جعفری گفت:استعمال قلیان در بین خانم‌ها در حال گسترش است به‌طوری‌که گوی سبقت را از آقایان ربوده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از  دانشگاه علوم پزشکی قم، نرگس جعفری،مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به هفته ملی بدون دخانیات به تشریح خطرات دخانیات به ویژه مصرف قلیان پرداخت و اظهار کرد: دخانیات اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان هست که سالانه ۸ میلیون قربانی از خود بر جای می‌گذارد.

او ادامه داد: در ایران حدود ۸ میلیون نفر ،مصرف کننده مواد دخانی هستند و سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

جعفری با ابراز تأسف از کاهش سن استعمال دخانیات تصریح کرد: سن استعمال دخانیات کاهش یافته به طوری که شاهد درگیری سنین ۹ تا ۱۱ سال در جامعه هستیم.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به مصرف مواد دخانی در بین خانواده‌ها گفت: آمارها نشان می دهد استعمال دخانیات به ویژه قلیان روز به روز در بین خانم‌ها در حال گسترش است به‌طوری‌که خانم‌ها گوی سبقت را از آقایان ربوده‌اند.

افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور

جعفری  از انتخاب شعار «تعهد من برای ترک قلیان» به عنوان شعاری هوشمندانه یاد کرد و افزود: طی ۸ سال گذشته تا کنون شاهد افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور هستیم، بنابراین انتخاب این شعار هوشمندانه است، زیرا نادیده گرفتن بحث قلیان و از طرفی تنباکو‌های معطر و معسل که جذابیت خاصی بین جوانان و نوجوانان به ویژه در زنان دارد و عاملی برای تبلیغ است، آسیب زیادی می‌تواند به جامعه وارد کند.

او افزود: این آسیب‌ها به غیر از خسارات جانی که چندیدن برابر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های حاد حتی کروناست، خسارت اقتصادی سنگینی دارد.

به گفته مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم تا پایان سال ۹۹ سالانه ۵۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده است که این می‌تواند هزینه‌های مستقیم در بخش سلامت و غیر مستقیم در اقتصاد جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
خجالتم خوب چیزیه
آخرین اخبار