یکی از گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم، محمدعلی زلفی گل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید و گمانه زنی‌های متفاوتی برای وزارتخانه‌ها مطرح شده که یکی از آن‌ها تصدی وزارت علوم است، گزینه‌های احتمالی متعددی از جمله محمدمهدی زاهدی وزیر سابق علوم و نماینده فعلی مجلس، مجتبی رضاخواه نماینده مجلس و محمدباقر خرمشاد معاونت سابق پژوهشی وزارت امور خارجه و محمدعلی زلفی گل مطرح شده است که در میان آن‌ها زلفی گل احتمال بیشتری برای زیر علوم شدن دارد.

محمد علی زلفی‌گل چه کسی است؟

محمدعلی زلفی‌گل سال ۱۳۴۵ در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان (استان مرکزی) متولد شد. مدارک کارشناسی را در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه شیراز اخذ کرد.

محمدعلی زلفی‌گل سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی (مشهد مقدس) شرکت کرد و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد خود رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب کرد.

زلفی‌گل در مقطع دکترا نیز به عنوان دانشجوی دکترای نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی دکترا، در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

مرتبه علمی زلفی‌گل به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقا یافت. از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

از سال ۱۳۸۳ نام ایشان در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ ایشان را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نموده و مورد تقدیر قرار داد. سال‌های متعدد پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین نه سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه علمی خود دارد.

