رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در این استان سطح زیر کشت خرما از ۵۲ هزار و ۸۳۵ هکتار در سال ۹۵ به ۵۸ هزار و ۵۶۲ هکتار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهرداد عرب اول رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان  گفت : جمعیت سیستان و بلوچستان براساس برآورد سال ۹۹، سه میلیون و ۴۵ هزار نفر است که ۳.۷ درصد جمعیت کشور به این استان اختصاص دارد.

او با بیان اینکه ضریب شهرنشینی سیستان و بلوچستان نیز ۵۰.۹ درصد بوده افزود: پس از این که چندین حوزه روستایی به شهر تبدیل شد این ضریب هم افزایش یافت و تراکم جمعیت در استان ۱۵.۲ نفر در کیلومتر مربع است که تفاوت فاحشی با متوسط کشوری دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی ۳۵.۳ درصد و میزان جی دی پی (GDP) استان ۳.۰۵ درصد کشور و اشتغال در بخش کشاورزی ۱۶.۵ درصد، صنعت ۳۶ درصد و خدمات ۴۷.۶ است.

او بیان کرد: ۲۷ پروژه مصوب اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ داشتیم که براساس آنچه سازمان برنامه و بودجه به سیستان و بلوچستان ابلاغ کرد بالاترین تعداد پروژه مربوط به بخش کشاورزی و شیلات و پس از آن بخش حمل و نقل با ۶ پروژه بود.

عرب افزود: اقداماتی که سال ۹۸ در حوزه کشاورزی در مبحث اقتصاد مقاومتی دنبال کردیم، اصلاح و نوسازی باغات پسته و خرما و اصلاح و احیا، حذف و جایگزینی محصولات گرمسیری در جنوب استان بود.

او ادامه داد: از پروژه‌های شاخص حوزه حمل و نقل در سال ۹۸ می‌توان به کریدور شرق به غرب، میرجاوه _ زاهدان _ بم، همچنین کریدور شمال به جنوب چابهار _ ایرانشهر، زاهدان _ زابل و ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی اشاره کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بخش انرژی، ایجاد زون انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه میل نادر از پروژه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۸ بود گفت: از این ۲۷ پروژه ۱۵ طرح از محل منابع در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تامین اعتبار شد بنابراین ۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه‌ها اختصاص پیدا کرد که متناسب با متوسط سال شروع حدود ۸۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شد.

او با اشاره به نتایجی که برخی از این پروژه‌ها به همراه داشته تصریح کرد: سطح زیرکشت پسته در سال ۹۵ در سیستان و بلوچستان هشت هزار و ۴۸۴هکتار بود که در انتهای ۹۸ به ۱۰ هزار و ۳۰۱هکتار وسطح زیر کشت خرما نیز از ۵۲ هزار و ۸۳۵ هکتار در ۹۵ به ۵۸ هزار و ۵۶۲ هکتاررسید.

عرب با بیان اینکه میزان تولید خرما نیز از ۲۰۳ هزار و ۶۵۱ تن به ۲۳۲ هزار و ۷۴۶ تن رسید گفت: بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در سال ۹۵ صفر بوده که در سال ۹۸ به عدد سه رسیده و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور اخلاق از ۳۴ به ۱۲۵ واحد ارتقا یافت.

او افزود: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی مصوب امسال جهش بسیار خوبی داشت که از ۲۷ پروژه در سال ۹۸ به ۴۴ پروژه در سال ۹۹ رسید، که حدود ۶۳ درصد در تعداد رشد داشته و بیشترین حجم پروژه‌ها مربوط به بخش کشاورزی و شیلات با ۱۲ پروژه، حمل و نقل و امور زیربنایی ۱۲ پروژه و منابع آب ۱۰ پروژه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای تعدادی از پروژه‌های مصوب سال ۹۹ از محل منابع در اختیار استان مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان تامین اعتبار کردیم و خوشبختانه از محل منابع ملی و متمرکز ۹۴۹ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که تا الان حدود ۶۷۹ میلیارد تومان هم تخصیص این پروژه‌ها بوده است.

او تصریح کرد: باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب امسال مزین به سال «جهش تولید» است که در این راستا ۳۷ پروژه برای استان مصوب شده که یکهزارو و ۹۳میلیارد تومان از محل اعتبارات جهش برای استان دیده شد که در بین ۳۱ استان بالاترین میزان اعتبار از محل منابع عمومی با ۳۴۸ میلیارد تومان اعتبار را داشتیم.

عرب افزود: از این میزان ۲۷۷ میلیارد تومان منابع استانی، ۴۰۱ میلیارد تومان منابع شرکت‌های دولتی و ۳۷ میلیارد تومان هم مربوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود که در ۳۷ پروژه منتخب جهش تولید اتفاق افتاد.

او ادامه داد: ۱۵ پروژه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به جهت اهمیتی که دارد به صورت مشترک احصا شده تا بتوانیم از همه ظرفیت و منابعی که برای این پروژه اختصاص پیدا می‌کند بهره و هم‌افزایی مناسبی داشته باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تدوین سند جامع حمل و نقل، منابع آب، تدوین هسته‌های اصلی توسعه و شناسنامه پروژه‌های جهش تولید استان از دیگر اقدام‌هایی بوده که در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تاکنون انجام شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار