۵ طرح صنعتی و معدنی در کرمان، زرند و شهربابک با مجموع اعتبار بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان امروز در ارتباط تصویری رئیس جمهور افتتاح شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ۵ طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر مجموعه شرکت میدکو در شهرستان‌های کرمان، زرند و شهربابک امروز ۱۷ تیر ماه در ارتباط تصویری رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت با استاندار کرمان، معاونان عمرانی، اقتصادی و توسعه مدیریت استاندار با مجموع اعتبار بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شدند.

این  ۵ طرح صنعتی و معدنی در کرمان، شامل: مجتمع فولادسازی زرند و واحد خنک‌سازی کک شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک‌مس ایرانیان، تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه و مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه با مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۴ هزار و ۱۵۰ نفر هستند که امروز به صورت همزمان و با دستور رئیس جمهور افتتاح شدند.

این ۵ طرح از مجموعه طرح‌های شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با حمایت بانک پاسارگاد است.

این طرح ها به شرح زیر هستند: 

مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان

علی زینی‌وند، استاندار کرمان در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت فولاد زرند ایرانیان حضور یافت و با دستور رئیس جمهور، مجتمع فولادسازی زرند را با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان، اشتغال زایی ۲ هزار و ۳۰۰ نفری برای تولید شمش فولادی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در سال افتتاح کرد.

این مجتمع با استفاده از تکنولوژی کوره بلند که اصلی‌ترین تکنولوژی تولید فولاد در سطح جهان به شمار می‌رود، راه اندازی شده و میدکو دومین شرکت ایرانی است که این تکنولوژی را در مقیاس اقتصادی به کار خواهد برد.

واحد خنک‌سازی کُک به روش خشک با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۵۰ نفر دیگر طرح صنعتی و معدنی مورد افتتاح بود.

به این منظور نیروگاهی به ظرفیت ۱۴ مگاوات احداث شده که صرفا از حرارت بازیافتی برای تولید برق استفاده می‌کند و با صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۱.۴ میلیون مترمکعب در سال، می‌تواند نسبت به خنک‌سازی خشک ۸۰۰ هزار تن کک متالورژی در سال اقدام کند.

ماشاء الله سهراب نژاد، مدیر عامل زیسکو در این مراسم، در توضیحاتی سرمایه گذاری برای پروژه فولاد را ۲۴ هزارمیلیارد تومان و ظرفیت اشتغال زایی مستقیم آن را ۲ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

او افزود: عملیات اجرایی این مجموعه در شهرستان زرند از توابع استان کرمان در زمینی به مساحت ۳۷۶ هکتار از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. 

مدیر عامل زیسکو در مورد کارخانه cad هم، به زیست محیطی بودن این کارخانه اشاره کرد.

در ادامه این مراسم، این ۲ کارخانه با فرمان ریاست جمهور و به دست  زینی وند استاندار کرمان و سهراب نژاد، مدیرعامل زیسکو، افتتاح شدند.

هلدینگ میدکو با تمرکز بر حداکثرسازی ارزش افزوده محصولات تولیدی، همواره در تلاش برای ایجا د زنجیره کامل ارزش از معدن تا محصول بوده است. بدین منظور در شرکت فولاد زرند ایرانیان، پیش از این بهره برداری از معدن سنگ آهن جلال آباد و کارخانه‌های تولیدی کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن و همین طور کک متالورژی به انجام رسیده بود که اینک با افتتاح ابرپروژه مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان، مشتمل بر ۶ واحد عملیاتی تحت عناوین: حمل و نقل مواد، سینترسازی، تولید اکسیژن، واحد یوتیلیتی و مواد کمکی، کور هبلند و فولادسازی تولید شمش فولادی با ظرفیت ۷ /۱ میلیون تن در سال محقق خواهد شد.

مجتمع فولادسازی و واحد خنک‌سازی کُک فولاد زرند ایرانیان

عملیات اجرایی این مجتمع در شهرستان زرند از توابع استان کرمان، در زمینی به مساحت ۳۷۶ هکتار از دی ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد که اینک با همت بزرگمردان ایران زمین به مرحله تولید رسیده است. با افتتاح مجتمع فولادسازی زرند، زمینه اشتغال پایدار ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود که یقینا نقش مهمی در توسعه ابعاد اقتصادی و اجتماعی شهرستان زرند، استان کرمان و کشور خواهد داشت.

در مجتمع فولادسازی زرند با بهره گیری از انواع تجهیزات پیشرفته، محصولات صادراتی منطبق با برترین استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود و بدین ترتیب پتانسیل ارزآوری چشمگیری را برای کشور فراهم خواهد آورد.

در این مجتمع فولادسازی، به منظور ایجاد تنوع در سبد انرژی میدکو و کاهش فشار بر شبکه گازی و برق کشور، از فناوری کوره بلند استفاده شده است که در آن انرژی مورد نیاز به منظور تولید فولاد از طریق زغالسنگ و کک متالورژی تامین خواهد شد. بدین ترتیب، اجرای این پروژه ضمن افزایش ظرفیت تولید فولاد در کشور، موجب فعال شدن پتانسیل‌های سرمایه گذاری در حوزه معادن زغالسنگ داخلی نیز خواهد شد.

واحد خنک سازی کک به روش خشک CDQ شرکت فولاد زرند ایرانیان

یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های شرکت میدکو در مسیر توسعه، حداکثرسازی بهره وری انرژی و رعایت بالاترین استاندارد‌های زیست محیطی در سطوح جهانی است. از آنجاکه کک متالوژی، به عنوان منبع اصلی انرژی مصرفی در فرآیند تولید فولاد به روش کوره بلند موردنیاز است، شرکت میدکو اقدام به راه اندازی واحدخنک سازی کک به روش خشک یا CDQ: Coal Dry Quenching به عنوان پیشرفته‌ترین فناوری جهانی در زمینه بهره وری انرژی و پایبندی به استاندارد‌های زیست محیطی در زمینه تولید کک، کرده است.

در فرآیند تولید کک، زغالسنگ تا دمای هزا و ۳۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود و پس از جدا شدن مواد فرار، ماده جامد باقیمانده که کک نام دارد تولید می‌شود. به طور سنتی در ایران و در بسیاری از نقاط جهان، رایج‌ترین روش خنک سازی کک تولیدی استفاده از آب بوده که ضمن هدررفت مقادیر بالای آب، موجب آلایندگی محیط و آب‌های زیرزمینی و همچنین رسوب ترکیبات مضر در خاک می‌شود. جدیدترین فناوری موجود در دنیا به منظور مرتفع ساختن این معایب استفاده از فرآیند خنک سازی کک به روش خشک بوده که شرکت میدکو همگام با شرکت‌های برتر جهان اقدام به بهره گیری از این فناوری کرده است.

در خنک سازی کک به روش خشک، به جای استفاده از آب، کک گداخته در فضایی محصور و کنترل شده به وسیله گاز خنثی ازت (نیتروژن) خنک می‌شود. در جریان تماس گاز نیتروژن با کک، حرارت کک به این گاز منتقل می‌شود که در ادامه با بازیابی این حرارت برق تولید خواهد شد.

در شرکت فولاد زرند ایرانیان، کک متالورژی به وسیله این روش خنک شده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف سالانه ۴ /۱ میلیون مترمکعب آب، منجر به تولید ۱۴ مگاوات توان الکتریکی از حرارت بازیافتی از خنکسازی کک خواهد شد.

این مجتمع در شهرستان زرند و در مجاورت کارخانه‌های ککسازی زرند احداث شده و مراحل اجرایی احداث آن از اردیبهشت ما ه سال ۱۳۹۴ آغاز شد. علاوه بر این، با آغاز بهره برداری از واحد خنک سازی کک به روش CDQ، زمینه اشتغال پایدار ۵۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان

قبل از ظهر امروز مجتمع تولید کاتد مس شرکت  بابک مس ایرانیان در شهربابک یکی از مجتمع های دوستدار محیط زیست با سرمایه گذاری۴ هزار میلیارد تومانی و با اشتغال زایی مستقیم ۴۰۰ نفر، همزمان با سایر پروژه ها در ارتباط ویدئوکنفراسی با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور و با حضور مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افتتاح شد. 

شرکت مس کاتد شهربابک

این مجتمع در ۲۰ کیلومتری شمال شهربابک، از توابع استان کرمان و در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار احداث شده است. عملیات اجرایی احداث این مجتمع از مردادماه سال ۱۳۹۰ در شرکت بابک مس ایرانیان آغاز شد که هم اکنون با افتتاح آن، ضمن معرفی جدیدترین فناوری جهانی دوستدار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهان، ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کاتد مس معادل با ۱۵ درصد به ظرفیت تولید مس کشور افزوده خواهد شد. با افتتاح این پروژ ه اشتغال پایدار برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

مهم ترین عاملی که این مجتمع تولیدی میدکو را در سطح جهان به یک نمونه بی بدیل تبدیل ساخته، استفاد ه از فناوری تانک بایولیچینگ برای اولین بار در جهان در مقیاس صنعتی است. بایولیچینگ شاخه‌ای از علم بایوتکنولوژی است که به دلیل مزایای آن امروزه مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

در این روش تولید مس در اثر فعالیت‌های نوع خاصی از باکتری که تحت شرایط کنترل شده کشت می‌شود، از کانسنگ مس جدا شده و پس از طی مراحل تصفیه با حلال آلی و الکترولیز، کاتد مس به عنوان محصول نهایی و با خلوص بیش از ۹۹۷ /۹۹ درصد تولید می‌شود. با افتتاح مجتمع تولید مس میدکو، شاهد معرفی جدیدترین فناوری دوستدارمحیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهانیان خواهیم بود که زمینه ساز ایجاد انقلاب جدیدی در فرآ یند تولید کاتد مس در جهان خواهد شد.

