کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز شاهد ورود ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سرمایه و شاهد ۱۳۸ میلیارد تومان پول از صندوق بودیم.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش  که آیا محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی که امروز شاخص کل به آن رسید ناحیه ای مهمی است یا خیر؟ اظهار کرد: محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ناحیه بسیار مهمی است و اگر از آن محدوده رد شود تقریبا می‌توان مجدد منتظر یک رشد ۲۰۰ هزار واحدی دیگر از بازار سرمایه باشیم.


بیشتر بخوانید

 رشد قیمت شیر، شرکت‌های "زراعتی‌" و "غذایی" را در کوتاه مدت مثبت می‌کند


او بیان کرد: تا به حال بازار سرمایه ۳ بار نسبت به مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد واکنش منفی نشان داده است، که به ترتیب دو دفعه در تاریخ ۷ آبان ۹۹ و ۲۲ دی ۹۹ پولبک به حمایت شکسته شده بوده است، ولی در تاریخ ۸ فروردین ۱۴۰۰ مهم‌ترین قله‌ای که ما از آن به عنوان مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد یاد می کنیم، شکل گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت اُفت شاخص بعد از رسیدن به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، گفت: عرضه افراد در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، نشان دهنده، یک رفتار طبیعی وکم ریسک بین سهامداران است. به این صورت که سهامداران با توجه به شرایطی از جمله، اصلاحات و ریزش‌های موجود در بازار سرمایه یک ترس بسیار زیاد را در دل خود دارند. این عامل باعث می‌شود، زمانی که بازار سرمایه به یک مقاومت بسیار مهم برسد، بسیاری از افراد به صورت کم ریسک عمل کنند وتا زمان رد مقاومت فروشنده باشند و سپس مجدد پول خود را وارد بازار سرمایه کنند.

او بیان کرد: اما اگر بازار سرمایه توان رد کردن مقاومت را نداشته باشد مجدد بر روی محدوده حمایتی یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد می‌آید و مجددا افزایش پیدا می کند.

آرادپور کار در خصوص میزان ورود و خروج پول خرد به بازار سرمایه، اظهار کرد: امروز شاهد ورود ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان  پول حقیقی به بازار سرمایه بودیم. همچنین شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت به میزان ۱۳۸ میلیارد تومان بودیم.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص رفتار حقوقی‌ها گفت: امروز از سوی حقوقی‌ها نیز شاهد رفتار محافظه کارانه بودیم، زیرا حقوقی‌ها فقط مقاومت پیش رو را نمی بیند بلکه اتفاقات دو هفته پیش رو بازار سرمایه را نیز پیش بینی می‌کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر در فصل مجامع هستیم البته فصل مجامع تا یک الی دو هفته دیگر تمام می‌شود و بعد از پایان مجامع نماد‌ها به علت مجمع بسته می‌شوند و تعداد کمی از نماد‌ها باز می‌مانند؛ بنابراین تاثیر روند نماد‌ها بر بازار سرمایه کاهش می‌یابد. سپس صورت مالی سه ماه شرکت‌ها منتشر می‌شود که این نیز می‌تواند بسیار اثرگذار بر بازار سرمایه باشد.

پورکار در رابطه با اخبار اثرگذار بر بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر یکسری اخبار وجود دارد که بر روی بازار سرمایه اثر عکس می‌گذارند از جمله، قطع برق صنایع سیمانی و فولادی که بعد از این اتفاق انتظار داشتیم که عرضه در سهام این دو گروه به علت کاهش تولیدشان افزایش یابد، ولی کسی توجهی به انبار این شرکت‌ها نکرد و سهام این دو گروه برخلاف انتظارها روند افزایشی داشتند.

او  بیان کرد: همچنین اخباری تحت عنوان تصویب طرحی با عنوان ممنوعیت مذاکره مسئولان با مقامات آمریکا در دستور کار مجلس قرار گرفته که اگر تصویب شود، هرگونه شروع به مذاکره با مقامات آمریکایی نیازمند اجازه مجلس خواهد بود. این خبر فقط مباحث مربوط به برجام را تغییر می دهد و برجام نیز روی گروه خودرو و بانک اثر گذار است. در این صورت گروه بانکی و خودرویی از نظر رشد عقب‌تر می‌مانند.

پورکار در رابطه با پیش بینی خود از بازار سرمایه گفت: شاخص کل می‌تواند به راحتی محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را رد کند و به سوی محدوده یک میلیون ۴۸۰ و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برود.

او بیان کرد: در روز معاملاتی فردا، شاخص کل یک اصلاح مقطعی تا محدوده یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد خواهد داشت و مجدد افزایش می‌یابد و یا در روز معاملاتی فردا، در نیمه اول بازار از محدوده حال حاضر شاهد اُفت خواهیم بود و سپس از نیمه دوم بازار سرمایه مثبت خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار