کمبود پزشک متخصص در مناطق کمتر برخوردار از جمله خراسان جنوبی جزو چالش های پیش روی استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مشکل کمبود پزشک در خراسان جنوبی مشکل دیروز و امروز نیست ، سال هاست کمبود پزشک متخصص گریبانگیر مردم استان است به طوری که برای درمان بیماری خود باید راهی این شهر و آن شهر شوند.

یک شهروند زیرکوهی گفت: شهرستان زیرکوه از لحاظ نیروی انسانی پزشکی در حد صفر است.

شهروند فردوس هم  گفت : همه مردم برای کار‌های درمان خود به گناباد ، مشهد و یا بیرجند مراجعه می کنند که در زمان شیوع کرونا بسیار خطرناک است.

پزشکان در خراسان جنوبی نمی مانند

برای جبران برخی از این کمبود هرساله تعدادی پزشک متخصص برای گذراندن طرح خود راهی خراسان جنوبی می‌شوند.

پرستار درمیانی می گوید: اکثر متخصصان در این شهر برای گذراندن طرح به درمیان می‌آیند و پس از اتمام طرح خود بیمارستانمان را ترک کرده و بار دیگر نابسامانی نبود پزشک در بیمارستان شروع می‌شود ، حتی برخی از پزشکان ممکن است فقط ۲ ماه در شهرستان بمانند.

بیماران در بیرجند هم کلینیک‌های تخصصی بیمارستان‌ها شلوغ و مطب‌های خصوصی هم باید ساعت و یا حتی روز‌ها در انتظار نوبت باشند.

شهروندی که در حاشیه خیابان طالقانی همراه بیمار بود گفت : اصلا نمی توانیم‌ به راحتی و به سرعت نوبت بگیریم ، اگر بخواهم درد یک بچه را درمان کنم حداقل باید ۲ تا ۳ روز تماس بگیرم ویا با این وضعیت کرونا حضوری در مطب نوبت بگیرم.

در اینجا می توان بیمارانی را دید که به دلیل کمبود پزشک متخصص برای درمان از شهرستان‌ها راهی بیرجند شدند.

شهروندی که  از طبس راهی بیرجند شده بود گفت : در شهرمان کمبود دکتر ارتوپد  داریم و باید به مرکز استان می آمدم ، الان ۳ساعت است که اینجا الاف هستیم و هنوز نوبتمان نشده است.

شخصی دیگرگفت : برای هر کاری با فرزند خردسالم باید از شهرمان به بیرجند مراجعه کنم و ساعت ها و برخی اوقات چند روز منتظر بمانم و این موضوع برایم به شدت سخت است.

شهروندی دیگر هم گفت : من خودم وسیله نقیله دارم ولی این منتظر ماندن ها و رفت و آمدها برای کسانی که وسیله نقیله شخصی هم ندارند بسیار سختتر است.

وقتی نسخه تامین پزشک درد تمام استان را درمان نمی‌کند

احمدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما گفت: محرومیت خراسان جنوبی باعث شده که پزشکان تمایل زیادی برای خدمت رسانی در این منطقه نشان ندهند.

او با اشاره به این که در ایام تابستان که نزدیک به فصل تقسیم پزشکان متخصص در کل کشور است این کمبود بیشتر می‌شود گفت : در استان در همه شهرستان‌ها کمبود پزشک احساس می‌شود، اما در هر منطقه پزشک خاصی نیست.

احمدی اظهار کرد: امسال بیش از ۱۲۰ پزشک در سطح استان کمبود داریم که در خواست‌ها داده شده و بعد از ورود این تعداد پزشک بخشی از کمبود‌ها رفع می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این که حدود ۶۵ درصد از درخواست‌ها برآورده می‌شود تصریح کرد: پارسال ۸۲ پزشک به استان تخصیص داده شد که در ابتدا ۲۰ نفر و در نهایت ۱۲ پزشک برای خدمت در منطقه مورد نظر حضور پیدا نکردند.

او با اشاره به این که کمبود پزشک در استان برای بیماری‌های داخلی و عفونی بیشتر است ادامه داد: این کمبود پزشک باعث شده مراجعه به پزشکان بیماری‌های داخلی و عفونی بیشتر باشد.

احمدی بیان کرد: محرومیت منطقه، پراکندگی جمعیت و وسعت زیاد استان باعث شده که پزشکان برای حضور در خراسان جنوبی استقبال خوبی نشان ندهند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون ۱۲۰ پزشک متخصص و ۱۰ پزشک فوق تخصص در استان کمبود داریم که در زمینه داخلی و عفونی بیشترین کمبود را داریم.

شلوغی مراکز درمانی و مطب ها، سرگردانی و مراجعه بیماران به سایر شهر‌ها و کاهش کیفیت خدمات پزشکی، از جمله پیامد‌هایی است که کمبود پزشک به دنبال دارد.

حالا مردم خواهان حل این مشکل چندین ساله اند ، اگر قرار باشد سهمیه‌ پزشکان متخصص به میزان هرساله باشد و پزشکان هم بعد از پایان طرحشان استان را ترک کنند این مشکل حل نخواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
پذیرش پزشکی قبل از انقلاب 2 الی 3 برابر بوده جمعیت هم نصف بمده است
ولی الان جمعیت 3 برابر شده اما ظرفیت پذیرش پزشکی نصف ورانت وانحصاری شده است
مدیریت نداریم وگر نه مشتاق زیاد داریم ولی نمیخواهند

جون پزشکی سهمیه شعدا وجانبازان ووزرا ورواساء شدهاست کاش انحصار را برمیداشتند
ولی حیف که هرچه رشته خوب است مال خودشون است
افراد عادی نمیتوانند کاری از پیش ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
پزشکی باید سهمیه پذرش دانشگاهها 5 برابر شود
متاسفانه ظرفیت پذیرش بسیار کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
کمبود پزشک متخصص در خراسان جنوبی همیشه بوده، متاسفانه ماندگاری پزشکان به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در شهرستانها خیلی کم هست و تا پزشک تجربه کسب می کنه دو سالش تموم میشه و از استان میره