طبیعت در فصل بهار جانی دوباره گرفته و از کنار هر منزل در آبادی‌های سرسبز خراسان جنوبی که گذر کنی، بوی عرق گیری بهاری به مشام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۳۰ هکتار از اراضی شهرستان خوسف را گیاهان دارویی پوشش می‌دهند که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی روستای آرک، بیشترین کشت گیاهان دارویی در این منطقه یافت می‌شود.

شروعی از جنس عطر و طعم خوش درمان گری

بوی عرق کاسنی من را راهی منزل یکی از روستاییان می‌کند؛ خانه‌ای که حیاط آن با درخت و گیاهان زینت یافته و بانویی مشغول عرق‌گیری در حیاطی با صفاست.

جعفری می‌گوید: چند سالی می‌شود که به همراه خانواده، تولید عرقیات گیاهی رو شروع کرده ام.

بازار عرق‌گیری بهاری در روستای آرک این روز‌ها داغ است و وقتی درباره نحوه فروش محصول از خانم جعفری سوال می‌کنم، با اعتماد به نفس می‌گوید: در ابتدای روستا مغازه راه اندازی کرده ام و تمام تولیدی خودم را در این مغازه که در مسیر گردشگران است، به فروش می‌رسانم و حتی گاهی از سایر شهر‌ها مثل اصفهان، تهران ومشهد سفارش قبول می‌کنم.

او با اشاره به مهمترین مزیت عرق‌گیری بیان می‌کند: انجام این کار در خانه در کنار فرزندان دارای لذت بیشتری است و موجب همکاری همه اعضای خانواده و نیز بیشتر شدن تعامل می‌شود.

معجزه طبیعت، معجون سلامتی / گیاهان دارویی، داروی مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی

این بانوی کارآفرین در ادامه با اشاره به درآمد خوب عرق گیری گیاهان دارویی می‌گوید: لذت‌بخش‌ترین کار زنان روستایی در این روز‌ها همین عرق‌گیری است، زیرا درآمد مناسب با کار خانگی به شمار می‌رود.

جعفری  می‌گوید: در ابتدا کار خودم را با دو محصول شروع کردم و اکنون بیش از ۱۸ نوع عرق گیاهی را تولید و به فروش می‌رسانم.

گیاهان دارویی گنجی پنهان در درون خاک

بنی اسدی دیگر بانوی پرتلاش روستای آرک شهرستان خوسف نیز این روز‌ها حسابی مشغول جمع آوری گیاهان دارویی از زمین‌های سرسبز اطراف روستاست.


بیشتر بخوانید


او می‌گوید: همه روزه به دامان طبیعت می‌روم و گیاهان دارویی را که همچون گنجی پنهان هستند، جمع آوری و آن‌ها را برای عرق گیری به کارگاه می‌برم.

بنی اسدی که از درآمد این کار راضی است، ادامه می‌دهد: کشت گیاهان دارویی از جمله بومادران، کاسنی، شیرین بیان، گل گاوزبان، آویشن، پونه و درمنه در این روستا خوب است و اگر کسی اهل کار باشد، درآمد بالایی نصیبش می‌شود.

او عنوان می‌کند: بعد از چیدن این گیاهان، نوبت به مرحله عرق‌گیری می‌رسد که اغلب بانوان خوش‌ذوق روستا آن را انجام می‌دهند و فوت و فن خودش را دارد.

این بانوی روستایی ادامه می‌دهد: عرق کشی از این گیاهان در دیگ‌های بزرگ و به صورت تقطیر ساده در حرارت بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود که پس از چند ساعت تلاش، عرقی خوشبو حاصل می‌شود.

پونه

بنی اسدی بیان می‌کند: عرق استحصالی از گیاهان به واسطه عطر و طعم مطبوع و ارزش افزوده بالا و خواص درمانگری، مشتریان زیادی در داخل و خارج استان دارد.

گیاهان دارویی، داروی مشکلات اقتصادی / اشتغالزایی ۲۰ نفر از بانوان منطقه

رضوی مدیر جهاد کشاورزی خوسف این شهرستان را یکی از قطب‌های طلای سبز خراسان جنوبی عنوان می‌کند و می‌گوید: شهرستان خوسف از نظر وجود گیاهان و پرورش انواع مختلف آن به خصوص گیاهان دارویی از جایگاه خاص و مهمی برخوردار است.

او بیان می‌کند: روستای آرک یکی از قطب‌های مهم رویش گیاهان دارویی در این شهرستان محسوب می‌شود.

رضوی عنوان می‌کند: یکی از مزایای کشت گیاهان دارویی، قابلیت کاشت آن‌ها در اراضی است که درآمد نسبتاً خوبی دارد و می‌تواند امیدی برای آغاز جهش در کاشت گیاهان دارویی شهرستان باشد.

کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی خوسف ادامه می‌دهد: حدود ۳۰ هکتار از اراضی این شهرستان را گیاهان دارویی پوشش می‌دهند که این طلای سبز توانسته برای ۳۰ نفر از بانوان منطقه شغل ایجاد کند.

ظرفیت بزرگ اشتغالزایی در سایه شناسایی و فرآوری گیاهان دارویی

کاشت گیاهان دارویی و فرآوری آن ظرفیتی بالقوه برای اشتغالزایی و بهبود معیشت روستائیان است که مسئولان می‌توانند با استفاده از ظرفیت نهاد‌های حمایتی، کشت گیاهان دارویی را به مرحله عمل رسانده و برای رونق اشتغال در حوزه روستائیان و عشایر شهرستان گام موثری بردارند.

گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های روستا‌ها و مناطق عشایری خراسان جنوبی است که توجه به فرآوری و شناسایی آن می‌تواند منجر به اشتغال بیشتر و مهاجرت نکردن جوانان از روستا شود.

گزارش از سمیرا گنجی

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
عالی خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اگر همه همت کند و گیاهان دارویی رو تبدیل به داروی گیاهی کنند ، چندین برابر فروش عرقیات گیاهی، درآمد و ثروت نصیب تولیدکننده و روستائی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
درود بر بانوان ایران زمین که با همت و پشتکارشون از دل خاک درآمد زایی می کنند