از مهم ترین مزایای استفاده از این روش می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ـ سادگی فرآیند علی رغم پیشرفته بودن آن و پایین‌تر بودن ریسک عملیاتی

ـ راندمان بالاتر نسبت به سایر روش‌ها

ـ مصرف انرژی و آب پایین در مقایسه با رو ش‌های تصفیه حرارتی

ـ انتشار ندادن گاز دی اکسید گوگرد و نیاز نداشتن به احداث کارخانه اسید سولفوریک به منظور کنترل آلایندگی

تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه

در ادامه افتتاح طرح‌های شرکت میدکو در استان کرمان، با حضور سید مصطفی آیت اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندارکرمان طرح‌ تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال بیش از  هزار و ۱۰۰ نفر در ارتباط تصویری با روحانی رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. 

طرح‌ تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه

از آنجا که حجم عملیات معدنکاری در مجموعه میدکو بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود، شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه در سال ۱۳۸۹ به منظور انجام عملیات معدنکاری و استخراج مواد معدنی موردنیاز کارخانه‌های فرآوری میدکو تاسیس شد. این شرکت با هدف ارائه خدمات با کیفیت به عنوان یکی از مجموعه‌های مطرح کشور، گام‌های بلندی در رابطه با تجهیز و بهره برداری از معادن برداشته است.

پروژه خرید ماشین آلات معدنی میدکو در سال ۱۳۹۵ آغاز شد و مونتاژ این ماشین آلات به همت متخصصان داخلی و خار جی از دی ماه ۱۳۹۷ در دستور کار قرار گرفت. پس از انجام این پروژه در دو فاز اجرایی، میدکو امروز به یکی بزرگ ترین شرکت‌های معدنی دارای ناوگان بروز معدنکاری کشور تبدیل شده است.

ناوگان ماشین آلات معدنی میدکو در شرکت کاراوران در حال حاضر، متشکل از ۱۸۱ دستگاه انواع مختلف است. این تعداد شامل ۱۲۵ دستگاه دامپ تراک، ۱۸ دستگاه شاول و ۳۸ دستگاه انواع مختلف بلدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، لودر و سایر است.

شرکت میدکو با تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، علاو ه بر انجام حجم عظیمی از عملیات معدنکاری، زمینه اشتغال هزار و ۱۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

نبود ماشین‌آلات فوق سنگین کشور در حوزه معدن رفع شد

مدیرعامل شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه از زیرمجموعه‌های هولدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) گفت: دسترسی کم به ماشین‌آلات فوق سنگین خلاء کشور برای آینده بود که آن را رفع کردیم.

سیدعبدالرضا موسوی افزود: از ۲۰ سال گذشته تاکنون ماشین آلات فوق سنگین وارد کشور نشده و اکنون مونتاژ، واردات و تعمیرات آن‌ها به عهده همکاران ما است.


مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو)

در ادامه افتتاح طرح‌های شرکت میدکو در استان کرمان با حضور حمیده واعظی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندارکرمان طرح‌ مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر در ارتباط تصویری با  حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، امروز  به بهره‌برداری رسید.


طرح‌ مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه

آهک و دولومیت پخته یا کلسینه شده، ۲ ماده مصرفی در صنعت فولاد هستند که کیفیت، نحوه نگهداری و استفاده از آن‌ها بر روی محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. از سوی دیگر ظرفیت فولاد میدکو تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۴.۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که نیازمند حجم بالایی از آهک و دولومیت است.

برای برآورده کردن نیاز مجتمع‌های فولادسازی میدکو، مجتمع پخت آهک و دولومیت به همت شرکت گسترش و نوساز‌ی معادن خاورمیانه (ممرادکو) با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال احداث شده است.

عملیات اجرایی احداث این واحد تولیدی که بزرگ‌ترین مجتمع تولید آهک و دولومیت کلسینه در سطح کشور است از شهریورما ه سال ۱۳۹۴ در شهرستان کرمان و در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز شد.

با آغار بهره برداری از مجتمع آهک و دولومیت ممرادکو، معادن سنگ آهک و دولومیت منطقه کرمان فعال شده و پیش بینی می‌شود، زمینه اشتغال پایدار ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شود.

فناوری مورد استفاده در مجتمع پخت آهک و دولومیت ممرادکو، کوره‌های دو قلوی پیشرفته است که در نوع خود از کم ترین میزان انتشار آلاینده‌ها و بیشترین بهره وری انرژی برخوردار است.

 

 
انتهای پیام/ م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار