به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا
و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید.
فایل صوتی تلاوت آیه ۸۲ سوره اسراء
امام صادق (ع) اگر هر انسان مؤمنی از دردی رنج برد؛ آنگاه با اخلاص دست خود را بر موضع درد بکشد و بگوید: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً، از آن درد هرچه که باشد، عافیت می¬یابد و مصداق این امر در آیه نیز ذکر شده است: شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ.
همچنین در روایت دیگری مردی به امام صادق (ع) از درد بیدرمان شکوه کرد و به ایشان به او فرمودند: «همسر داری»؟ گفت: «آری»، حضرت فرمودند: «از او یک درهم مهرش را به رضایتش بخواه با آن عسل بخر و با عسل آمیخته به آب باران قرآن بنویس و بنوش»؛ و برای آن گواه آورد که خدا فرموده است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ.
بیشتر بخوانید
شِفا معمولاً در مقابل بیمارىها و عیبها و نقصها است؛ بنابراین نخستین کارى که قرآن در وجود انسانها مى کند همان پاکسازى از انواع بیمارى هاى فکرى و اخلاقى فرد و جامعه است.
قرآن نسخه شفابخشى است براى کسانى که مى خواهند با جهل، کبر، غرور، حسد، نفاق، عشق به دنیا و شهوتها به مبارزه برخیزند و نیز براى برطرف ساختن ضعفها و زبونىها و ترس هاى بى دلیل و اختلافها و پراکندگى ها.
نامگذارى قرآن به شفا سه وجه دارد: یکى آن که دلیل نبوت و صدق ادعاى پیامبر (ص) مى باشد تا مردم از حیرت ضلالت به وسیله او هدایت یابند، همچون بیمار که از مرض شفا یابد. وجه دوم آن که قرآن بیان است و ادله روشن که صاحب شک و شبهه، چون در آن نظر کند به علم رسد و شک او زایل گردد. وجه سوم آن که مردم به قرآن تبرک مى کنند و از آن شفاء مى طلبند.
۱-چون قرآن از جانب خدایی است که خالق بشر و فطرتِ اوست، قوانین آن نیز با فطرت مطابق و نجات دهندهی اوست. «شِفاءٌ»
۲-آنچه از سوی خدای رحمان و رحیم باشد، رحمت است. «رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ»
۳-چون کافران به اوامر و نواهی قرآن عمل نمیکنند، نزول هر دستور، جرمشان را بیشتر و خسارتشان را افزونتر میسازد. «لا یَزِیدُ الظّالِمِینَ إِلاّ خَساراً»
انتهای پیام/