در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

چرا هیچ ارگانی مسئولیت انتشار آمار‌های اقتصادی را گردن نمی‌گیرد؟

عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت:مقصر عدم انتشار آمار‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه است.

کامران ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عدم شفافیت آمار‌های بانک مرکزی اظهار کرد:بررسی آمار‌های بودجه خانوار بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد. همچنین می‌توان اطلاعاتی به دولت در جهت وضعیت گروه‌های درآمدی و وضعیت توزیع هزینه‌ها بدهد.

وی ادامه داد:آمار درآمد‌های کشور را می‌توان از آمار بودجه خانوار پیدا کرد.همچنین این آمار می‌تواند در سیاست‌های دولت به خصوص سیاست‌های یارانه‌ای تاثیر ویژه‌ای داشته باشد.


بیشتربخوانید


این مقام مسئول بیان کرد:دلیل عدم شفافیت آمار‌های اقتصادی این است که آمارها توسط دو مرکز منتشر می‌شود. همیشه اختلافاتی بین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی وجود دارد. اما طبق توافقات صورت گرفته بانک مرکزی حق انتشار آمار‌های اقتصادی را ندارد. داده‌های آماری پایه تحلیل ها و تصمیم گیری‌های اقتصادی است و همه تصمیم ها باید بر پایه تحلیل این آمارها باشد.

ندری بیان کرد:مقصر عدم انتشار آمار‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه است. انحصار انتشار آمار‌های اقتصادی دست مرکز آمار است و در صورتی که از بانک مرکزی خواسته شود، می‌تواند آمار تهیه شده را منتشر کند. همچنین بحث تولید و انتشار آمار بودجه خانوار موضوعی جداگانه است. شاید این آمار توسط بانک مرکزی تولید شده باشد، اما منتشر نشده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نظرات کارشناسان مختلف برپایه آمار‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مطرح می شود. در صورتی که آمارها دیر تولید و منتشر شود یا کیفیت لازم را نداشته باشد، تحلیل‌های اقتصادی با اشکال مواجه می‌شود. در صورتی که کارشناسان دسترسی کافی به داده‌های آماری نداشته باشند، نمی‌توانند به درستی تحلیل کنند. از این رو دولت تحلیل‌های درستی از کارشناسان دریافت نمی‌کند که این موضوع در سیاست گذاری‌ها تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار