سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه دوم سال تمامی مناطق استان در معرض خطر سیلاب قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه دوم سال تمامی مناطق استان در معرض خطر سیلاب قرار دارد که برای مهار و پیشگیری از وقوع احتمالی این رخداد طبیعی تاکنون ۶۰ درصد آمادگی ایجاد شده است.

او با بیان اینکه در استان نقطه امنی در خصوص خطر وقوع سیلاب وجود ندارد، اظهار داشت: هر چند می‌توان گفت شدت این رخداد طبیعی در برخی نقاط از جمله مناطق شمالی نسبت به مناطق جنوبی کمتر است، اما باید در تمامی شهرستان‌ها آمادگی کافی برای پیشگیری و کاهش خسارت‌های مالی ناشی از آن ایجاد کرد.


بیشتر بخوانید


کیانی با بیان اینکه سیلاب یک رخداد طبیعی قابل پیشگیری و پیش‌بینی است، تصریح کرد: با لایروبی مسیل‌ها، شناسایی و تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز، شناسایی نقاط حادثه‌خیز و سایر اقدامات پیشگیرانه می‌توان در وهله اول از وقوع خسارت جانی که خط قرمز این اداره‌کل است، جلوگیری کرد و سپس خسارت‌های مالی اجتناب‌ناپذیر را به حداقل رساند.

او، تغییر اقلیم را عامل مهمی در وقوع سیلاب‌های ناگهانی دانست و گفت: اگر چه سازمان هواشناسی برای استان پاییز کم‌بارشی را پیش‌بینی کرده است، اما به سبب تغییر اقلیم احتمال وقوع بارش‌های شدید در مدت زمان اندک وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که در این خصوص احتیاط لازم را به کار گرفت.

کیانی خاطر نشان کرد: علاوه‌بر خطر وقوع سیلاب، تبعات ناشی از آن شامل رانش زمین و ریزش کوه نیز وجود دارد که برای مقابله با آن نیز باید آمادگی لازم ایجاد کرد.

او با اشاره به شناسایی ۲۰۴ نقطه حادثه‌خیز در حاشیه رودخانه‌های استان، افزود: اسکان و ساخت و ساز در این مناطق می‌تواند در هنگام وقوع سیلاب بسیار پرخطر باشد.

کیانی با بیان اینکه ۹۵ درصد رخداد‌های طبیعی جنبه اقلیمی و جوی دارد و در نیمه دوم سال احتمال وقوع آن بیشتر است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و وجود مناطق سخت‌گذر برای مقابله با این حوادث به امکانات و تجهیزات قابل توجهی نیاز است و اگر چه در سال‌های اخیر تجهیزات مناسبی در اختیار استان قرار داده شده، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار