پوتین: حضور ناتو در اوکراین تهدیدی برای روسیه است / روابط با آمریکا در مسیر درستی قرار دارد

رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی به حضور نظامی ناتو در اوکراین و نشست پیشین با همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‎‌جمهور روسیه، در سخنان خود در نشست یک اندیشکده روسی، به ملاقات اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا در ژنو و حضور نظامی ناتو در اوکراین واکنش نشان داد.

ولادیمیر پوتین در ابتدای سخنان خود گفت: «پس از نشست ژنو با جو بایدن، آمریکا و روسیه در مسیر درست خود قرار گرفتند.»

او در ادامه این نشست را «پُرثمر» توصیف کرد و گفت: «به نظر می‌رسید که واشنگتن تمایل دارد روابط خود با مسکو را احیا کند. این نشست در کل مفید بود و من به همه می‌گویم که دولت آمریکا تمایل به شکل‌دهی روابط و احیای آن‌ها در زمینه‌های مهم داشت.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اعلام کرد: «دولت‌های روسیه و آمریکا هرکدام در راستای این مسیر درست برنامه‌های خود را به درستی پیش می‌برند. نگاه کنید تجارت ما در حال حاضر ۲۳ درصد رشد کرده است و این تاثیر مستقیم نشست ژنو است.»

پوتین در بخشی دیگر از سخنانش با بیان آن‌که حضور نظامی ناتو در اوکراین برای روسیه تهدید محسوب می‌شود، گفت: «لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا راه را برای پیوستن اوکراین به اتحاد ناتو هموار کرده است.»

بایدن و پوتین اولین دیدار حضوری خود را در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو برگزار کردند و در آن به مباحث مختلفی پرداختند که سلاح هسته‌ای و بازگشت سفرا ازجمله این مسائل بود.

از طرفی، ساعاتی پیش «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، درباره دلیل اخراج دیپلمات‌های روسی اعلام کرد: «ناتو هیچ مدرکی برای اثبات انجام فعالیت‌های بدخواهانه و منفی از سوی کارکنان نمایندگی دیپلماتیک روسیه ندارد.»

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه، نیز گفت: «مسکو هیچ پیامی از ناتو از طریق مجاری رسمی مبنی بر پیشنهاد برای گفت‌وگو دریافت نکرده است. مقامات ناتو با روسیه تماسی نداشتند و هیچ شرایطی برای ادامه گفت‌وگو وجود ندارد.»

ناتو اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که مأموریت روسیه در این سازمان را از ۲۰ نفر به ۱۰ نفر کاهش می‌دهد، اعتبار ۸ دیپلمات نیز در این راستا لغو شد.

این اتحادیه از دیپلمات‌های روسی خواست تا پایان اکتبر بروکسل را ترک کنند و در توجیه این تصمیم خود اعلام کرد این ۸ نفر مخفیانه در قالب مأموران اطلاعاتی کار می‌کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار