معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

برای پایداری تولید مرغ ناگزیر به افزایش قیمت شدیم

گیلان پور گفت: پارامترهای مختلفی باعث افزایش قیمت مرغ شده است که برای پایداری تولید ناگزیر به افزایش قیمت شدیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امید گیلان پور معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت مرغ گفت: قیمت به عنوان مهم‌ترین مولفه بازار اصلاح شد و امیدواریم به وضعیت قبل برگردیم تا مردم مرغ مصرفی خود را به بهترین شکل ممکن و با  قیمت‌های مصوب تهیه کنند.

او ادامه داد: چند روز عرضه گسترده مرغ را داشتیم. باید در نظر داشت که مرغ یک روزه تولید نمی‌شود و ۴۵ روز دوره پرورش مرغ است و بعد به بازار  عرضه می‌شوند، بنابراین قبلا پرورش پیدا کردند و الان امکان عرضه محیا شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وقتی قیمت شرایطی داشته که تولید کننده پوشش کامل هزینه‌هایش ممکن نباشد، طبعا مقاومت نهایی در باره عرضه وجود خواهد داشت. مسئله چند قیمت هم به این موضوع شدت بخشیده است. در شهر‌هایی که اصرار به تثبیت قیمت در ٢۴ساعت داشتند مشاهده شده که از یک طرف مصرف به شدت افزایش پیدا کرده بود و با صف مواجه بودیم و در مقابل در فروشگاه‌ها، کالا‌ها با قیمت‌های بالاتر به وفور مشاهده می‌شد.

او گفت: در مورد مرغ و تخم مرغ نهاده اصلی یعنی خوراک طیور را با ارز ۴٢٠٠ تومانی تهیه می‌کنیم و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم. در این آنالیزی که منجر به قیمت ٢۴ هزار و ٩٠٠ تومان شده است هزینه خوراک طیور نسبت به زمانی که قیمت ٢٠هزار و ۴٠٠ تومان را محاسبه کردیم افزایش کمی داشته است.

او بیان کرد: کمتر از  ۵٠تومان قیمت هزینه طیور و خوراک دام افزایش داشته است. زیرا در آن زمان ما همه خوراک دام را نمی‌توانستیم به قیمت مصوب تهیه کنیم، ولی الان همه نیاز مرغداران با قیمت‌های مصوب در اختیارشان قرار می‌گیرد.

گیلان پور افزود: اما پارامترهای دیگری  باعث افزایش قیمت شده است که حدود ۴٠درصد هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند، مانند دستمزد، هزینه حمل و نقل، بستر پرورش و افزایش قیمت واکسن و دارو‌ها که عواملی بودند که هزینه تولید مرغ به واسطه آن ها افزایش پیدا کرد و برای پایداری تولید ناگزیر به افزایش قیمت شدیم.

گیلان پور گفت با اشاره به اینکه مسئولیت نظام توزیع به عهده چه کسی است؟ تصریح کرد:  مسئولیت ستاد تنظیم بازار ایجاد هماهنگی میان اجزا مختلف بازار بوده و سازمان حمایت به عنوان متولی امر قیمت گذاری کار کارشناسی را انجام داده است. ستاد تنظیم بازار موضوع را در جلسات مختلف مطرح کرد.

او در پایان گفت: موضوع مواد غذایی، بازار تخصصی دارد و براساس قانون، تمرکز اختیارات مربوط به این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی بوده که دو سال است به وزارت صمت واگذار شده است وقتی قیمت دچار انحراف می‌شود بقیه اجزای بازار هم دچار مشکل می‌شوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر به همه مرغدار نهاد ۴۲۰۰ می دهید مرغ با قیمت نجومی که در مغازه به فروش می رسد از کجا آمده
مدیریت بلد نیستی یا رانت دوست دارید
آخرین اخبار