کمک بلاعوض دولت به کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: کشاورزان برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب، از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت:کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده است، برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب، از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

او افزود: برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آب در بخش کشاورزی استان تاکنون ۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شده است.

سجادی پور ادامه داد: دولت در اجرای این سامانه که به صورت کم فشار، قطره‌ای، زیرسطحی، تیپ و تشتکی اجرا می‌شود، ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای پرداخت به بهره برداران اختصاص داد.

او با بیان اینکه با روش‌های نوین آبیاری برداشت آب در استان که با کمبود منابع آبی روبروست، مدیریت می‌شود، اظهار کرد: در این سامانه ها، راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

سجادی پور ادامه داد: در آبیاری سنتی که به روش غرقابی اجرا می‌شود، میزان بهره وری در حالت خوش بینانه ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه به اجرای سیستم‌های آبیاری نوین داشته باشند، ادامه داد: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره‌ای در هر هکتار به ترتیب ۷۰ میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

او با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی، اظهار کرد: بهترین روش برای حفظ موجود بخش کشاورزی استان، اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مزارع و باغ هاست.

سجادی پور تصریح کرد: دولت توجه خاصی برای اجرای این طرح‌ها دارد که کشاورزان را با پرداخت کمک‌های بلاعوض در این بخش یاری می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها، راندمان آبیاری پروژه‌های آبیاری تحت فشار از ۳۵ درصد به ۲ برابر افزایش یافت.

او تصریح کرد: کشاورزان شهرستان ابرکوه که بیش از ۲ دهه با تبعات ناشی از خشکسالی دست به گریبان هستند، برای حفظ آب‌های موجود و افزایش بهره‌وری در مسیر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری حرکت می‌کنند و مقام نخست را در اجرای طرح‌های آبیاری نوین استان را دارند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.