گرانی تخم مرغ سکوت حاکم بر بازار را شکست و اعتراض شهروندان را به رخ کشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، این روز‌ها قیمت هر شانه تخم‌مرغ همچنان بین ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد این در حالی است این محصول در میادین و طی دو هفته قبل با نرخ ۳۷ هزار تومان به فروش رفته بود.

شهروندان طی هفته اخیر هر شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ باز را بین ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی شرکتی را بین ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار خریداری می‌کنند.

این درحالی است که پیش از این به طور متغیر نرخ هر عدد تخم‌مرغ کمتر از ۷۰۰ تومان، هر شانه تخم‌مرغ باز ۳۰ تایی بین ۱۷ هزار تا ۲۱ هزار تومان، تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی بین ۱۸ هزار تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسید.

همچنین شهروندان از نبود تخم‌مرغ شانه ۳۰ تایی باز در میادین میوه و تره بار شهرداری‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نرخ مصوب گله‌مند هستند.

مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار مهاباد نیز می‌گویند که بیش از یک ماه و نیم است که دیگر تخم‌مرغ شانه ۳۰ تایی باز با نرخ‌های تنظیم بازاری برای عرضه در این مراکز تحویل داده نمی‌شود و اکنون تنها تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شرکتی به بازار عرضه می‌کنند.

حتی سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک نیز که هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی باز را با قیمت‌هایی نزدیک ۴۴ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

رضا حیدری یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ می‌گوید طی ماه‌های اخیر با افزایش قیمت نهاده‌های طیور در بازار و کاهش مصرف، ضرر هنگفتی به تولید این محصول وارد شد و علت گرانی این محصول در بازار، کاهش تولید و عرضه است، زیرا تولیدکنندگان نقدینگی و توان تولید بالا را با وجود افزایش هزینه‌های تمام شده تولید ندارند.

وی می‌گوید: البته افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار ربط چندانی به تولید ندارد، زیرا تخم‌مرغ را همچنان با نرخ‌های پایین‌تر از نرخ واقعی از تولیدکنندگان خریداری و به بازار عرضه می‌کنند.

همچنین برخی تولیدکنندگان می‌گویند طی ماه‌های اخیر بخشی از تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید خارج و بخشی ظرفیت تولید را کاهش داده‌اند که همین امر در افزایش یکباره قیمت‌ها موثر است.

حالا سوال اینجاست که آیا کسی نظاره گر این همه گرانی است یا نه؟

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.