باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ بایدن همان نسخه زیرکانه ترامپ؟!

تحلیلگران بر این باورند که دلیل اعمال تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران ادامه همان سیاست‌های ترامپ، اما به شکلی زیرکانه است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا وزارت بازرگانی آمریکا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد اسامی ۳۴ شرکت از جمله بیش از ۱۰ شرکت مستقر در چین را به فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی این وزارتخانه اضافه کرده است. چین پیش از این اتهامات حقوق بشری آمریکا را رد کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: «چین، تمامی اقدامات لازم را برای محافظت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی اتخاذ خواهد کرد و تلاش‌های آمریکا برای دخالت در امور داخلی چین را رد می‌کند.»

شرکت‌هایی که در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار می‌گیرند از انجام هرگونه تجارت با شرکت‌های آمریکایی، مگر در صورت کسب مجوز از دولت فدرال آمریکا منع می‌شوند. آمریکا علاوه بر این، چند شرکت را به بهانه کمک به نیرو‌های مسلح چین، ایران و روسیه در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی قرار داد.

وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از میان ۳۴ شخص حقیقی و حقوقی که در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند ۸ شخص حقیقی و حقوقی به دلیل تسهیل صادرات اقلام آمریکایی به ایران در این فهرست قرار داده شده‌اند. وزیر بازرگانی آمریکا در این بیانیه مشخص نکرده این شرکت‌ها در کدام کشور‌ها مستقر هستند. در اطلاعیه‌ای که پیشتر روی وب‌سایت وزارت بازرگانی قرار گرفته بود آمده ۲ شخص حقیقی و حقوقی که مستقر در ایران هستند نیز در این فهرست سیاه قرار گرفته‌اند. در آن اطلاعیه نام شرکت «شیمی طب سینا» و مدیر عامل آن در فهرست سیاه قرار گرفته است.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته ۶ شرکت دیگر به دلیل کمک به برنامه‌های نظامی روسیه در این فهرست قرار گرفته‌اند. وزیر بازرگانی آمریکا گفته واشنگتن به استفاده از قوانین مربوط به کنترل صادرات جهت پاسخگو کردن دولت‌ها، شرکت‌ها یا اشخاصی که اقلام آمریکایی را به کشور‌هایی مانند چین، ایران و روسیه انتقال می‌دهند ادامه خواهد داد. دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشور‌های ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهاد‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشور‌های مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود. «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مأموریت ادعایی خود را «اجرای راهبرد‌های دولت آمریکا برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین‌المللی، تدوین و اجرای راهبرد‌های ملی در خصوص مبارزه با شبکه‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم» اعلام می‌کند. این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است؛ دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفاک)، دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل، دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و  شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.

البته که خبر تحریم‌های آمریکا دیگر تازگی ندارد، اما اینطور تصور می شد که جو بایدن سیاست متفاوت تری از از دونالد ترامپ در پیش بگیرد، اما چندی پیش بود که زمزمه هایی شنیده شد مبنی بر قصد آمریکا در راستای همگرایی با متحدان خود برای به کارگیری برنامه جدیدی در خصوص تحریم کشور‌هایی که به آن‌ها برچسب متخاصم زده است؛ بر همین اساس گزینه بکارگیری تحریم‌های تنبیهی علیه کشور‌هایی همچون ایران مطرح است.

دولت جو بایدن در حال بازبینی استفاده از اهرم تحریم‌های اقتصادی علیه کشور‌های متخاصم، در راستای هماهنگی بیشتر با شرکای خود به جای اتخاذ رویکرد یکجانبه و جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی است. سند اجرایی بازبینی شده سیاست تحریم‌های آمریکا تقریبا تکمیل شده است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان امسال رونمایی شود.

تحریم هایی آمریکا علیه ایران؛ بایدن نسخه زیرکانه ترامپ!

این اتفاقات در حالی مطرح می شود که جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا با اینکه ادعا می‌کرد رویکرد متفاوت تری نسبت به رئیس جمهور پیشین آمریکا در پیش می‌گیرد، اما اکنون به نظر می رسد قصد دارد برای فشار بر ایران از سلاح و فشارهای همان دولت قبلی علیه ایران استفاده کند. موضوع دیگری که در این میان مطرح است، مذاکرات احیاء برجام است. به گفته کارشناسان واشنگتن قصد دارد از این مذاکرات به عنوان اهرم فشار بر ایران برای رسیدن به خواسته ها و امتیازاتش بهره بگیرد، اما ایران زیر بار حرف زور نمی رود.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سوال که آیا پکن از قرار گرفتن نام ١٠ شرکت چینی در لیست سیاه آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر و نظارت‌های گسترده بر منطقه شین جیانگ گفت: چین به شدت با این اقدام مخالف است و تمام اقدامات لازم را برای محافظت از حقوق و منافع مشروع و قانونی شرکت‌های چینی و مقابله با تلاش‌های آمریکا برای مداخله در امور داخلی چین به کار می‌گیرد.

اروپا باز هم جا پای آمریکا گذاشت

پارلمان اروپا ۱۷ تیرماه با تصویب یک قطعنامه از شورای اروپا خواست برخی مقامات ایرانی را به بهانه‌های حقوق بشری هدف تحریم‌های هدفمند قرار دهند. در این قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا از شورای اورپا خواست تا «تحریم‌هایی هدفمند علیه برخی مقامات ایران، به شکل مسدود کردن دارایی‌های آن‌ها، و همچنین تحریم‌هایی علیه برخی نهاد‌های ایران، اعمال کند.

در این قطعنامه ادعا شده است این مقامات ایرانی در «بازداشت خودسرانه و صدور حکم اعدام برای اتباع اتحادیه اروپا نقش داشته‌اند. چارلی ویمرز نماینده سوئدی پارلمان اروپا، نیز در پیامی توییتری در این باره نوشت: «خوشحالم که پارلمان اروپا از درخواست تحریم علیه مقامات ایرانی حمایت کرد.

تحریم هایی آمریکا علیه ایران؛ بایدن نسخه زیرکانه ترامپ!

همچنین نمایندگان پارلمان اروپا از رئیس‌جمهور ایران خواستند حکم اعدام احمد رضا جلیلی استاد ایرانی مقیم سوئد، را متوقف کند. جلیلی سال ۱۳۹۵ به‌دلیل ارتباط با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) بازداشت و به اعدام محکوم شده است. در بخشی از این قطعنامه در این باره آمده است: «پارلمان اروپا از ایران می‌خواهد که در دوران ریاست جمهوری (حجت‌الاسلام) سید ابراهیم رئیسی حکم اعدام احمدرضا جلیلی متوقف شود. این قطعنامه در بخشی دیگر مدعی شده است: «ایران برای باج گرفتن از دولت‌های خارجی، اتباع خارجی را زندانی می‌کند؛ تاکنون حداقل ۱۲ تبعه از اروپا در زندان‌های ایران بازداشت شده‌اند.

در ادامه نیز ادعا شده است: «ایران به‌طور خودسرانه شهروندان خود را نیز بازداشت می‌کند. همچنین غالبان حق محاکمه عادلانه، مشاوره حقوق، دیدار سازمان‌های بشردوستانه و مقامات کنسولی از آن‌ها سلب می‌شود.» وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین در نشست خبری هفتگی خود به اقدام روز جمعه دولت آمریکا برای قرار دادن نام ٣٤ شرکت و نهاد در لیست سیاه به بهانه همکاری با ایران، روسیه و چین واکنش نشان داد.

البته این موضوع تازگی ندارد و در بیستم اسفند ماه سال گذشته هم به وضح وزیر خارجه آلمان به آن اشاره کرد؛ هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت که شرکای اروپایی و آمریکایی باید با هم از منافع و ارزش‌های مشترک خود دفاع کنند و در عین حال، فقدان اقدامی هماهنگ را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مورد انتقاد قرار داد. اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا این فرصت پیش آمده که روابط بهبود بخشیده شوند.

وزیر خارجه آلمان در جریان نشست موسسه بروکینگز گفت: امیدوارم که بتوانیم به موضع مشترک اروپایی و آمریکایی برای اعمال تحریم‌های هدفمند برگردیم؛ مسئله‌ای که در چهار سال گذشته از آن بی نصیب بودیم.

بایدن، ورژنی دیگر از ترامپ؟

برخی از تحلیلگران بر این باورند که تن ندادن ایران به خواسته‌های آمریکا و ندادن امتیاز در مذاکرات احیاء برجام موجب شده که بایدن هم مانند ترامپ دست به فشار و تحریم علیه تهران بزند.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید بایدن همان خواسته‌هایی را از ایران دارد که ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری‌اش از ایران مطرح می‌کرد. تفاوت آنها، این است که ترامپ و پمپئو، بی‌ادبانه‌تر، خشن‌تر و یکجانبه‌گرایانه‌تر خواسته‌هایشان را می‌گفتند، اما بایدن و بلینکن، مودبانه‌تر، آرام‌تر و شکیل‌تر آن خواسته‌ها را مطرح می‌کنند.

به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، اگر ایران می‌خواست به این خواسته‌ها تن دهد، در همان زمان ترامپ با درخواست‌های آمریکا موافقت می‌کرد. حال که ایران به ترامپ جواب مثبت نداد، دلیلی ندارد که بخواهد با بایدن توافق کند.

تحریم هایی آمریکا علیه ایران؛ بایدن نسخه زیرکانه ترامپ!

وی درباره درخواست ایران برای گرفتن تضمین از آمریکا عنوان کرد: منظور از تضمین مشخص نیست. نه حقوق بین‌المللی و نه قوانین داخلی آمریکا تضمین‌کننده باقی ماندن این کشور در توافق نیست چراکه دولت آمریکا، هم از بسیاری از توافق‌های بین‌المللی همانند برجام که از حمایت قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت برخوردار است، خارج شده و هم از بسیاری از معاهداتی که در کنگره به تصویب رسیده، خارج شده است.

ابوالفتح با اشاره به ضرورت‌های حیات هر توافقی گفت: حیات هر توافقی به دو چیز بستگی دارد؛ نخست آنکه منفعت طرفین در ادامه توافق باشد یا یکی از طرفین هزینه خروج از توافق را آنقدر بالا بداند که حاضر به دادن آن هزینه نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما باید برای همیشه پرونده برجام رو ببندیم خودمون نیازهای خودمون رو تامین کنیم بدون وابستگی به کشورهای دیگه هر چه زودتر بهتر .روی پول نفت حساب نکنیم و یک تحول در تولید و توانایی داخلی بوجود بیاریم این تنها راهکار است خفت وخواری بس است مگه ما چی کم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تحریم ها به نفع چه نهاد وکسانی است!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من در شگفتم که چرا مردم آمریکا افرادی را انتخاب میکنند برای رئیس جمهور که یکی از یکی دیگه بی منطق تر ، بی وجدان تر و دروغگو تر هست. ترامپ قمارباز از بایدن و بایدن نیز از ترامپ بی منطق تر هستند. هر دو افسارشان را در دست اسرائیل داده و از خود اراده ای ندارند. این مذاکره کننده ی ایرانی را سرکار گذاشتند . آمریکا و کشورهای اروپایی ،قصد حذف تحریمها را نداشته و نخواهند داشت. بهتره که ایران نیز از همین جا بزنه زیر میز و بگه گفتگوها تمام شد و دیگه ادامه ی آن سودی نخواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
این ماییم که با عالم و آدم مشکل داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آقا ما اصلا میخواهیم بدونیم قبل از انقلاب چی میخوردیم حالا میخواهیم چی بخوریم آمریکا قبل از انقلاب غذا دهنمان میکرده حالا هم میخواهد غذا دهنمان کند بخدا کمی عقل هم خوب است چرا خودمان را گول میزنیم باید زمانی برسد که خودمان را ثابت کنیم یک شبه نمیتوان راه صد ساله را رفت یکی تو کله بعضی ها بکند آمریکا چه خری است اونها هم زمانی گاوچران بودن ریختند قاره آمریکا را توی چند ده سال نسل کشی کردند به اینجا رسیدند با روش نامشروع حالا دوستان منافع دارند به ملت چکار دارند ما که زیر خط فقریم حداقل کاری کنیم آیندگان بدون آمریکا روی پای خودشان باشند و افتخارشان به گذشتگان باشد که مقاوت کردند
...........حالا بزرگوارانی که فرهنگشان را به غرب گره زدند خودشان بروند در بغل دوستان غربیشان
آمریکا هیچ غلطی که چه عرض کنم هیچ ..... نمیخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ایران برجام رو ریز ریز کنید توافق با این غربی ها فایده ای نداره تضمین توافق ندارن هر لحظه دوباره از برجام خارج مشوند دل خوش به اوروپا هم نباشند این اروپایها بدون اجازه امریکا اب نمخورند انرزی هسته ای رو با قدرت ادامه بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بهتره حکومت، کمی کوتاه بیاد ومانند بچه ها رفتارنکنه، وبه خطر مردم سیاستهایی را اتخاذ کنه که مردم دیگه اینقدر ذلیل نشن وضربه هایی که حکومت به هربهانه ایی برگردم وارد کرده راجبران کنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تو یا مزدور و خائنی یا اصلا تو باغ نیستی
8 سال همه چیز کشور رو در کنار هسته‌ای دادیم رفته
غرب، هیچ چیز نه به ما میدن و نه میخوان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
توکه مزدورنیستی بگو ببینم هسته ایی چه سودی داشته است تابهال درامدشوبگو پولش کجا خرج میشه اگردرامد دارد مابه اندازه کارهای پزشکی ودارو بعضی ازصنایع لازم داریم همون مقداریکه درتوافق تنظیم شده کافیه براکل کشور ، هستند شاید توهم ازون شکم پرهاباشی جناب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
میخاستی ندین کوسودش جناب توهین کننده چرا به هموطن خودت میگی نظرشو میگه جناب زورگو ادب برا انسان خوبه اینم مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگر از یه کارگر کم سواد سر چهار راه بپرسید هم میداند هدف بایدن از مذاکرات برجام همراه کردن تمام کشورها با آمریکا برای تحریم بیشتر وفلج کننده آمریکا در آینده بر ضد ایران است ولی هنوز این را حسن روحانی نمی داند ویا خودش را به نفهمی زده تنها راه مقابله با آمریکا اول تهدید به اخراج بازرسان آژانس به بهانه اینکه از افراد سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا دستور می گیرند دوم غنی سازی ارونیوم با بالاترین درصد برای ساخت بمب اتم سوم تهدید به پاره کردن قردادهای بین المللی مربوط به تنگه هرمز که توسط کشورهای غربی تنظیم شده چون تنگه هرمز جزوه سرزمین ایران است وگرفتن عوارض عبور از تنگه هرمز برای تمام کشتی های عبوری ماننده کانال سوئز
Germany
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دلار خودش هست دلش نمیخواد دشمنش از پول ملی اونها استفاده کنه اخه نونتون کم بود ابتون کم بود که بین این همه کشور باید آمریکا برای قطع رابطه انتخاب میکردید ؟
من الان تو محیط دانشگاه میبینم آبخوری دانشگاه رو تصفبه آبش پرچم ساخت امریکا هست پنجره دوجداره دانشگاه ساخت امریکا هست سی پی یوهای اتاق ای تی هم ساخت امریکا بعد دم در پرچم امریکا لگد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
همیشه مذاکره مفیده به شرطی که مذاکره مسلمان باشه و نترس .

باید ضمن (احیای) توافق نامه برجام قید شود که در صورت خروج یک جانبه هر یک از کشور های 5+1 ایران این امتیاز را به دست می اورد که به هر میزانی که بخواهد غنی سازی کند و یا حتی قید شود که ایران در صورت خروج یک جانبه هر یک از طرفین میتواند اقدام به ساخت بمب هسته ای کند . بعد اون ببینم کدوم کشوری میتونه از این توافق خارج شه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خدای نخاسته امروز هرکشوری ازبمب هسته ایی استفاده کند اول خودش نابود خاهدشد هرکشوری میخاد باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بایدن یک شارلاتان کثیف در لباس اتوکشیده هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام:مجلس اگر براستی انقلابی و عصاره فضائل ملت است باید با تصویب طرح قاطع دو فوریتی ممنوعیت قانونی ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی وهمه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا هدف وضع تحریم های همه جانبه علیه ایران از طرف امریکا و غرب ،ناراضی کردن ملت و در پی آن گشودن باب مذاکره است و اهداف مذاکره هم باج خواهی و پسرفت کشوردرسراشیبی سقوط است درصورت عدم مذاکره امید به آن، از طرف دشمن قطع گردیده و حربه و بازی کثیف تحریم و مذاکره بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طرف غربگرایان و شیفتگان مذاکره به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» نکته مهم و حیاتی دیگر که نمایندگان محترم مجلس همواره باید مد نظر قراردهند در تصویب هر نوع قوانینی باید نظارت و بازدارندگی در خود آن قانون گنجانده شود به این نحو که مصوبه ای که به قانون تبدیل شده در هررده و مقامی از ریاست جمهوری گرفته تا هرمقامی در صورت عدم اجرای آن از طرف مستنکف، وصف مجرمانه ومجازات بازدارنده در آن گنجانده شود تا کسی جرات نکند قانون را به سخره گرفته و یا آنرا قبول نداشته و اجرا نکند. مصوباتی که بار ها ازطرف مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد اما همچنان ازطرف دو رئیس جمهور اخیر آقایان احمدنژاد و مخصوصاً روحانی اجرا نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام: شیفتگی وآدادگی وغربگرایی روحانی و تیم دیپلماسی اوکه جاسوس هم درآن تیم بودند در مذاکرات به تارج دادن مولفه های قدرت ازجمله به ممنوع کردن 100نوع فناوری هسته ای در برجام ، پذیرش داوطلبانه و غیر قانونی پروتکل الحاقی. اکنون هم اگر رئیس جمهور اختیار کامل داشته باشد توان موشکی که یکی از پایه های اصلی قدرت دفاعی و باز دارندگی کشور است درآینده با مذاکره به یغما دهد .براستی آیا در صدر اسلام پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی(ع) بر سر نوع شمشیر ها و زره و یا اینکه سپاه اسلام در کجا و در کدام منطقه قرار گیرد با کفار مذاکره کردند؟؟؟ چرا باید امریکای جنایتکار و همدستان اروپایی و منطقه ای خونریزش موشک های قاره پیما و غیر متعارف که حامل کلاهک هسته ای اند داشته باشد اما جمهوری اسلامی ایران که زخم خونین در 8 سال دفاع مقدس ناشی از حمله موشکها به شهرها ومردم بی دفاع برپیکره خود دارد نباید موشک دفاعی و تهاجمی بابرد حداقل 2000 کیلومتر برای دفاع از کیان خود داشته باشد !!!این منطق ، قانون جنگل و ماکیاولی غرب است! ای شرم بر حیله غرب ونقشه های شومش علیه ملت های مظلوم وآزاده باد . کدام انسان باغیرت و عاقلی با دست خود کشور خود را خلع سلاح کرده و ملت خود آماده تهاجم دژخیمان تا بن دندان مسلح می کند؟ عجیب این است که بعد از مذاکره و تارج دادن و امتیاز دادن فراوان به دشمن از طرف آقای روحانی و امضای برجام مشکلات اقتصادی صد چندان شده و دلار از 3500تومان به 30 هزار تومان و گرانی ها سر به فلک می رسد و قیمت اجناس آنلاین درحال صعود است واو در کاخ خود نظاره می کند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام: مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا براساس عبرت ها و تجربه های تاریخی ، متقن و غیر قابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت ازپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی مثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
7- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
8- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
9- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
10- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید کشور امی شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
P.H.D
۱۲:۱۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خوب حالا میگید چیکار کنیم؟
آخرین اخبار