مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بیمه مراتع یکی از ابزار‌های مهم و موثر در زمینه مدیریت ریسک در بخش منابع طبیعی است.

بیمه مراتع به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در نشست با مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و منابع طبیعی استان و کارشناسان مربوطه اظهار داشت: بیمه مراتع یکی از ابزار‌های مهم و موثر در زمینه مدیریت ریسک در بخش منابع طبیعی است که متاسفأنه این ظرفیت به عنوان یک نیاز اساسی در سیاستگذاری و بخش اجرایی مغفول مانده است.

او افزود: با بررسی مجدد و پیگیری از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی، به دنبال بازتعریف عوامل خطر و قیمت پایه هر هکتار مرتع می‌باشیم.


بیشتر بخوانید


صالحی سطح مراتع استان را بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۹ بیمه مراتع در سطحی معادل هفت هزار و ۶۶۴ هکتار در استان عمدتاً در شهرستان‌های اردل، بروجن و کیار انجام پذیرفته که این رقم غیرقابل معقول در برابر مساحت عرصه‌های مرتعی است.

او با بیان اینکه در حال حاضر تگرگ، خشکسالی و سیل در بیمه مراتع به عنوان عوامل خطر درنظر گرفته شده است گفت: با توجه به اینکه هرساله آتش سوزی، سرمازدگی و آفات و بیماری‌ها خسارات قابل توجهی به مراتع وارد می‌کند، نیاز است این موارد نیز به عنوان عوامل تهدید و خطر در بیمه عرصه منابع طبیعی اضافه شود.

صالحی افزود: قیمت علوفه خشک مرتعی و عملکرد در هر هکتار دو مولفه تعیین حق بیمه در مراتع استان است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ۲۵ درصد مرتع ارزش علوفه‌ای و ۷۵ درصد ارزش زیست محیطی دارد از این رو ترغیب بهره‌برداران برای بیمه مراتع اثرات بسیار موثری در حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی خواهد داشت.

صالحی در پایان از بیمه پروژه‌های بیولوژیک و اصلاحی احیای جنگل و مرتع همچون کپه کاری، نهال کاری، تبدیل دیمزار‌های کم بازده و ... به عنوان یکی از سیاست‌های کاری اولویت دار طی سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار