ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه ممنوعیت تغییر رشتههای نامرتبط از کارشناسی به ارشد اظهار کرد: نمیتوان به راحتی در خصوص مصوبه ممنوعیت تغییر رشتههای نامرتبط از کارشناسی به ارشد اظهار نظر کرد.
او افزود: با توجه به تجربه ما در تحصیلات و سیستمی که در آموزش عالی از قبیل هدایت تحصیلی و استعداد یابی داریم، باید گفت که استعداد یابی خاص و عام در این زمینه کمکی زیادی به ما میکند. برای مثال، استعداد یابی خاص در دورههای متوسط یعنی دبیرستان تاثیرگذار خواهد بود.
صالحی عمران تصریح کرد: اطلاعات کامل از بازار کار و مشاغل و راهنمایی حرفهای در برنامه ریزیهای نظام آموزشی مهم هستند، اما این موضوع در نظامهای سطوح پایه آموزشی به درستی تبیین نشده است، یعنی راهنمایی حرفهای وجود ندارد و استعداد یابی عام و خاص هم به درستی نیست.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: اطلاعات بازار کار کامل برای متقاضیان انتخاب رشته وجود ندارد و نواقص این چنینی در سطوحهای پایینتر نظام آموزشی وجود دارد؛ بنابراین ممکن است که دانش آموزی انتخاب رشته صحیحی در آموزش عالی انجام نداده باشد و در اینصورت باید آموزش و پرورش برنامههایی را در این زمینه تدوین و عملی کند.
صالحی عمران تاکید کرد: سیستمهای آموزش عالی تا حدودی دارای انعطاف بوده و متناسب با علایق و استعدادهای جوانان نیستند، اگر این روند بهبود یابد افراد میتوانند در رشتههای مختلف ادامه تحصیل دهند.
صالحی عمران ضمن قدردانی از حمایتهای مسئولین و تلاشهای دست اندرکاران دانشکده، ضمن توضیحاتی تخصصی در خصوص شاخصهای موفقیت موسسات آموزشی و دانشگاهها اظهار کرد: دو کلمهی پیامدها و خروجی، سالهاست که سیستمهای عمدهی نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع پیامدها و نتایج، به عنوان آثار نهایی هر سیستم و نظام آموزشی مورد توجه و مرسوم بوده است. اما امروزه کلمه جایگزین این دو مقوله، این است که آموزش چه آثاری را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پی داشته است و برای جدی گرفتن این پیامدها اصطلاح نتیجه گرا بودن موسسات بسیار مهم تلقی شده است. در همین راستا کارکردهای سیستمهای آموزشی به ویژه دانشگاه ها، یکی از بحثهای مهم و کلیدی روز کشورهای توسعه یافته است چراکه نتایج اقتصادی سیستمها و بحث اشتغال در حال حاضر در دنیا مطرح شده و محور ارزیابی عا قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: یکی از مباحث مهم دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد مراکز نوآوری و شرکتهای دانش بنیان میباشد که از این مقوله اقتصادی در سیستمهای آموزشی بهره میگیرند. ما معتقدیم اقتصاد آموزشی با دانشگاه فنی و حرفهای ارتباط بسیار نزدیکی پیدا میکند چرا که این دانشگاه ویژگیهایی دارد که به شدت میتواند در پیامدهای گفته شده، موثر باشد.
وی با بیان اینکه معتقدم اقتصادیترین نوع آموزش، آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای است، بیان کرد: اکنون در دنیا گرایش به سمت مهارت محوری به وجود آمده است. طبق بررسیهای انجام شده در آموزش عالی کشورهای آلمان وسوئیس، ۵۰ درصد دانشگاهها مهارتی میباشند و در فنلاند بالای ۶۰ درصد، همچنین حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد بسیاری از دانشگاههای طراز اول دنیا، وارد مقولههای مهارتی شده اند و بسیار جالب است که این دانشگاهها فلسفهای دارند که آموزشها و رشته هایشان را از بازار کار دنیا و مشاغل میگیرند و ضرورت دیگری که برای دانشگاههای مهارتی ذکر میکنند، بحث امنیت میباشد چرا که وجود بیکاری، عدم اشتغال و عدم کسب درآمد، منجر به اعتراضات و گرفتاریهای اجتماعی میشود و آموزشهای مهارتی در سطوح مختلف در داشتن یک کشور امن اهمیت دارد و حتی یک ضرورت است.
صالحی عمران در ادامه اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفهای ۱۸۱ دانشکده دارد که ۵۳ مرکز ویژه دختران میباشد و بیش از ۶۵ درصد فارغ التحصیلان وارد بازار کار میشوند. خوشبختانه در این دانشگاه حدود ۶۰ درصد دروس به صورت عملی ارائه میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور تاکید کرد: درواقع ما در دانشگاه فنی و حرفه ای، تجاری سازی را به عنوان یک پیامد بسیار جدی گرفته ایم و از آنجا که دانشجویان این دانشگاه، خروجیهای هنرستانها هستند، پایه مهارتی بسیار خوبی دارند و با آمادگیهای زمینهای وارد دانشگاه میشوند که همه اینها نشان میدهد با ورود شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای مهارتی، استارتاپها و مراکز نوآوری، میتوان به موفقیتهای چشمگیری در مسیر اقتصاد آموزشی رسید.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/