رئیس جمهور چین در اظهاراتی متعهد شد تا با تایوان اتحاد برقرار کند و جدایی طلبی این شبه جزیره خودمختار را نپذیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در سخنانی به مناسبت ۱۰۰ امین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، از تلاش برای اتحاد با تایوان و مخالفت با جدایی‌طلبی این شبه جزیره سخن گفت.

چین تایوان را جز قلمرو خود می‌داند و تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ این مسئله با فرستادن جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها به این شبه جزیره نمود بیشتری نیز پیدا کرده است.

این مقام ارشد چین در بخشی از سخنان خود گفت: «حل مسائل با تایوان و اتحاد کامل میان ما از جمله وظایف تاریخی حزب کمونیست چین است. تمام دختران و پسران چین و همچنین افرادی که در تایوان هستند، باید با هم همکاری کرده تا به اتحاد برسیم و هرگونه توطئه استقلال‌طلبی را از بین ببریم.»

او همچنین اعلام کرد: «هیچ کسی نباید عزم راسخ مردم چین، اراده محکم آنان و توانایی خارق‌العاده برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در آن‌ها را دست‌کم بگیرد.»

تنش‌های نظامی میان تایوان و چین در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.  تایوان می‌گوید چین به‌طور دائمی نیروی هوایی خود را به منطقه دفاع هوایی تایوان اعزام کرده است. در حالی که چین به نمایش قدرت در تنگه تایوان و منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌پردازد، مسأله تایوان به‌ویژه از بابت این‌که ژاپن، آمریکا و کشور‌های دیگر با آن به‌عنوان یک جزیره خودمختار روابط نزدیکتر برقرار کنند، یک موضوع حساس است و پکن این جزیره را به‌عنوان خاک خود در نظر می‌گیرد.

هفته گذشته ارتش چین از استقرار ۱۵۰ فروند جنگنده رادارگریز این کشور در مغولستان خبر داد و آن را اقدامی در واکنش به برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و برخی کشور‌های شرق آسیا عنوان کرد. منابعی آگاه دلیل استقرار این جنگنده‌های رادارگریز را واکنشی به رزمایش ژاپن و کره‌جنوبی با آمریکا در منطقه دانسته‌اند.

این در حالی است که ژاپن حمایت خود از تایوان را بیشتر کرده است. ارتش چین قصد دارد این جنگنده‌ها را در «هبی» مغولستان و شرق و شمال مقر‌های فرماندهی خود مستقر کند.

«نوبویو کیشی» وزیر دفاع ژاپن، پیش‌تر اعلام کرده بود: «ثبات و صلح در تایوان در ارتباط مستقیم با ژاپن است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار