دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی ابلاغ شد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دستورالعمل «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» با هدف ارتقا آگاهی، دانش و مهارت کاربران برای استفاده بهینه از فضای مجازی و ضرورت افزایش محتوای مرتبط با فرهنگ سازی و سواد مجازی از سوی شورای عالی فضای مجازی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

این دستورالعمل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب لایحه‌ای به مرکز ملی پیشنهاد و پس از طی مراحل تصویب خواهی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

براساس این دستورالعمل، کارگروهی متشکل از رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به عنوان رئیس کارگروه، معاون ذی‌ربط مرکز به عنوان دبیرکارگروه و عضویت نماینده مرکز ملی فضای مجازی، نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده اشخاص مشمول دستورالعمل به پیشنهاد اعضای کارگروه و تایید رئیس مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد.

شناسایی و معرفی فعالان برتر در ارتقای سواد فضای مجازی واعطای نشان مسئولیت اجتماعی در گسترش سواد فضای مجازی، تدوین مقررات اجرایی اعطای تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی برای تولید، انتشار محتوای سواد فضای مجازی و حمایت از توسعه کسب و کار‌های برتر در ترویج سواد فضای مجازی به منظور هم افزایی و هماهنگی اقدامات دستگاه‌های عضو کارگروه، ایجاد ساز و کار پایش و ارزیابی فصلی فعالیت اشخاص مشمول، پیگیری تحقق مصوبات کارگروه و ارائه گزارش عملکرد به مرکز ملی فضای مجازی در فواصل 6 ماهه از وظایف و اختیارات کارگروه است.

در این دستورالعمل تاکید شده است که افراد مشمول باید نسبت به آگاه سازی کاربران نسبت به حقوق، مسئولیت‌ها و پیامد‌های استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی و جرائم مرتبط، اطلاح رسانی شیوه استفاده صحیح از خدمات و محتوای ارائه شده و رده بندی سنی آنها، اطلاح رسانی به اولیاء و مربیان درخصوص نحوه نظارت بر کودکان و نوجوانان مراقبت از ایشان در هنگام استفاده از خدمات ومحتوای فضای مجازی، اطلاع رسانی و اخذ مجوز از کاربران درخصوص دسترسی‌های کارافزار‌ها و سکو‌ها به ابزارها، داده‌های شخصی کاربران و موقعیت مکانی آنان، تدوین و انتشار منشور اخلاق حرفه‌ای و ایجاد امکان ثبت و پیگیری شکایات و انتقادات کاربران، ارائه یک نسخه از محتوای تولیدی و منتشر شده در زمینه افزایش سواد فضای مجازی کاربران به مرکز و رعایت مصوبات کارگروه اقدام کنند.

این دستورالعمل صاحبان رسانه‌های دیجیتال اعم از رسانه‌های برحامل و رسانه‌های برخط خبری، رسانه‌های عرضه کننده محتوای فرهنگی و هنری در قالب‌های متنی، صوتی و تصویری، صاحبان سکو‌های محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال و صاحبان کارافزار‌های محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.