معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بنا بر آمارهای موجود پیش‌بینی می‌شود که رشد صنعتی کشور تا پایان سال به ۶ درصد برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست با نمایندگان تشکل‌های خصوصی و صنعتی چهارمحال و بختیاری در بروجن، وضعیت صنعتی کشور را رو به رشد ارزیابی کرد و اظهار داشت: تهدید تحریم ها به فرصتی برای رشد صنعتی کشور تبدیل شده است.

او افزود: اگر چه تحریم‌ها شرایط سختی را بر کشور تحمیل کرده است و بسیاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مشکلاتی نظیر انتقال پول و تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مواجه هستند، اما این چالش‌ها مانع رشد و پیشرفت صنعتی کشور نشده است.


بیشتر بخوانید


رسولیان اضافه کرد: بنا بر آمارهای موجود پیش‌بینی می‌شود که رشد صنعتی کشور تا پایان سال به شش درصد برسد و این مهم جز با اتکای به توان داخل و تولیدکنندگان بومی محقق نشده است.

او ادامه داد: به طور مثال استان چهارمحال و بختیاری در حالی که حدود یک درصد جمعیت کشور را شکل داده است اما از بخش صنعت کشور ۳.۵ درصد سهم دارد که این موضوع رشد و توسعه صنعت استان در سالهای اخیر را نشان می‌دهد.

رسولیان، تمرکز و تلاش مدیریت جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت را حمایت از بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: تحقق رشد و توسعه نیازمند تولید است و در این میان بخش خصوصی نقش بسزایی دارد.

او، حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را از دیگر سیاست‌های این سازمان برشمرد و افزود: در همین راستا باید فضای ارزان‌قیمت و کمک‌های فنی و اعتباری به این شرکت‌ها اختصاص داده شود.

رسولیان از حمایت‌های این سازمان از شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری خبر داد و اضافه کرد: این قول داده می‌شود که ۱۰ برابر سهم استان به آن اعتبار اختصاص داده شود.

او، تامین آب بخش صنعت را از مهمترین دغدغه‌های این حوزه دانست و ادامه داد: سهم کنونی صنعت از مصرف آب در کشور بسیار ناچیز است به طوری که این بخش ۱.۷ درصد منابع آب کشور معادل یک و نیم میلیارد مترمکعب را مصرف می‌کند.

رسولیان گفت: در مقابل بخش صنعت ۳۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و باید سهم بیشتری از منابع آب را برای این بخش درنظر گرفت.

او با بیان اینکه برای تامین یک لیتر بر ثانیه آب که تحویل واحدهای صنعتی می‌شود، ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، افزود: تلاش می‌شود تا ۴۰ درصد هزینه‌های تامین آب طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو کاهش یابد.

رسولیان اضافه کرد: انتظار بخش صنعت برای تامین آب، برق و گاز به حق است و تمام تلاش خود را برای تامین هرچه بهتر این زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی به کار گرفته‌ایم.

او با تاکید بر توجه جدی به آموزش و کلینیک کسب و کار در شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: در همین رابطه ۵۰۰ مشاور در سطح کشور فعال است تا در شهرک‌های صنعتی عارضه‌یابی کنند.

رسولیان همچنین از فراهم شدن مقدمات ایجاد شهرک‌های ویژه اصناف خبر داد و گفت: با اصلاح اساسنامه سازمان روند اجرایی این برنامه پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه انتظار بخش صنعت این است که قطع برق با اطلاع قبلی و بر اساس اولویت‌بندی باشد افزود: قطع برق بدون اطلاع مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است.

الله‌کرم نصیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح احیای مسئولیت‌های اجتماعی صنعت در استان اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، شرکت مالت از کشاورزانی که جو کشت می‌کنند حمایت می‌کند و کارخانه قند استان نیز از کشاورزانی که چغندرقند کشت می‌کنند حمایت کرده و از این طریق با تقویت همکاری کارخانه‌های صنعتی با جوامع محلی توانمندسازی روستاییان رقم می‌خورد.

او افزود: همچنین در یک تفاهم‌نامه دیگری مقرر شد تا ۳۰ میلیارد تومان از سوی سازمان صنایع کوچک و ۲۰ میلیارد تومان از سوی استانداری از محل اعتبارات تملک دارایی برای تکمیل زیرساخت شهرک‌های صنعتی تامین شود.

نصیری، رفع موانع و چالش‌های واحدهای صنعتی را از مهمترین برنامه‌های این استان برشمرد و گفت: جلسات ستاد تسهیل به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

او همچنین به دغدغه آب بخش صنعت نیز اشاره کرد و افزود: با تکمیل طرح آبرسانی بن به بروجن که تاکنون از پیشرفت ۶۷ درصدی برخوردار شده است این دغدغه نیز برطرف می‎شود.

نصیری به ارتقای شاخص‌های توسعه در استان چهارمحال و بختیاری در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: شاخص بیکاری از مهمترین این شاخص‌ها است به طوری که درصد بیکاری در استان از ۲۰.۸ درصد در سال ۹۶ به ۱۱.۹ درصد در پاییز سالجاری کاهش یافته است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار