معجون خوشمزه کرمانی می تواند برای مدتها بدن شما را قوی نگه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مردم استان کرمان یک معجون خوشمزه تهیه می‌کنند که این معجون در مناطق مختلف به شکل‌ها و روش‌های مختلف تهیه می‌شود.

آب روغنو نام معجون کرمانی است که گاهی برخی به آن کاچی هم می‌گویند که البته این دو با هم تفاوت دارند، اما آب روغنو به رغم اسمش به غیر از آب و روغن مواد دیگری از جمله داروهای گیاهی و مغزها  را نیز دارد اما کاچی از آرد و مقداری روغن و شکر تهیه می شود.

طرز تهیه آب روغنو

آب روغنو شامل:روغن حیوانی، سیاه دانه، بارهنگ، آرد برنج، نبات یا عسل، گاوزبان، گل رنگ، بهارنارنج، بابونه، پودر چهار زیره کرمانی، مغز بادام، پسته، فندق، گردو وهسته هلو خرد شده است.

در زمان تهیه گل گاوزبان، گل رنگ، بابونه و بهارنارنج را در ظرفی به همراه نبات می‌جوشانند درظرفی دیگر مقداری روغن حیوانی ریخته سه تا چهار قاشق آرد برنج را به آن اضافه می‌کنند وخوب سرخ می‌کنند بعد چهار زیره ومغز‌های خرد شده را به آن اضافه کرده و در آخر گاوزبان،گل رنگ ، بهارنارنج و بابونه را که داغ هستند صاف کرده وبه مواد اضافه می‌کنند سیاه دانه و تخم بارهنگ نیز می‌ریزند وهم می زنند تا بجوشد وقوام بیاید.

تهیه معجونی عجیب با ترکیباتی خاص در کرمان

این معجون برای افرادی که بنیه بدنی پایین دارند وخانم‌هایی که تازه زایمان کرده اند بسیار مقوی است.

فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درباره معجون معروف کرمانی گفت: مهارت پخت و تهیه آب روغنو استان کرمان در نشست شورای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طرز تهیه این معجون از گذشته تا کنون بین کرمانی‌ها نسل به نسل گسترش یافته و زنان کرمانی در تهیه آن مهارت دارند.

گزارش از حمیده یزدی نژاد

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بابا همون کاچی تو شهر شما روغنو میگن خخ
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۲۱:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام کاچی آرد و شکر و روغن است تقریبا یک حلوای شل است اما آب روغنو کلی داروی گیاهی داره و از کاچی شل تر است
آخرین اخبار