زلفی گل در جنگ تحمیلی دچار عارضه شیمیایی شده و هم اکنون جانباز شیمیایی محسوب می‌شود. به اعتقاد بسیاری از سیاسیون در دولت سیزدهم مسئولیتی همچون وزارت علوم را بر عهده خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
ایشان تخصص دارند که تعداد مقالات علمی کشور بالا رود، اما این نیاز کشور و مردم نیست. ایشان نمی توانند دانشگاه را محل پرورش متخصص کنند. تمام بدبختی ما از این است که دانشگاه نتوانست بعد از 40 سال یک مدیر هوشمند تولید کند. از مردم می پرسم:
شما استانداری می خواهید که مثلا بیاد خوزستان در مورد مشکلات مردم را در چند مقاله و کتاب چاپ کنه و یا نه بیاد و مشکلات مردم را عملیاتی حل کنه و بعد ممکنه یک کتاب و یا مقاله بده.
شما دیپلماتی می خواهید که تحریم های آمریکا را بی اثر و لغو کنه و یا 100 مقاله در مورد تحریم ایران چاپ کنه بدون اینکه یک تحریم لغو بشه.
شما وزیری می خواهید که 1000 تا مقاله و کتاب از مشکلات کشور چاپ کنه و یا فردی که با هوشمندی تحصیل را برای مردم ایران در سراسر کشور رایگان و ارزان کنه و افراد پر عقل (به جای پر مقاله) تحویل جامعه بده؟
ایشون به عنوان استاد شیمی در دانشگاهی که فقط دنبال مقاله است خوبه ولی به عنوان وزیر عملیاتی که در آموزش عالی تحول بده، توانمندی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
فردی که مقاله زیادی دارد باید مورد مؤاخذه قرار گیرد که از جایگاه سردبیری مجلات برای درج نام خود در مقالات سوء استفاده کرده است. همچنین بیشتر مقالات وی شراکتی است. بخدا اگر کسی در دانشگاه بدون حتی یک ساعت خواب بصورت درست و صادقانه شبانه روزی در آزمایشگاه کار کند در طول یک سال بیش از یک یا دو مقاله صادقانه و درست نمی تواند بنویسد. ولی متأسفانه بسیاری از افراد اسم آنها روی صدها مقاله هست که حتی از محتوای این مقالات خبر هم ندارند چه رسد به اینکه در تولید این مقاله کوچکترین نقشی داشته باشند. بخدا سوگند اگر رزومه رؤسای دانشگاههای کشور و پستهای وزارت علوم، بهداشت و دانشگااهای آزاد یک بار فقط توسط یک تیم تخصصی سالم و خداباور بررسی شود بسیاری از این افراد به دلیل سرقت مقالات باید محاکمه شوند، این در حالی است که به این افراد چنین پستهای مهمی داده می شود و هر چقدر افراد مقاله بیشتری داشته باشند شایستگی و صلاحیت بیشتری هم برای احراز پستهای بالاتر را دارند. YJC محترم تو را به خدا این مشکل اساسی کشور رو منتشر کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
متأسفانه در وضع کنونی در وزارت علوم معیار ارتقای رتبه اساتید تولید مقاله است. این وضعیت به نحوی بغرنج است که اساتید بصورت ضربدری با هم در تولید مقاله شراکت می کنند. مثلاً یکی از اساتید یک مقاله تولید می کند و با چهار تا هشت نفر دیگر که آنها هم یک مقاله(یا دانشجویان آنها) تولید کرده اند شریک شده و همگی اسامی خود را روی این مقالات می زنند. به این ترتیب چهار تا 8 مقاله به اسم یک نفر تولید شده و امتیاز لازم را برای ارتقا کسب می کنند. این وضع در حال حاضر کاملاً در دانشگاههای وزارت علوم و آزاد و علوم پزشکی روتین است و باعث شده یک فرد بیش از 100 مقاله داشته باشد. افرادی هستند که حتی نمی دانند عناوین مقالاتی که بنام آنها وجود دارد راجع به چه موضوعاتی است. متأسفانه در کشور ما تولید مقاله کاملاً به غلط به اسم "پیشرفت علمی کشور " تفسیر می شود. معیار شایستگی اساتید در حال حاضر تعداد مقالات آنها است. اساتیدی هستند که در طول عمر خود حتی یک پیچ گوشتی هم دست نگرفته اند ولی به دلیل تولید مقالات شراکتی، ارتقا رتبه یافته و به سمتهای معاونین دانشگاهها، ریاست دانشگاهها و یا وزیر و معاون وزیر علوم منصوب می شوند.
Netherlands
حمید
۱۹:۳۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
این دوستانی که کامنت دادن اصولا زد و بند سیاسی رو مبنای وزارت میدونن نخیر جانم وزیر علوم باید از جنس علوم باشند.باید وضعیت علم بهبود پیدا کنه.ایشون هم میتونند .همه چیز رو میخوان سیاسی کنید.بذارید علوم واقعا پیشرفت کنه.دانشگاه واقعا پیشرفت کنه من با تفکرات ایشون اشنا هستم و ایشون فرد دلسوزی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
ایشون اگر دلسوز بودند، درخواست وزارت علوم را قبول نمی کردند، چون افرادی خیلی بهتر از ایشون هستند.
در سابقه ایشون فقط مقاله و کتاب بود، چه اقدامی برای لغو کنکور کردند؟
چه راهکاری برای رایگان شدن دانشگاه دارند؟
چه راهکاری برای فساد گسترده دانشجویان بورسی خارج کشور دارند؟
برای رایزن های علمی خارج کشور که به جای رفع مشکلات دانشجویان و ایجاد روابط مثبت سیاسی بین دانشگاه و مردم ایران دنبال خارج گردی هستند؟
راهکار ایشون برای تمام اینها یک کلمه است "انشاالله حل می شود" و ایشان نمی توانند حل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
مگر هر کسی از نظر علمی مقاله زیاد داشته باشد مدیر خوبی آن هم در حد وزارت است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
در مورد ایشان از یکی همکاران ایشان سوال شد به درد این کار نمی خورند. از جناب رییس انتظار می رفت افرادی را معرفی کنند که صد در صد انقلابی و جهادی باشند و با غربگراها و فتنه گراها و...مرزبندی داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
با شناختي كه از ايشان دارم بدرد وزارت نميخورد. ايشان هم دانشگاهي وزير قبلي است. كه بازهم بدرد نميخود.
آخرین اخبار