رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران:

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تعطیل شده است!

گلپایگانی گفت: دو ماه است که جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تعطیل شده و از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست برگزاری مجدد این جلسات را داریم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: دولت باید رایزنان بازرگانی را از میان تجار و فعالان اقتصادی انتخاب کند. ایران توانسته در تولید موتور‌ها و الکتروموتور‌های مورد نیاز بخش صنعت، گام‌های جدی برداشته و کشور را از واردات بی نیاز کند.

او بیان کرد: دو ماه است که جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تعطیل شده و از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست برگزاری مجدد این جلسات را داریم. صنعت، موتور محرکه اقتصادی کشور است، پس اگر قرار باشد که در امنیت اقتصادی قرار گیریم، باید به حوزه صنعت توجه کافی صورت بگیرد. سهم صنعت در اشتغال ۳۶ درصد و در تولید ناخالص داخلی ۴۷ درصد است؛ این جایگاه صنعت در تولید ناخالص داخلی، به معنای آن است که صنعت، لوکوموتیو رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه صنعت گفت: واحد‌های فعال در حوزه موتور و الکتروموتور‌ها، رشد چشمگیری را به نمایش گذاشته‌اند. تا چند سال قبل برای تامین این اقلام در کشور، نیازمند واردات بویم اما اکنون زمینه برای تولیدکنندگان داخلی به نحوی فراهم شده که بتوانند این محصولات را تولید و به بازار داخلی عرضه کنند. در هر رشته‌ای نیاز به موتور و الکتروموتور وجود دارد و این رشد نشان می‌دهد که توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از نیاز تولید کشور را خودمان تامین کنیم و این گام ارزشمندی برای اقتصاد ایران است.


بیشتر بخوانید:


رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تصریح کرد: صنعت ایران هم اکنون با مشکلات اساسی از جمله تورم قوانین دست و پنجه نرم می‌کند که این عاملی برای توقف حرکت جهش‌گونه آن شده است. مسائل مالیاتی و مشکلات تامین اجتماعی همچنان صنعت را آزار می‌دهد. در چند سال گذشته، رشد صنعتی کشور به ثبت رسید، اما دلیل اصلی آن، استفاده از فرصت‌های تحریمی بود. تحریم با وجود مشکلاتی که ایجاد کرد، باعث اتکا به توان داخلی شده است. ضمن اینکه با توجه به هدفگذاری دولت سیزدهم مبنی بر انجام ۷۰ میلیارد دلار صادرات در ۴ سال نخست، صنعت کشور می‌تواند بیش از گذشته نقش‌آفرین باشد.

برخی بخشنامه‌های بانک مرکزی خیانت به صادرات است

او با اشاره به دستاورد‌های واحد‌های صنعتی در دوران تحریم و‌ کرونا که امروز به نمایش گذاشته شده و درباره تحقق رشد صنعتی و اهداف صادراتی بیان کرد: باید زیرساخت‌ها را برای رشد صنعتی فراهم کرد؛ یعنی، قوانین خلق الساعه را متوقف کرده و مانع زدایی را صورت دهیم. صنعت زمانی می‌تواند رشد کند که با رقبای جهانی رقابت کند و این به معنای ضرورت حضور پررنگ در بازار‌های جهانی است. باید بر مبنای اصول دیپلماسی اقتصادی در دنیا حرکت کنیم.

روغنی گلپایگانی گفت: باید از سیستم دولتی فاصله گرفته و رایزنان بازرگانی را از میان فعالان اقتصادی انتخاب کنیم تا بتوان در این حوزه گام‌های حدی‌تری برداشت. برخی بخشنامه‌های بانک مرکزی نسبت به صادرات، خیانت است؛ چرا که علیرغم افزایش نرخ ارز که می‌توانست برای کشور مزیت ارزآوری ایجاد کند، رئیس کل سابق بانک مرکزی اجازه این رشد و فرصت شکل‌گیری آن را از صادرکنندگان گرفت. دولت و مجلس قوانین محکمی را برای حمایت از ساخت داخل و تولید داخلی تصویب و وضع کرده‌اند، اما اجرای این قوانین به صورت جزیره‌ای بوده و متاسفانه اثر بخشی لازم را نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار