کمتر از چند روز دیگر به آغاز رسمی دور جدید فعالیت شورای شهرکرمان باقی مانده و گمانه زنی‌هایی برسر انتخاب رئیس شورا وبه تبع شهردار کرمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پارلمان‌های شهری در تمام دنیا از اهمیت خاصی برخوردارند، ویکی از موثرترین راه‌های اداره شهر‌های بزرگ وکوچک تصمیمات اثرساز این نهاد‌های کوچک‌تر ازسطح ملی است.

شورا‌های شهری وروستایی درسالیان اخیر با نمایش دادن نقاط ضعف وقوت خود، نشان دادند باید به این نهاد‌های مدنی توجه ویژه کرد چرا که بعضا حتی از طریق این نهاد‌ها می‌توان برمدیریت کلانشهر‌های بزرگ وبالتبع برمدیریت کل کشور تاثیرگذاشت.

شورای جدید شهر کرمان با ترکیبی کاملا متفاوت‌تر از دو دور گذشته روی کار می‌آید و شاید حضور تعداد قابل توجهی از نخبه‌های دانشگاهی و فعالان اجتماعی در این دوره یکی ازنقاط قوت این شورا باشد.

هرچند مردم کرمان در سال‌های اخیراتفاقات خاصی را ازفعالیت شورا‌ها در سطح شهر شاهد نبودند، اما نباید از خاطر دورداشت همین مردم امسال به اعضای شورای شهر جدید کرمان رای دادند با این امید که روز‌های خوبی پیش روی آینده شهر کرمان باشد.

در ترکیب شورای شهر امسال اساتید دانشگاه، نخبه‌های صاحب ایده دانشگاه، قهرمان ورزشی، بازاری معتمد، فعال اجتماعی، کارشناس حقوقی وکارشناسانی از دیگر رشته‌ها وجود دارند و در کنار آن یک نکته مهم نبود گرایش‌های خاص سیاسی بین افراد به شکل واضح به گونه ایی که افراد را وام دار این جناح وآن جناح کند.

آیاشورای شهر کرمان می تواند از دام باندبازی ها خارج شود؟!اما نگرانی بزرگی که در روز‌های اخیر در قالب حاشیه‌هایی به گوش می‌رسد بحث باندبازی‌های خارج از شورا وتاثیرآن برانتخاب رئیس شورای شهر وشهردار آینده کرمان با اهداف خاص از طرف افراد خاص است!

آیا شورای شهر امسال که اغلب افراد آن جدید وتازه دراین نهاد اجتماعی فعال شده اند می‌تواند مستقل عمل کرده ورئیس تاثیرگذاری برای خود انتخاب کنند؟ آیا اعضای شورا به آن سطح از همدلی می‌رسند که شهرداری جهادی برای کلانشهرکرمان که برخی پارامتر‌های یک کلانشهر را ندارد، انتخاب کنند؟

با دو تن از اعضای انتخابی شورای شهرکرمان گفتگو کردیم تا بدانیم وضعیت شورای شهر کرمان به چه شکل است.

علیرضا نادری از اساتید دانشگاه شهید باهنرکرمان وفردی با چهره فعال وتاثیرگذار است که می‌تواند یکی از مهره‌های فعال شورای شهرکرمان باشد.

او در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه افراد شورا مجازنیستند تصمیم شخصی خود را درباره مسائل شورا منتشر کنند گفت: عضویت در شورا یعنی اینکه باید تابع نظر جمع باشیم وتمام مسائل مربوط به شورا وشهر را دراین جا به جمع بندی برسیم.

او افزود: قطعا از زمانی که شورا رسمیت پیدا کند که احتمالا ازنیمه مرداد به بعد باشد، مسائل شورا را در صحن علنی شورا به شورخواهیم گذشت.

نادری درباره مسائلی، چون انتخاب رئیس شورا وشهردارنیز گفت: ممکن است گمانه زنی باشد که چه کسی رئیس شورا وچه کسی شهردار می‌شود، اما قطعا تمام این مسائل درنهایت از دریچه نگاه تمام اعضای شورای شهر باید تایید شود تا رسمیت بیابد.

باندبازی اگر در خدمت به مردم باشد خوب است

این عضو منتخب شورای شهر کرمان بیان کرد: قطعا ما دراین دوره از شورا به دنبال انتخاب نیروی جهادی والبته با روحیه جوان هستیم.

او بااشاره به وضعیت تلاش وفعالیت نیرو‌های جهاد سازندگی درابتدای انقلاب گفت: دقیقا نیاز به چنان نیرو‌هایی در بدنه شهری کرمان داریم نیرو‌هایی مخلص که تمام عشق شان خدمت به مردم باشد تا شهر کرمان را به بهترین شکل مدیریت کنند.

نادری اظهار کرد: در شورای شهرکرمان هم نیاز به خلاقیت جوان پسند وهم تجربه بالای افراد سالمندتر داریم واز هر دو جبهه سنی باید در تدبیرامور استفاده کرد.

آیاشورای شهر کرمان می تواند از دام باندبازی ها خارج شود؟!او در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره احتمال باند بازی برای انتخاب شهردارآینده شهر، تصریح کرد: امید واریم چنین مسائلی نباشد واگر باند بازی هست در خدمت به مردم ونه در منفعت طلبی باشد.

این عضومنتخب شورای شهر کرمان بیان کرد:اغلب افرادمنتخب دراین دوره از شورای شهر کرمان از افرادی هستند که دنبال کار‌های نمایشی نبوده و پیگیر کار وتلاش برای آبادانی شهر هستند.

صحبت‌های دکتر نادری که از جبهه انقلاب و ازافراد ساعی درحوزه مسائل اجتماعی است درحالی بیان می‌شود که صحبت‌هایی مبنی برشنیده شدن برخی زمزمه‌ها برای انتخاب افراد خاص برای پست‌های کلیدی رییس شورا وشهرداری کرمان درکوچه پس کوچه‌های این شهر تو در تو، وجود دارد.

با محمود بابایی دیگر عضو منتخب جوان وفعال اجتماعی و دانشگاهی شورای شهربه گفتگو می‌نشینیم.

او که قبل از این درانتخابات مجلس برای مردم کرمان معرفی شده بود در انتخابات شورای شهر کرمان موفق شد با بیش از ۲۰ هزار رای یکی از ۱۱ کرسی شورا را بنام خود کند تا منشاکار و خدمات مفید اجتماعی برای شهرکرمان شود.

بابایی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه هر روز بین اعضای منتخب شورا نشست‌هایی برای تصمیم گیری درخصوص مسائل مختلف شورا برگزار می‌شود افزود: اینکه برخی افراد اصرار دارند افراد جوان صرفا در بدنه شورای شهردارای پست کلیدی باشند درست نیست، چون هر جوانی شاید نیروی جهادی ودلسوز هم نباشد، ما اعتقاد داریم ظرفیت کار وتلاش درکنار نیروی جوانی باید مدنظر باشد.

نافی فشارهای بیرونی نیستیم

او تصریح کرد: درجلسات شورا موضوعاتی که در مدیریت شهر اهمیت دارند مطرح می‌شود و ما نیزدرکنار دیگر دوستان درحال کسب تجربه هستیم.

او با بیان اینکه قاعدتا ملاک‌هایی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها وبار‌ها در بحث جهادی بودن وانقلابی بودن مطرح کردند مدنظرما در کار‌های این دوره از شورای شهر است، گفت: برای اینکه شورای شهری کارآمد داشته باشیم باید درحد توان مان تلاش کرده وجهادی عمل کنیم.

بابایی با اذعان به اینکه نافی فشار‌های بیرونی برای انتخاب افراد خاصی در مدیریت شهری نیستیم، افزود: آنچه ازظواهر امر تا اینجای کار دیدیم تلاش برادرانه اعضای شورای شهر برای تصمیم گیری درخصوص مسائل مختلف مدیریت شهری است.

او از احتمال برگزاری جلسه آخر شورای شهرکرمان با حضور اعضای منتخب شورای جدید خبرداد.

او تمایل زیادی ندارد که بیش از این درباره نگرانی‌های برخی افراد فعال اجتماعی کرمان درباره حاشیه‌های شورا صحبت کند.

آیاشورای شهر کرمان می تواند از دام باندبازی ها خارج شود؟!یکی از مسائلی که باعث می‌شود نگران انتخاب‌های نمایشی ویا تشریفاتی در شورا باشیم حضور افراد منفعت طلب در اطراف برخی اعضای شورا است، واز سوی دیگر خیلی از مردم کرمان درچند سال گذشته از شورای شهرانتظارات زیادی داشتند که نادیده گرفته شد.

شهرکرمان شهری کویری با آب وهوای خشک وگرم است و مردم کرمان برای تفریح وگردش‌های آخر هفته به جز چند بوستان کوچک ویا پردیسان جنگل قائم ولبته جاده هفت باغ که سرانه درختی زیادی ندارد، جای خاصی ندارند.

چرخ های چرخ وفلک کرمان  ازحرکت ایستاده است

شهربازی کرمان به بهانه کرونا چند سالی است که خاک می‌خورد وحتی دستگاه‌هایی که در فضای بازقرار دارند به راحتی در حال استهلاک بوده وحسرتی برای بچه‌های کرمان شده اند که در حین عبور از بزرگراه امام باحسرت به چرخ وفلک بزرگ شهرنگاه می‌کنند و در دل با آن رویا می‌سازند واین شاید یک مطالبه عمومی است شهربازی بزرگ کرمان به راحتی تعطیل است وجای آن تعدادی پارک بازی کوچک وشهربازی سرپوشیده داریم که در ایام کرونا استفاده از آن برای خانواده‌ها راحت نیست.

اما مسائل بزرگ تری که در شهرکرمان به فراموشی سپرده می‌شود وتنها تعداد معدودی از آن دراینجا مطرح می‌شود.

بحث پروژه صاروج کرمان که با حضور سرمایه گذار خارجی درحال کار بود واینک بلاتکلیف است، بحث پارکینگ‌های مختلف کوچک شهری که در شورای سال قبل به سرنوشت نامعلوم مبتلا شد، طرح پیاده راه اختصاصی بانوان که در چند سال اخیر به آن توجهی نشد، طرح‌های مختلف پیاده راه سازی بسیاری از خیابان‌های بزرگ شهرکرمان که در شورا‌های قبلی مطرح ومصوبه گرفت اما؟ موضوع تملک برخی زمین‌های شخصی اطراف ورودی یا خروجی پل‌های بزرگ زیرگذر و روگذر کرمان. همه این‌ها دست شورای شهر جدید کرمان را برای عملیاتی شدن یا تعیین تکلیف شدن می‌بوسد.

امید زیادی داریم انتخاب شهردار کرمان باجدیت شورای شهر و در راس آن یک رئیس شورای شهر توانمند ودلسوز انجام شود وشهر کرمان با تحولی جدی‌تر از سال‌های اخیر روبرو شود.

تحولی که کوچه به کوچه شهر کرمان را در بربگیرد ونه فقط تعداد بوستان وپارک ویا معابر اصلی شهر را چرا که کرمان شهری است با جمعیت بالا و مردمی که زیاد مطالبه گرنیستند.

اما در بین خودشان مطالباتشان را با لهجه شیرین کرمونی در قالب شعر وطنز مطرح می‌کنند که این مسائل هم کمتردر بین مسئولین جدی گرفته می‌شود چرا که اغلب تصور می‌کنند این شعر‌ها وطنازی‌های شاعرانه برای خنده مردم است درحالی که...

گزارش مرضیه السادات حسینی راد

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
لطفا‌جانب‌انصاف‌را‌رعایت‌کنید‌پس‌این‌همه
پل‌که‌‌ساخته‌شد‌ارامستان‌و‌غیره‌چیست
آخرین اخبار