کاشت ۲۵۰ هکتار گوجه فرنگی پاییزه در فراشبند/ افزایش کشت کنجد در گراش

مدیر جهاد کشاورزی فراشبند از کاشت مزارع گوجه فرنگی به صورت نشایی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فرامرز نوعی مدیر جهاد کشاورزی فراشبند گفت: کشت نشایی علاوه بر کوتاه کردن دوره رشد گیاه در مزرعه موجب کاهش ریسک تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

او تصریح‌کرد: ۲۵۰ هکتار گوجه فرنگی تولید پاییزه در این شهرستان کشت می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ۱۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان برداشت شود.

او افزود: گوجه‌فرنگی پاییزه از اواخر آبان ماه در این شهرستان برداشت و روانی بازار می‌شود.

اعطای کمک بلاعوض جهت اجرای آبیاری‌های نوین  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضاء، از اعطای کمک بلاعوض به کشاورزانی که از روش‌های آبیاری نوین استفاده کنند خبر داد.

امیریان بیان کرد: حفاظت از منابع آبی در شرایط حساس کنونی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری از سیاست‌های سازمان است و در این راستا تاکنون در سطح ۲۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سیستم آبیاری نوین و ۴۰ کیلومتر کانال آبیاری احداث شده است.

او افزود: مسال سطح تعهد اجرای آبیاری نوین شهرستان ۱۵۰ هکتار است که تا کنون ۷۰ هکتار آن اجرایی شده است.

امیریان گفت: امسال کمک بلاعوض اجرای آبیاری نوین برای اجرای هر هکتار آبیاری نواری (تیپ) ۳۰۰ میلیون ریال و بارانی ۲۵۰ میلیون ریال است.

او با بیان اینکه سیستم‌های نوین آبیاری در شهرستان شامل نواری (تیپ)، بارانی و قطره‌ای است، گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی آبی سبب ارتقاء بهره وری و کاهش هدر رفت آب در سطح مزارع می‌شود.

روش مکانیزه سطح زیر کشت کنجد در گراش را افزایش داد

مدیر جهاد کشاورزی گراش فارس گفت: امسال سطح زیر کشت محصول کنجد در این شهرستان با انجام روش‌های مکانیزه بیش از ۶ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش یافت.

حسن مرادی اظهار داشت: همچنین با انجام روش مکانیزه میزان مصرف بذر در کشت این محصول امسال نسبت به سال زراعی قبل حدود هفت کیلوگرم کاهش یافته است.

او با بیان اینکه میزان مصرف محصول کنجد در کشت‌های دست پاش و سنتی حدود ۲۵ کیلوگرم در هکتار است، گفت: میزان سطح زیرکشت کنجد در شهرستان گراش امسال ۳۵۰ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: استفاده از ارقام محلی و دست پاش بذر به روش حفاظتی در بقایای مزارع گندم، سال‌ها رایج بود و مزایای زیادی نیز دارد، اما با توجه به افزایش شدید قیمت بذر کنجد کشت مکانیزه برای کشاورزان با صرفه‌تر خواهد بود.

او همچنین با اشاره به دوره کوتاه کاشت تا زمان برداشت کنجد، بیان کرد: بهترین تاریخ کشت این محصول در شهرستان‌های جنوبی فارس از تیرماه تا اواخر مرداد هر سال است و در مهرماه نیز محصول برداشت می‌شود.

مرادی با بیان اینکه نیاز آبی کم و پرفروش بودن از جمله مزایا و عامل اصلی انگیزه و ترغیب کشاورزان برای کشت کنجد است، گفت: تلاش خواهیم کرد که با استفاده از دانش روز و بکارگیری مکانیزاسیون در کشاورزی در مجموع سود بیشتری نصیب کشاورزان شود.

او با اشاره به مصارف کنجد در تهیه روغن خوراکی و انواع حلوا، ارده و شیرینی، گفت: کنجاله کنجد نیز برای خوراک دام بسیار مغذی است که با توجه به این شرایط کمبود علوفه و نهاده‌های دامی می‌تواند کمک شایانی به دامداران منطقه کند.

به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

خسارت ۵ هزار میلیون ریالی بارندگی به تاسیسات بخش کشاورزی خرم بید

مدیر جهاد کشاورزی خرم بید گفت: بخش کشاورزی شهرستان خرم بید به دلیل بارندگی‌های اخیر پنج هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.

آرش خسروانی با اشاره به خسارت‌های اخیر بارش‌های تابستان در این شهرستان، افزود: بارندگی‌های اخیر بیش از ۵ هزار میلیون ریال به مزارع، قنوات و تأسیسات بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرده است.

او تصریح کرد: در پی وقوع بارش‌ها، چهار رشته قنات به مبلغ ۳ و ۵۰۰ میلیون ریال و یک کیلومتر کانال آبیاری عمومی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و همچنین ۲ هکتار کشت نواری مزرعه سیب زمینی و لوبیا به مبلغ یک هزار میلیون ریال، خسارت دیده است.

مدیر جهاد کشاورزی خرم بید بیان داشت: این خسارت دیدگی‌ها توسط کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان بررسی و به اداره مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی فارس ارسال شده است.

حمایت از بنگاه‌های کشاورزی کوچک و متوسط در ارسنجان

سیدناصر حسینی خرمی مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان گفت: پرداخت تسهیلات برای نگهداشت و بازسازی بنگاه‌ها و صنوف تولیدی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام با اولویت طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد که عمدتا دارای مشکلات تامین نقدینگی هستند از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته او؛ میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه بر اساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی تعیین می‌شود.

حسینی خرمی اظهار کرد: متقاضیان دریافت این تسهیلات ابتدا در سامانه www.behinyab.ir ثبت‌نام کرده و سپس با ثبت نام مدارک نسبت به بارگذاری در سامانه سیتا به نشانی cita.maj.ir اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان گفت: پرونده متقاضیان توسط کمیته‌های تخصصی بررسی و در صورت تایید، برای انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار