند با سواد رسانه ای، داشتن والدین هوشمند، هوشیار و با سواد رسانه‌ای بالا است و موضوع سواد رسانه‌ای یکی از ضروریات زندگی در عصر ارتباطات است که باید متناسب با توسعه فن آوری ارتباطات و توسعه آن سواد رسانه‌ای نیز گسترش یابد.

توصیه‌های به والدین برای مدیریت فضای مجازی

محمدیان کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران به والدین برای مدیریت فضای مجازی توصیه‌هایی کرد که به شرح زیر است:

بعضی ازخانواده‌ها خودشان زمینه ساز استفاده فرزندان از موبایل، تبلت و فضای مجازی هستند که باید والدین سرگرمی‌های متناسب با سن، علایق و ویژگی‌های شخصیتی نوجوان را جایگزین فضای مجازی کنند و باید جذابیت این سرگرمی، همسان یا بالاتر از فضای مجازی باشد.

پژوهش‌ها نشان داده خانواده‌هایی که برای فرزندشان اهمیت قائل هستند و به حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهند و با او همدلی می‌کنند، تا حدودی می‌توانند از گرایش افراطی نوجوان به موبایل و فضای مجازی جلوگیری کنند.

والدین باید بتوانند اطلاعاتی که از رسانه‌ها می‌گیرند را با تجزیه و تحلیل آن به فرزندان بیاموزند چرا که همه اطلاعات موجود صحیح نیستند و همه موارد به درد نوجوان نمی‌خورد.

اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی درمان شدنی است و مهمترین بحث پیشگیری است که امروزه فراموش شده و باید این پیشگیری از دبستان شروع شود که این اتفاق نیازمند توجه والدین، معلمان و مسئولین مدارس و داشتن سواد رسانه‌ای است.

ضرورت آموزش کودکان آنلاین در فضای مجازی

محمدیان کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران رعایت برخی نکات از جمله آموزش اصولی به کودکان را ضروری برشمرد و برخی راهکار‌ها را به خانواده‌ها معرفی کرد که به شرح زیر است:

آموزش به کودکان باید با خلاقیت، صبوری، روحیه تشویق و ترغیب، مشارکت و انجام کار تیمی صورت گیرد.

استفاده از ابزار‌ها و روش‌های مختلف متمرکز بر تفکر انتقادی به ویژه در آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان ضروری است و استفاده از روش‌های مختلف آموزشی مانند تهیه کاردستی، انجام انواع بازی و سرگرمی، بهره گیری از فلش کارت، کتاب به خصوص کتاب‌های تصویری بدون کلام، کارت‌های ویژه آموزش‌های مختلف، داستان سرایی در حوزه‌های مختلف، انجام حرکات نمایشی و آموزش با موسیقی و ریتم می‌توانند راهگشا در این آموزش‌ها باشند.

داشتن ارتباط دوستانه و صمیمانه با کودک در امور آموزشی، مدیریت و نظارت بر محتوای رسانه ای، شکل دهی یک دیالوگ منطقی در حوزه سواد رسانه‌ای با کودک و حاکم کردن این فضا در خانه و خانواده هم می‌تواند تاثرگذار باشد.

کودک عصر حاضر از سنین کودکی، همراه با والدینش از تلفن همراه، بازی‌های آن و حتی اینترنت بهره می‌گیرد و در جریان تعامل با کودک و در یک فضای دوستانه و صمیمانه در تصمیم گیری‌ها و اقدامات رسانه‌ای باید به او کمک کرد.

والدین با شرط گذاری برای اینکه استفاده از فضای مجازی منوط به خواندن صفحاتی از کتاب و یا انجام کار‌های مفید باشد، می‌توانند کودکان را در شرایطی قرار دهند که لذت انجام کار‌های جدید را تجربه کرده و به سمت آن‌ها گرایش یابد، از این طریق والدین می‌توانند تهدید فضای مجازی را به فرصتی برای علاقه‌مند کردن فرزند به کار‌های مفید تبدیل کنند.

خانواده باید از مضرات جسمی استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اثرات زیان بار جسمی از جمله خشم و اضطراب به کودکان خود آگاهی‌های لازم را ارائه کنند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.