رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای معنادار به دو روزنامه نگار روس و فیلیپینی که موفق به کسب جایزه نوبل شده بودند، تبریک گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، کسب جایزه نوبل را به دیمیتری مورادوف، سردبیر روزنامه مشهور روسی "نوایا گازتا" که از منتقدان دولت روسیه است و "ماریا رسا" روزنامه نگار فیلیپینی-آمریکایی، تبریک گفت.

جو بایدن در این بیانیه آورده است « من به ماریا رسا از فیلیپین و دیمیتری مورادوف از روسیه به خاطر کسب جایزه صلح نوبل تبریک می‌گویم. رسا و مورادوف، خستگی ناپذیر و بی باک، مانند بسیاری از روزنامه نگاران در سراسر جهان،  واقعیت‌ها را دنبال کرده اند.»

رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه کنایه آمیز گفت: آن‌ها برای بررسی سوء استفاده از قدرت، افشای فساد و شفافیت تلاش کردند و در تاسیس رسانه‌های مستقل و دفاع از آن‌ها در برابر نیرو‌هایی که به دنبال سکوت آن‌ها هستند، سرسخت بوده اند.

وی در ادامه افزود: «این دو روزنامه نگار به ویژه مرادوف، به دلیل پایبندی به اصول اولیه مطبوعات آزاد یعنی اصولی که برای یک دموکراسی سالم ضروری است، با تهدید‌های مداوم، آزار و حتی مرگ روبرو بودند.»

 رئیس جمهور آمریکا با قدردانی از این دو روزنامه نگار در پایان گفت: من کمیته نوبل را برای احترام به کار خارق العاده رسا و مورادوف و توجه بیشتر به فشار‌های فزاینده بر روزنامه نگاران، مطبوعات آزاد و آزادی بیان در سراسر جهان، تحسین می‌کنم.

کمیته نوبل، جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ را به مورادوف، روزنامه نگار منتقد دولت روسیه و رسا، روزنامه نگار فیلیپینی به دلیل تلاش آن‌ها برای حفظ آزادی بیان، که پیش شرط دموکراسی و صلح پایدار است، اعطا کرد.

با وجود اقداماتی بدین گونه و رجزخوانی دو کشور برای یکدیگر، شماری از سناتور‌های آمریکایی از هر دو حزب با نوشتن نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از وی درخواست کرده اند تا دیپلمات‌های روس بیشتری از این کشور اخراج شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار