رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از برگزاری جلسه‌ای ویژه در کمیسیون متبوع خود به منظور لغو مصوبه وزارت علوم برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فقط برای رشته‌های مرتبط خبر داد.

علیرضا منادی سپیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه در مقطع کارشناسی ارشد، از سال ۱۴۰۱ فقط از بین دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» برگزار می‌شود گفت: خیر این مسئله که امکان تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد صحیح نیست.  

منادی در ادامه بیان کرد: مدیرکل امور برنامه ریزی درسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نامه‌ای ارسال کرده و درخواست کرده است که اعلام شود نحوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط از سال ۱۴۰۱ چه خواهد بود تا از سال آینده اجرا شود.

وزارت علوم می‌خواهد در شب‌های آخر دولت ممنوعیت تغییر گرایش در کارشناسی ارشد را عملیاتی کند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شورای سنجش و پذیرش در مجلس شورای اسلامی قبلی این مصوبه را داشته است و وزارت علوم می‌خواهد در شب‌های آخر دولت این مسئله را اجرایی کند در حالی که اجرای آن هم در حیطه اختیارات شورای سنجش و پذیرش است و این ارگان باشد آن را اجرا کند.

منادی ادامه داد: ممنوعیت تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد عملیاتی نخواهد شد به این دلیل که این مسئله باعث می‌شود استعداد‌های زیادی از بین برود و کسی که مدرک لیسانس را دارد به خوبی واقف است که به چه رشته‌ای علاقه دارد و در چه رشته‌ای برایش مفید خواهد بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درباره همین موضوع درخواست یک جلسه فوق العاده کرده ایم که هفته آینده برگزار خواهد شد و اولین دستور ما این است که این ابلاغیه لغو شود.

وی توضیح داد: درست است که این مصوبه وجود دارد و تصویب شده، ولی توسط مجلس ملغی خواهد شد، چون ایرادات زیادی به آن وارد است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در هفدهمین جلسه شورای عالی سنجش و پذیرش دانشجو که مربوط به مجلس قبل است، موضوع برگزاری آزمون بین دانش آموختگان رشته‌های مرتبط برای کنکور ارشد مورد بحث قرار گرفته بود و شورا مصوبه‌ای در این رابطه داشته، ولی از آن زمان تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

منادی تاکید کرد: دانشجویان به هیچ وجه نگران اجرای این مصوبه ممنوعیت تغییر رشته در مقطع ارشد نباشند، سعی می‌کنیم آن را لغو کنیم.  

گفتنی است، محمد رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم نامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که در آن آمده است: براساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور، از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون «کارشناسی ارشد» فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار