ابتکار شرکت دانش‌بنیان خراسان رضوی/ هزینه‌های میلیاردی در ساخت نیروگاه‌های برق حذف می‌شود

با ابتکار یک شرکت دانش بنیان مستقر در خراسان رضوی در زمینه تولید کولرهای بسیار کم‌مصرف از هزینه‌های میلیاردی برای ساخت نیروگاه‌های برق در آینده جلوگیری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محققان یک شرکت دانش بنیان در سبزوار برای کاهش مصرف برق در کولر‌های آبی موفق به بومی‌سازی موتور الکتریکی با فناوری روز دنیا شدند، کولر‌هایی که مصرف برق را حدود ۵۰ درصد و مصرف آب را حدود ۲۰ درصد کاهش میدهد.

حجم بالای سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه این موتور‌ها چالش اصلی این مجموعه است. ظرفیت اسمی تولید این مجموعه در سال حدود ۴۰ هزار کولر آبی است که هم اکنون تنها با یک چهارم ظرفیت در حال فعالیت است و حمایت همه‌جانبه را می‌طلبد.

استفاده از این کولر‌های آبی علاوه بر کاهش و حذف خاموشی‌های تابستان از هزینه‌کرد میلیارد‌ها تومان برای ساخت نیروگاه‌های برق در آینده جلوگیری می‌کند.

نورنهنگ مدیرعامل این مجموعه تولید کولر‌های آبی گفت: این کولر آبی هفت هزار با جریان یک و ۲ دهم آمپر کار می‌کند در حالی که کولر‌های معمولی حدود ۴ و نیم آمپر برق مصرف می‌کنند.

او افزود: برای استفاده از این موتور‌های الکتریکی در وسایل سرمایشی نوآوری‌هایی در این مجموعه با بهره‌گیری از دانش هوافضا، برق و الکترونیک انجام شده است.
بیشتربخوانید


مدیرعامل این مجموعه تولید کولر‌های آبی با بیان اینکه هنر ما در تولید یک چنین موتوری در استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات بزرگ کشور بود، ادامه داد: با این روش توانستیم ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل ممکن برسانیم.

نورنهنگ بیان کرد: با تولید موتور‌های bldc که گرمای کمی را تولید می‌کند همچنین با پلیمری کردن کل بدنه کولر که طول عمر بالایی در این صنعت دارد توانستیم در مصرف آب به صورت مستقیم بیش از ۲۰ درصد و به صورت غیرمستقیم بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی ایجاد کنیم.

او تصریح کرد: مجموعه این پارامتر‌ها باعث شد که یکی از کم مصرف‌ترین و پربازده‌ترین کولر‌های آبی دنیا را برای نخستین بار در کشور تولید کنیم.

مدیرعامل مجموعه تولیدی کولر‌های آبی در سبزوار با بیان اینکه طبق آمار پژوهشگاه نیرو در سال ۹۵ حدود ۲۱ میلیون کولر آبی در سطح کشور فعال است، تاکید کرد: ۶ میلیون از این کولر‌ها در بخش دولتی فعال هستند که اگر بتوانیم ۱۰ درصد از موتور‌های این کولر‌ها را تغییر بدهیم حدودا نزدیک به یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی در مصرف برق کشور صرفه‌جویی ایجاد کرده‌ایم.

منبع:تسنیم
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار