به همت خوشه ریلی استان مرکزی ناوگان ریلی کشور با شتابی فزاینده در حال تجهیز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، شاید یک قرن پیش زمانی که نخستین واگن وارداتی وارد ایران شد کسی تصور نمی‌کرد که درست صد سال بعد صدای حرکت واگن‌های ایرانی در گستره ۱۴ هزارکیلومتر خطوط ریلی ایران بپیچد.

با فعالیت۵۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی اراک  در خوشه ریلی استان مرکزی ناوگان ریلی کشور با شتابی فزاینده رو به  تجهیز است.

این واحد‌های کوچک و بزرگ صنعتی زیر چتر ابرکارخانه‌ای نام آشنا به نام واگن پارس اراک فعالیت می‌کنند و به این واحد مادر صنعتی در تولید یاری می‌رسانند.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

صفاری راد مدیر کارخانه واگن پارس با بیان این که این شرکت مادر صنعت تخصصی تا پایان سال ساخت ۸۰۰ واگن رجا را در دستور کار دارد افزود: برای تولید هر دستگاه واگن بیش از ۳۰ هزار قطعه نیاز است و تامین تمامی قطعات کوچک و بزرگ در این کارخانه امکان پذیر نیست.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

او اضافه کرد: این شرایط دست یاری صنعتگران واگن پارس را به سمت شرکت‌های صنعتی استان مرکزی بلند کرد و مادر صنعتی  مانند ماشین سازی اراک و صنایع متوسطی نظیر شرکت فولاد درخشان که خود سازنده واگن‌های باری است در کنار واحد‌های کوچک صنعتی به کمک ناوگان ریلی کشور شتافتند.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

کارخانه واگن پارس اراک یکی از شرکت‌های سازنده انواع واگن در ایران است که با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ دستگاه واگن برترین شرکت واگن سازی درغرب آسیا است.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران


بیشتر بخوانید:

  • بزرگترین تولید کننده تجهیزات ریلی خاورمیانه و رکوردشکنی پیاپی

  • بازسازی واگن‌های راه آهن کشوری به دست متخصصان داخلی

  • رونمایی از لوکوموتیو جدید ساخت ایران در اراک


از مزایای خوشه ریلی این است که واحد‌های صنعتی به کمک هم صنعت ریلی کشور را از واردات بی نیاز می‌کنند و نمونه آن یک واحد صنعتی کوچک در شهرک صنعتی خیر اباد اراک است که توانسته بیش از ۳۰ قطعه حیاتی برای صنعت ریلی کشور  تولید کند.

صادقی عضو انجمن ریلی استان هم گفت: ۵۰ شرکت کوچک و بزرگ  عضو خوشه ریلی استان مرکزی  در کار ساخت قطعات کوچک وبزرگ نظیر بوژی، اهرم متعادل کننده، محور، چرخ و هزاران مشارکت دارند.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

صادقی افزود: این شرکت‌ها با انجام عملیات‌های ریخته گری، ماشین کاری و ساخت ،طراحی و تولید قطعات که برخی از آن‌ها پیش‌تر از خارج تامین می‌شد نیاز صنعت ریلی کشور را مرتفع می‌سازند.

او ادامه داد: با ارسال قطعات مورد نیاز واگن پارس از واحد‌های صنعتی که بیشتر آن‌ها در شهرک حاجی آباد و خیرآباد اراک مستقر هستند کار تولید در ۵ خط واگن سازی واگن پارس بیش از گذشته رونق گرفته است.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

بازسازی واگن‌های راه آهن کشوری به دست متخصصان داخلی هم از مزایای خوشه ریلی است که با این کار واگن‌های خارج از سرویس راه آهن کشور در استان مرکزی و به دست متخصصان شرکت‌های واگن سازی این استان تعمیر و بازسازی می‌شوند.

قربانی مدیرکل راه آهن استان مرکزی گفت: بخش عمده واگن ها‌ی کشور در اراک تعمیر می‌شوند که با بازسازی این واگن‌ها بخشی از مشکلات ناوگان مسافربری راه آهن حل می‌شود .

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

قربانی افزود:  افزایش اشتغال در این حوزه در سال جهش تولید از مهمترین مزایای این کار است.

واگن پارس اراک بزرگترین سازنده تجهیزات ریلی خاورمیانه است که با کمک خوشه ریلی استان مرکزی توانسته در سال‌های اخیر  بارها رکورد خودش را در  تولید واگن‌های باری و مسافری جابجا کند.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

  به همت همین خوشه ریلی استان مرکزی است که ۴ آذر امسال از لوکوموتیو جدید ساخت ایران با نام "لوکوموتیو پارس ۳۳" است در شرکت واگن پارس اراک رونمایی شد و ساخت اولین شاسی لوکوموتیو تولید کشور در شرکت واگن پارس کلید خورد.

رونق تولید در پایتخت صنایع ریلی ایران

کاهش هزینه‌های حمل ونقل، در دسترس بودن قطعه و اشتغالزایی برای ۳ هزار نفر از اصلی‌ترین مزیت‌های خوشه ریلی استان مرکزی است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.