از افزایش کشت لوبیا در خرم بید تا کشت برنج در فیروزآباد به روش خشکه کاری

کاشت لوبیا در بیش از هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان خرم بید به پایان رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آرش خسروانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: حدود هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های بخش مرکزی این شهرستان به کشت لوبیا اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ هکتار افزایش یافته است.

او افزود: رعایت اصول به زراعی مانند تهیه بستر مناسب، ضدعفونی بذور مورد استفاده و تیمار آن با مواد محرک رشد، استفاده از دستگاه‌های کارنده و آبیاری مزرعه با روش‌های آبیاری نوین تحت فشار در بهبود عملکرد مزرعه حبوبات تأثیر بسزایی خواهد داشت.

خسروانی با بیان اینکه رقم بذور مصرفی برای کشت، محلی و از نوع لوبیای قرمز و چیتی است گفت: ۷۰ درصد کشت انجام شده به صورت مکانیزه جیران بذرکار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: برداشت لوبیا به طور معمول در نیمه‌های شهریور ماه تا اواخر مهر ماه انجام می‌شود.

کشت برنج در فیروزآباد به روش خشکه کاری

نجف سرداری سرپرست مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه فیروزآباد گفت: کشت برنج به روش خشکه کاری در ۲ هکتار از اراضی بخش مرکزی این شهرستان اجرا شد.

او با بیان اینکه در این طرح ۲ رقم ضیغمی و لنجانی مقایسه و ارزیابی خواهد شد افزود: از اهداف اجرای این طرح علاوه بر ارزیابی تاثیر کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری آن، مقایسه ارقام و انتخاب بهترین رقم برای کشت به صورت خشکه کاری با آبیاری تیپ است.

سرداری تاکید کرد: در این طرح میزان زودرسی، مقاومت به آفات و امراض و میزان عملکرد نیز مقایسه خواهد شد تا مناسب‌ترین رقم با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان شناسایی و به کشاورزان معرفی شود.

سرپرست مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه فیروزآباد گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و مصرف بالای آب در کشت برنج به روش سنتی لزوم استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در کشت برنج برای افزایش بهره وری آب بسیار حائز اهمیت شده است.

در روش خشکه کاری، کشاورز برنج را مثل گندم در زمین خشک کشت کرده و به طور میانگین روزانه ۲ ساعت و به صورت قطره‌ای آبیاری می‌کند در حالی که در روش سنتی برنج به صورت غرقابی ۳ ماه کامل آبیاری می‌شود.

پایان کشت لوبیا در سپیدان

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان گفت: کشت محصول لوبیا در ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی بخش‌های مرکزی و همایجان این شهرستان پایان یافت.
مهدی نصیری افزود: به دلیل کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری و بروز پدیده خشکسالی، سطح زیرکشت این محصول با کاهش پنجاه درصدی نسبت به سال زراعی گذشته، دراین شهرستان مواجه شده است.

او با تأکید بر روش‌های نوین آبیاری، تصریح کرد: در همین خصوص با اقدامات ترویجی به عمل آمده و برای کاهش مصرف آب، کشت مکانیزه روی پشته این محصول زراعی با روش آبیاری تیپ در شهرستان سپیدان رواج یافته است.

نصیری بیان اینکه متوسط عملکرد لوبیا در این شهرستان بیش از هشت تن در هکتار است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در پایان تابستان بیش از ۷۰۰ تن لوبیا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

به گفته او، در کشت این محصول از ارقام چیتو، قرمز و چشم بلبلی استفاده می‌شود، که این ارقام با اقلیم شهرستان سازگار و از عملکرد مطلوبی برخوردارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت: محصول لوبیا به روش بذرکاری به وسیله خطی کار و به صورت کاملاً مکانیزه کشت می‌شود که این روش علاوه برافزایش بهره وری آب؛ صرفه جویی در میزان بذر مصرفی، حفظ پایداری خاکدانه ها، مصرف بهینه کود و کاهش مصرف سموم دفع آفات را نیز به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار