کارشناس انرژی گفت: اگر طرح برچسب مصرف انرژی ساختمان و مشکلات نظام آماری برطرف نشود، طرح‌هایی مانند بهینه سازی موتورخانه ها، موثر نخواهند بود.

صفری کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور بیان کرد: بخش ساختمان حدود نیمی از سهم انرژی کل کشور را به خود اختصاص داده است اما وضعیت بهینه سازی مصرف در این بخش به هیچ وجه قابل قبول نیست. به طور مثال همواره زمستان که می شود از مردم خواهش می کنیم که گاز کمتری مصرف کنند اما در مابقی ایام سال، اقدامی برای بهینه سازی مصرف انجام نمی دهیم.

او افزود: شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه، ضعف نظام آماری است، زیرا هیچ آمار معتبری از وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور یافت نمی‌شود. این در حالی است که در کشور‌های توسعه‌ یافته، این آمارها کاملا مشخص و در دسترس عموم مردم هستند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: با توجه به این که آمار و اطلاعاتی وجود ندارد، شناخت دقیقی از وضعیت فعلی به دست نمی آید تا بتوان برای رفع آن برنامه ریزی درستی انجام داد. یکی از راهکار‌ها در این زمینه، اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان در ساختمان‌های اداری و مسکونی است که در کشورهای پیشرفته در حال انجام است اما در کشورها با وجود این که سالهاست در مورد آن بحث می شود، اما کاری صورت نگرفته است.

او تاکید کرد: اجرای این کار مانند اجرای طرح برچسب انرژی لوازم خانگی، قطعا امری شدنی است اما نیاز به اراده دارد اما مسئولان با وجود این که بر بهینه سازی مصرف تاکید دارند، اقدام جدی برای اجرای این طرح انجام نمی دهند و تنها در برخی از ساختمان های اداری به طور محدود اجرایی شده است.


بیشتر بخوانید


صفری بیان کرد: در این برچسب های انرژی ساختمان، اطلاعات مربوط به میزان مصرف انرژی و همچنین انتشار آلاینده ساختمان را درج می کنند که مشخص می شود، وضعیت فعلی ساختمان چیست و باید به چه وضعیت برسد تا مطلوب باشد و هزینه ها کاهش یابد. این کار هم به نفع دولت است و هم به نفع مردم که مصرف کننده هستند و هزینه مصرف را می پردازند.

او گفت: اغلب کارشناسان عقیده دارند که ساختمان های ایران اگر برچسب بگیرند، کمترین درجه برچسب را خواهند داشت. پس از مرحله ایجاد برچسب انرژی برای ساختمان ها، مشکلات آماری تا حد زیادی برطرف خواهند شد اما اگر این گام های ابتدایی برداشته نشود، باز هم طرح هایی مانند بهینه سازی موتورخانه ها، تاثیر چندانی در مصرف بخش ساختمان نخواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۱۲:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۰
یکی از مشکلات طراحی در ساختمانها ،محل نصب آبگرم کن می باشد که دوراز حمام هست و در موقع دوش گرفتن بایستی آب زیادی هدر داده شود تا آب حمام گرم شود و در حین حمام کردن هم آب حمام بطور مرتب سردو گرم میشود که باز باعث هدر رفتن آب میشود.لذا ضروری هست که در طراحی، حمام و آشپزخانه یک دیوار مشترک داشته باشند تا محل نصب آبگرم هم به آشپزخانه نزدیک باشد و هم به حمام و با این تغییر از هدر رفتن آب و انرژی حرارتی که هر دو برای مملکت حیاتی هستند جلوگیری میشود.
مور دیگر نباید رادیاتور تاسیسات زیر پنجره ها نصب شود چون در فصل سرما اگر پرده کشیده شود روی رادیاتور شوفاژ را می گیرد و نمی گذارد حرارت خودرا به محیط خانه انتقال دهد و اگر پرده کشیده نشود سرمای محیط بیرون از طریق شیشه های پنجرهها وارد ساختمان میشود .این مورد هم باعث هدر رفتن انرژی میشود.
مورد دیگر دریچه تامین هوای آبگرم می باشد که انرا با قطر کوچک و نزدیک پنجره درنظر می گیرند که اکثر اوقات پرده پنجره روی آنرا می پوشاند و لازم هست که از پنجره فاصله بیشتری داشته باشد و نیز قطر آن بایستی بزرگ در نظر گرفته شود تا در فصل گرما که کولر آبی روشن میشود نیاز نباشد که یکی یا بیشتر از پنجرهها برای خروج هوا باز شود چون هم باید پرده ها را کنار زد که باعث میشود هوای گرم از طریق شیشه پنجره ها وارد شود و هم باعث میشود که سرو صداهای بیرون از ساختمان وارداپارتمان شود و آلودگی صوتی بوجود آید.
امید است که این سه مورد اصلاحی بلافاصله در طراحی های آپارتمانها درنظرگرفته شود و اجرا گردد چون با اجرا شدن آنها در سراسر کشور از هدر رفت انرژی و یا آب و برق بسیارزیادی جلوگیری میگردد.
آخرین اخبار