سرپرست محاکم کیفری شماره دو کرمان گفت: نقش مشاور و مددکار هنوز به طور ویژه در محاکم پیاده‌سازی نشده است که با توجه به بخشنامه‌های لازم باید به این امر توجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی میرزابیگی سرپرست محاکم کیفری شماره دو کرمان در نشست مشترک با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در استفاده از تاسیسات و سیاست‌های قوه قضاییه مانند مجازات‌های جایگزین توصیه‌های ترغیبی لازم به همکاران اعلام شده است.

او افزود: چنانچه استقبال نکردن همکاران از تاسیسات قضایی را آسیب‌شناسی کنیم، درمی یابیم که بین سلیقه قضایی و فراغت و خوش فکری فرد با دغدغه آمار ورودی و استرس‌های ناشی از پرونده از حیث سرعت کار هماهنگی وجود ندارد و این مسئله موجب می‌شود تا تمایل همکار قضایی نسبت به استفاده از تأسیسات نوظهور قانونی که غالباً مستلزم صرف وقت بیشتر است، سلب شود.

میرزابیگی تصریح کرد: علی رغم حجم پرونده‌های دستگاه قضایی، اما همکاران نسبت به دوره‌های طرح هور (هویت و رفتار) متهمین غافل نبوده و در توان و امکان موجود برای معرفی متهمین به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستری کل استان کرمان اقدام کرده اند.

او با بیان اینکه عمده‌ترین دغدغه ما ناهماهنگی بین مدت برگزاری دوره و وقت دادرسی پرونده است، بیان داشت: علاوه بر اینکه ذات و فلسفه وضع دوره‌های هور بایستی پیاده سازی شود، نکته مهم دیگر این است که چگونه می‌توان شخصیت یک فرد را که با اندیشه‌ای غلط در مورد وجهه پدیده مجرمانه و در طول سنوات متمادی شکل گرفته و مرتکب جرم شده با برگزاری چند کلاس آموزشی و در کوتاه مدت اصلاح کرد، به عبارتی میانگین مناسب مدت زمان آموزش برای بازاجتماعی کردن چنین فردی با امکان اصلاح تفکر مرتکبین بزه راجع به جرم ارتکابی باید مد نظر قرار گیرد.

سرپرست محاکم کیفری شماره دو کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: از طریق سازمان‌های مردم نهاد و دیگر امکانات پیش بینی شده قانونی و می‌توان نسبت به اصلاح پذیری و آموزش متهمین و مجرمین اقدام کرد.

میرزابیگی با یادآوری اینکه نقش مشاور و مددکار هنوز به طور ویژه در محاکم پیاده‌سازی نشده است، افزود: با توجه به بخشنامه‌های لازم در محاکم ضرورت دارد به این امر نیز توجه شود و امکان و زمینه دسترسی و تعقیب روند مشاوره پس از رسیدگی به پرونده و صدور رأی نیز فراهم شود.

او با ابراز خرسندی از اینکه امروز مشکلات در دادگاه‌های اطفال به حداقل رسیده است، افزود: در خصوص حضور مستمر وکلا در دادگاه اطفال که در گذشته با مشکل مواجه بودیم این مسئله با پیگیری‌های به عمل آمده به حداقل رسیده و مشاوران نیز در مجتمع مستقر هستند که این موارد موجب شده در حال حاضر گزارشی از گلایه مندی مردم یا تشکیل نشدن دادگاه اطفال به صورت فوق‌العاده و خارج از اوقات معمول دادرسی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار