باغ‌های صیفی و سبزی تبریز ظرفیت بوم گردی دارند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز سطح زیر کشت سبزی و صیفی در این شهرستان را ۲ هزار هکتار و مساحت فعلی باغ‌های صیفی و سبزی حکم آباد و قراملک را ۶۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این اراضی جزو میراث و ذخایر کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی است و ظرفیت مناسبی برای بوم گردی محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،فرامرز افشانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌های توسعه یافته سعی می‌کنند با تخصیص بودجه، منابع و هزینه چنین مکان‌هایی را ایجاد کنند گفت: با وجود چنین داشته هایی، ما آن‌ها را حفظ نکرده ایم.

او با بیان اینکه در جریان توسعه شهری تبریز که زمانی از آن به عنوان باغ شهر‌ها یاد می‌شد، بخش مهمی از این اراضی کشاورزی به مرور از بین رفته است  افزود: سعی ما بر حفظ داشته‌های فعلی است و در این راستا چندین جلسه مشترک با شهرداری ها، دانشگاه، سازمان میادین، محیط زیست و میراث فرهنگی داشته ایم.

او با اشاره به اینکه به ریاست معاون استاندار آذربایجان شرقی و عضویت جهادکشاورزی و شهرداری‌ها کارگروهی مرتبط با این موضوع، تشکیل شده است بیان کرد: طبق مصوبات آن، مقرر شده است هر اقدامی در این مناطق در قالب پارک بزرگ قبل از اجرا در کارگروه مطرح و با حفظ شرایط فعلی اراضی بخش کشاورزی عملی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز با اشاره به محصولات شاخص این شهرستان از جمله پنیر لیقوان، گوجه سردرود، سبزی و محصولات صیفی حکم آباد و باغ‌های قراملک گفت: همه این‌ها نشان از آن دارند که در رقابت با صنعت و خدمات، در بخش کشاورزی حرفی برای گفتن داریم.

افشانی اظهار داشت: برخلاف تصورات موجود و مبتنی بر این که تبریز، یک شهرستان صنعتی است، اما این شهرستان یکی از شهرستان‌های فعال در بخش کشاورزی است و فعالیت‌های خوبی در این بخش دارد.

او به وجود ۱۱۰ هزار هکتار اراضی ملی و ۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از این ۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۲۲ هزار هکتار دیم و ۲۲ هزار هکتار آبی است که سه هزار و ۹۰۰ هکتار از این اراضی آبی، متعلق به باغ هاست.

او با اشاره به رتبه‌های اول استانی این شهرستان در صنایع تبدیلی کشاورزی، کشت کلزا و مرغداری گوشتی و تخمی و وجود دامداری‌های متعدد صنعتی و سنتی در این شهرستان از تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و فرآوری ۳۱۰ هزار تن محصول در این شهرستان خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز با اشاه به وجود ۸۱ گلخانه فعال در سطح ۳۰ هکتاری، ۶۳ واحد گاوداری صنعتی و ۴۹۳ واحد گاوداری سنتی، ۲۶ واحد مرغداری گوشتی و ۲۲ واحد مرغداری تخمی با ظرفیت جوجه ریزی بیش از ۲ میلیون قطعه ای  افزود: هشت هزار و ۷۳۹ کندوی مدرن و چهار هزار و ۴۹۰ کندوی بومی و تولید تقریبی هزار و ۱۰۰ تن عسل در این شهرستان، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و چهار هزار هکتار گندم با تولید سالانه ۲۹ هزار تن گندم از دیگر ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان تبریز است.

افشانی به کشت ۲ هزار هکتاری کلزا در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: نصف کلزای استان آذربایجان شرقی در این شهرستان کاشته می‌شود که پارسال بنا به شرایط نامناسب جوی، مشکلات پیش آمده در بحث آبیاری و باد زدگی ۱۸۰۰ تن کلزا تحویل کارخانه‌ها شد.

او میزان تولید گوشت قرمز در این شهرستان را سه هزار و ۴۰۰ تن، تولید گوشت سفید را سه هزار و ۱۰۰ تن، تخم مرغ را ۱۱ هزار و ۲۲۹ تن، شیر خام را ۵۳ هزار و ۷۵۴ تن اعلام کرد و گفت: این حجم تولید نشانگر این است که شهرستان تبریز، از شهرستان‌های فعال در بخش کشاورزی است و در اقتصاد کشاورزی استان سهم مهمی دارد.

باغات سبزی و صیفی منطقه شمالغرب تبریز حدفاصل میدان آذربایجان تا سه راهی فرودگاه و پایین دست محلات حکم آباد، عموزین الدین (آخر خیابان‌های بهار و حجتی) که یکی از مناطق بکر و زیبای تبریز از بعد فضای سبز باغات و زمین‌های صیفی جات می‌باشد و مردم را در تمام فصول سال به خود جذب می‌کند تا نیاز‌های سبزی و صیفی خویش را از آنجا تهیه کنند.

مزارع سبزی آن منطقه که قدمتی چند صد ساله دارند پیش از این از طریق قنات‌ها و چشمه‌ها آبیاری می‌شدند و دراثر توسعه شهر و خیابان کشی‌ها و خاک برداری‌ها و ... چشمه‌ها و قنات‌های منطقه تخریب شدند و پس از آن با استفاده از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق آبیاری می‌شوند.

خاک منطقه به لحاظ خاکورزی و دادن کود حیوانی به بهترین و مرغوبترین خاک کشاورزی تبدیل شده است و حدود ۱۵۰۰ نفر کشاورز و کارگر کشاورزی درآنجا به فعالیت مشغولند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.