باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

جانی دوباره در رگ های خشکیده قنوات/ تجربه خوش آبادانی در روستای دهنو

احیای قنات‌ ها راهکاری برای مهار بحران کم آبی است که باعث رونق کشاورزی و اشتغال روستایی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، به درختانی اشاره می‌کرد که به گفته‌ خودش قدمتی دیرینه داشته اند و حالا تیغ خشکسالی رمق را از تنه‌ های آن‌ها گرفته و تنها چند شاخه‌ی خشک را به یادگار گذاشته بود.

درختانی که نسل به نسل دست به دست شده اکنون تنها منبع درآمد او وخانواده اش است. وقتی اره به دست به سمت زمین هایش می‌رفت تا شاخه‌ های خشک را قطع کند آهی سرد از عمق وجود می‌کشید. گویی به یاد زحمات خود و نیاکانش می‌افتاد که در سوز سرما و حرارت آفتاب در این زمین‌ ها کشیده بودند.

تیغ برنده ی خشکسالی بر تن درختان

این تنها قصه  پر درد پیرمرد برزگانی نیست. روستا‌هایی هم هستند که خشکسالی با بی رحمی تمام آن‌ ها را مسکوت و بی روح کرده است. با پیرمرد برزگانی همراه شدیم؛ او ما را به زمین‌ های کشاورزی برد.

چند بوته‌ی گوجه فرنگی را به این طرف و آن طرف زد و تنه‌ی قطع شده  درخت گردویی را نشان داد که به گفته‌  خودش حدود  ۴۰۰ سال قدمتش بوده است.

جانی دوباره در رگ های خشکیده قنوات/ تجربه ی خوش آبادانی در روستای دهنو

یکی دیگر از اهالی نیز ما را به باغ نزدیک قنات برد. آن جا هم درختان حال و روز خوشی نداشتند. شاخه‌ های بریده شده‌  درختان روی هم جمع شده بود. می‌گفت بخش زیادی از چوب‌ ها را فروخته و این مشتی از نمونه  خروارها درخت قطع شده‌ای است که خشکسالی نفس آن‌ها را گرفته است.

هرچند قدم که در زمین‌ های کشاورزی و باغ‌ها پا می‌گذاشتی می‌توانستی اثرات خشکسالی را ببینی، اهالی از این اوضاع ناراضی بودند. آن‌ها نه دل ماندن در روستا را داشتند و نه دل ترک کردن دیار اجدادی شان را.

جانی دوباره در رگ های خشکیده قنوات/ تجربه ی خوش آبادانی در روستای دهنو

نفس های آخر قنات

این اوضاع سخت باعث شد تا اهالی به فکر رونق دوباره‌  قنات روستایشان بیفتند. آن‌ها مبلغی را به عنوان خودیاری پرداخت کردند تا با اعتباراتی که برای احیای قنات روستا تخصیص یافته بود بتوانند دوباره شاهد برگشت رونق آبادانی به روستا باشند.

یکی از اهالی گفت: اگر قنات جان تازه‌ای بگیرد بسیاری از افرادی که به شهر مهاجرت کرده اند دوباره به روستا بر می‌گردند.

محمدی مدیر جهاد کشاوزی شهرستان بیرجند  گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای قنات روستای برزگان حدود ۱۲۰ میلیون تومان بوده است که ۱۲۰ متر کول گذاری با بیل مکانیکی انجام شده است.

انگار جنب و جوش در روستا از فعالیت بیل مکانیکی گرفته تا کارگرانی که سخت مشغول جا به جا کردن کول‌ ها برای احیای قناتی که تقریبا داشت نفس‌ های آخرش را می‌کشید نوید روز‌های روشنی را برای اهالی می‌داد.

جانی دوباره در رگ های خشکیده قنوات/ تجربه ی خوش آبادانی در روستای دهنو

بازگشت برکت به زمین های کشاورزی

به روستای دهنو رفتیم جایی که تا همین پارسال در آن چندان خبری از آب و آبادانی نبود. عطر و بوی مزارع سبزی هوا را عطرآگین کرده بود. از پیر تا جوان خداوند را بابت جاری شدن دوباره مایع حیات در زمین‌ های کشت و کارشان شکر می‌کردند.

پیرمردی از اهالی روستا بیل به دست به سمت استخری رفت که مملو از آب بود. آب را به سمت زمین هایش هدایت کرد. انگارعطش زمین فرونشست. پیرمرد خوشحال از برکتی بود که امسال خداوند در سفره  روزی او قرار داده بود.

یکی از اهالی روستای دهنو گفت: بیشتر درختان این روستا در اثر خشکسالی خشک شده بود، اما امسال به همت جهاد کشاورزی آب قنات دوباره جاری شده. واقعا سنگ تمام گذاشته اند.

جوان دیگر از اهالی دهنو افزود: کشت وکار در روستا انجام می‌شود و جوانانی که به شهر رفته بوده اند نیز به روستا برگشته اند.

جانی دوباره در رگ های خشکیده قنوات/ تجربه ی خوش آبادانی در روستای دهنو

محمدی مدیر جهاد کشاوزی شهرستان بیرجند گفت:  حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب در بحث حوادث داشته ایم که  ۶ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید


او افزود: با اعتبارات مصوب قرار است تجربه‌ی آبادانی دهنو برای ۹۵ رشته قنات دیگر در شهرستان بیرجند رقم بخورد.

۲۵ درصد آب استان از طرق قنوات تامین می‌شود

غلامی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با اشاره به این که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۶۵ رشته قنات دیگر نیز در استان بازسازی و مرمت شوند، گفت: برای احیاء و مرمت این تعداد قنات حدود ۸ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

او افزود: پارسال تعداد ۳۳۴ رشته قنات در استان بازسازی و مرمت شدند.

غلامی با اشاره به این که تعداد ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان وجود دارد، تصریح کرد: تا کنون ۴۰ درصد از کل قنات های استان احیا و بازسازی شده است.

جانی دوباره در رگ های خشکیده قنوات/ تجربه ی خوش آبادانی در روستای دهنو

احیای قنات‌ ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال رونق کشاورزی و بازگشت به روستا‌ها را دارند پس چه خوب است که با مرمت چنین میراث قدیمی آنها  را  به دست آیندگان سپرد.

گزارش از راضیه یعقوبی

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
احسنت گزارش زیبایی بود.به امید تجربه خوش آبادانی در تمامی روستاهای ایران