تازیانه خشکسالی برتن کشاورزی / ثمره یک سال کار خوراک دام شد

خشکسالی شدید در سال زراعی جاری به بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،بیش از ۲۰ سال است که دود خشکسالی و کم آبی در چشم کشاورزان و دامداران می‌رود و تولیدات را روز به روز کاهش می‌دهد.

گندم کاران و جوکاران خراسان جنوبی این روز‌ها در حالی برداشت خوشه‌های طلایی را آغاز کرده اند که برداشت پر محصولی عایدشان نشده و حتی ارزش درو کردن هم ندارند.

محمدی از گندم کاران بشرویه‌ای که امسال برداشت خوبی نصیبش نشده می‌گوید: هر خوشه طلایی گندم که باید ۷۲ دانه می‌داشت، امسال ۱۰ دانه هم ندارد و از هر هکتار بیشتر از ۳۰۰ کیلو گرم نمی‌توانیم برداشت کنیم.

این کشاورز بشرویه‌ای ادامه می‌دهد: در هر هکتار زمین گندم ۴ کسیه کود ریختم و ۳ مرتبه سم پاشی نیز کردم، اما محصول امسال چندان تعریفی ندارد و تولید خیلی کاهش یافته است.

در نهبندان هم حال و روز برداشت غلات چندان خوش نیست و پیش بینی‌ها حکایت از کاهش ۳۵ درصدی برداشت گندم و جو در این شهرستان دارد.

یکی از کشاورزان نهبندانی به خبرنگار ما می‌گوید: سال زراعی جاری ۱۰ هکتار از زمین هایم را زیر کشت گندم برده ام که به دلیل خشکسالی، اصلاً باران نبارید و تنها ۴۰۰ کیلو گرم در هر هکتار گندم برداشت می‌کنم.

نتیجه یک سال رنج و بی خوابی خوراک دام شد!

کاهش بارندگی‌ها علاوه بر خسارت به کشاورزان باعث شده تا مراتع ضعیف‌تر از گذشته شوند و علوفه‌ای برای دام‌ها نباشد؛ در این شرایط سخت کشاورزان مجبورند حاصل دسترنج خود را پس از درو کردن به خورد دام بدهند تا از گرسنگی تلف نشوند.

کشاورزان بشرویه‌ای و نهبندانی می‌گویند: حاصل دسترنج یک ساله مان، امسال ارزش درو کردن ندارد و مجبوریم به دادم‌ها بدهیم.

حال کشاورزی خوب نیست / تسهیلات گره گشا می‌شود؟

۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان در سال زراعی جاری زیر کشت غلات رفته است که به دلیل کاهش بارندگی ها، پیش بینی می‌شود برداشت گندم و جو در این شهرستان ۳۵ درصد کاهش داشته باشد.


بیشتر بخوانید


حیدرپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان با اشاره به خسارت شدید خشکسالی می‌گوید: متوسط عملکرد برداشت غلات در هر هکتار به هزار و ۵۰۰ کیلو گرم رسیده است که در مجموع ۷۰۰ تن گندم و جو در این شهردتان برداشت خواهد شد.

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: ۸۵ درصد جمعیت این شهرستان کشاورز و دامدارند و خشکسالی به بیش از ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی و دامی خسارت وارد کرده است.

او بیان کرد: برای جبران خسارت کشاورزان و دامداران به دنبال تسهیلات بلند مدت با بهره کم هستیم تا به ادامه روند تولید در شهرستان بشرویه آسیب جدی وارد نشود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.