خسارت میلیاردی کرونا به تاسیسات گردشگری نیشابور

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۵۳۱ میلیارد ریال، خسارت به تاسیسات گردشگری شهرستان نیشابور وارد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت: شهرستان نیشابور دارای ۵۳ واحد و تاسیسات گردشگری که شامل ۲۱ دفتر خدمات مسافربری و گردشگری، یک مجموعه گردشگری خصوصی، چهار واحد پذیرایی بین راهی، یک هتل چهار ستاره، یک هتل آپارتمان، یک هتل دو ستاره، یک باب هتل یک ستاره، یک مهمان‌پذیر و ۱۴ خانه مسافر و ۸ اقامتگاه بوم‌گردی است.

او افزود: متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا، بیش از ۷۵ درصد کارکنان شاغل در تاسیسات گردشگری بیکار شده‌اند و تاسیسات گردشگری در حال حاضر با یک چهارم ظرفیت فعال هستند و بقیه غیر فعال و یا تعطیل موقت هستند.

بیشتر بخوانید


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اجتماعی ایجاد شده، هم اکنون ضریب اِشغال واحد‌های اقامتی بین سه تا پانزده درصد است، بر اساس برآورد‌های انجام شده، بیشترین خسارت وارد شده به تاسیسات گردشگری در حوزه مراکز اقامتی است که بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال خسارت به این واحد‌ها در شهرستان نیشابور وارد شده است و این ارزیابی اولیه‌ای هست که کارشناسان ما انجام داده‌اند.

اعتمادی بیان کرد: با توجه به خسارت‌های شدید به تاسیسات و واحد‌های گردشگری، یک سری بسته‌های حمایتی برای این مراکز در نظر گرفته شده است. دادن مهلت برای باز پرداخت تسهیلات بانکی قبلی که دریافت کرده بودند، تمدید مهلت پرداخت حق بیمه سهم کار فرما در سال ۹۹، امهال هزینه‌های آب و برق و گاز در سال ۹۹ و دادن مهلت برای هزینه‌های مالیاتی بخشی از بسته حمایتی از واحد‌های گردشگری است.

او تصریح کرد: از اوایل امسال تا پایان آبان ماه، ۱۰۷ فقره پرونده دریافت تسهیلات کرونایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دریافت شده است که مبلغ درخواستی ۲۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال بوده که تا کنون مبلغ ۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال از طریق بانک‌های عامل پرداخت قطعی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابورتاکید کرد: پرداخت تسهیلات بانکی بنیاد محور، با کارمزد ۱۲ درصد و با دوره تنفس ۶ ماهه است که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه تاسیسات گردشگری این تسهیلات را تقاضا و دریافت کنند که این تسهیلات، برای مجتمع‌های گردشگری و واحد‌های پذیرایی بین راهی از یک میلیارد ریال تا ۳.۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

اعتمادی اظهار کرد: هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها تا سقف ۹ میلیارد ریال، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری از یک و نیم تا سه میلیارد ریال، واحد‌های اقامتی بوم‌گردی از ۸۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال و راهنمایان گردشگری به ازای هر نفر ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور به چشم‌انداز گردشگری در دوران پَساکرونا اشاره کرد و گفت: امیدوار هستیم با فروکش کردن و از بین رفتن ویروس کرونا و نابودی کامل آن در آینده‌ای نزدیک، مجددا شاهد رونق و شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی جامعه باشیم و قطعا گردشگری در دوران پسا کرونا می‌تواند همچون گذشته نقش مهمی در رونق و شکوه اقتصادی کشور داشته باشد.


انتهای پیام//ر. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار