وزارت نیرو و شرکت توانیر بارها اعلام کردند که چنانچه وسایل برقی مشترکان به دلیل قطعی برق خراب شوند، به مشترکان آسیب‌ خورده خسارت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تابستان امسال مثل سال گذشته با قطعی‌های مکرر برق همراه بود، که البته دلیل این مشکل را استخراج غیر قانونی رمز ارزهای دیجیتال و ناتوانی وزارت نیرو برای تامین برق عنوان کردند. اما این قطعی‌ها به غیر از این که چراغ خانه‌ها را خاموش کرد، به وسایل الکتریکی خانوار‌ها و مغازه دار‌ها هم آسیب وارد کرد، که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد.

یکی از مشترکان که وسایل برق او به دنبال قطعی برق آسیب دیده است در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تلویزیون من آسیب دید و حدود ۲ میلیون تومان هزینه آن شد، در سایت وزارت نیرو هم ثبت نام کردیم، اما همچنان پولی برای جبران این زیان دریافت نکردیم.

فرد دیگری درباره یخچال مغازه خود گفت: یخچال من سوخت و تمام کالباس‌های من خراب شد،  نه تنها هزینه تعمیر یخچال را پرداخت کردم بلکه هزینه ضرر‌های وارد شده به اجناس داخل یخچال را نیز متحمل شدم.

یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در تیر ماه امسال گفته بود که در حال حاضر با شرکت بیمه هنوز توافق نامه‌ای منعقد نشده است، ولی تا آخر شهریور ماه امسال تمامی خسارات ناشی نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

به گفته این مقام مسئول تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده و امسال هم تمامی درخواست‌ها به ثبت رسیده است و مورد بررسی قرار گرفته اند.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ وعده داده بود که تا شهریور ماه تمامی خسارات وارد شده به وسایل برقی مردم  از طریق وزارت نیرو پرداخت خواهد شد.

او همچنین اعلام کرده بود که مردم با مراجعه به سایت bime.tavanir.org.ir می‌توانند اطلاعات خود را وارد کرده و تا زمان مقرر منتظر دریافت خسارات باشند.

سایت خسارات قطعی برق

طبق آمار وزارت نیرو بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این سایت ثبت نام کردند، که این تعداد حدودا دو برابر افرادی است که سال گذشته ثبت نام کردند. حالا با گذشت دو ماه از وعده مسئولان صنعت برق، همچنان هیچ پرداختی از سمت وزارت نیرو انجام نشده است.

رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع برق توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلیل عقب افتادن خسارات مردم، گفت: شرکت های بیمه‌ شرط‌هایی گذاشتند که برای شرکت توانیر که یک شرکت دولتی است، پذیرش این شرط ها امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: این دو سال که شرکت توانیر سایت را برای پرداخت خسارات قطعی برق راه اندازی کرد، پرداختی‌ها در فاصله زمانی کمتری به مردم پرداخت شد.

رخشانی مهر همچنین با نقض اظهار نظر افرادی که گفته بودند خسارات قطعی برق امسال تا مرداد یا شهریور ماه امسال پرداخت می‌شود، توضیح داد: هیچ سالی این گونه نبوده است و نمی‌توان در چنین بازه زمانی کوتاهی خسارات را پرداخت کرد.

بیمه خسارات ناشی از قطعی برق

یاقوتی ادامه داد: قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در این مناقصه برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

رمضانی فر مسئول روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت‌های بیمه پای قرارداد آمدند و با شرکت توانیر صحبت کردند، اما هنوز با آن‌ها به توافق نرسیده‌اند.

همچنین طبق پیگیری‌ها از سندیکای بیمه مشخص شد؛ آخرین شرکت بیمه گذار سال گذشته شرکت بیمه کوثر بوده است.

همچنین معاون هماهنگی توزیع برق توانیر گفت: با توجه به سایتی که توسط شرکت توانیر راه‌اندازی شده است پرداختی‌ها سریع‌تر واریز خواهد شد. با چند شرکت بیمه صحبت شده و تا چند روز آینده تصمیمات نهایی مطرح می شود.

او در آخر وعده داد که طی دو ماه آینده و تا پایان سال تمام خسارات مشترکان پرداخت خواهد شد.


بیشتر بخوانید


در تازه ترین اظهار نظر ابوذر صالحی مدیرکل امور بین الملل توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بیمه مشترکان نوسانات برق گفت: آگهی سوم مناقصه نوسانات برق با حضور شرکت‌های بیمه گذار برگزار می‌شود.

او ادامه داد: ماه گذشته پرونده ها بازگشایی شد که متاسفانه به دلیل نواقص موجود، پرونده‌ها در شرکت‌های بیمه گذار رد و مقرر شد تا مجدد خسارت ها بررسی شوند.

صالحی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با شرکت‌های بیمه گذار به یک جمع بندی مناسبی برسیم، تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده است و امسال هم تمامی درخواست‌ها به ثبت رسیده و  مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر کل امور بین الملل توانیر تصریح کرد: قرار است پرداخت خسارت نوسانات برق مشترکان از همین ماه (آبان) آغاز شود و تا پایان سال تمامی خسارت نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

طبق این گزارش؛ قطعی برق در اوایل سال باعث شد لوازم بسیاری از مشترکان برق آسیب ببیند، برای همین وزارت نیرو گفت اگر مردم در سایت شرکت توانیر ثبت نام کنند، می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند. تاکنون مسئولان صنعت برق وعده‌های زیادی برای تاریخ پرداخت خسارات ناشی از قطعی برق داده‌اند که هیچ کدام آن‌ها عملی نشده است و این در حالی است که مردم هزینه بیمه را روی قبض‌های خود همچنان پرداخت می‌کنند.

در حالی که همچنان ابهامات پرداخت خسارت برق وجود دارد، اما مشترکان هر ماه هزینه بیمه را روی قبض‌هایشان پرداخت می‌کنند و این مشکلی است که معلوم نیست چه زمانی حل خواهد شد. در سامانه خسارت مشترکان برق، پنج مرحله ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان تا زمان پرداخت تمامی خسارات مردم، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

گزارش از مائده جلیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
“سلام من دوسال دریک واحد مسکونی اجاره نشین هستم سیمکشی خانه یجا اتسال داره که در این دوسال بیش از ۳۰ عدد لامپ سوخت یکبارم جعبه فیوز اتیش گرفت اما تو یک ماه گذشته تمام لوازم برقی من سوخت فریزر یخچال معمولی ماشین لباسشوی من میتونم از صاحب خانه خصارت بگیرم چون قبلا بهش گفتم خونه مشکل برقکاری داری و اتسالش معلوم نیس کجاس”
Iran (Islamic Republic of)
امیدکریمی
۰۵:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
ازنواسانات برق تلویزیونم سوخته
Iran (Islamic Republic of)
صفر بولاغی0
۰۵:۴۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
همه حرفها دروغ هست آقای ریسی در دولت شما بی اعتمادی خیلی زیاد شده هرکس از پرداخت‌های قطعی برق یک حرف میزند عمل صفر
Iran (Islamic Republic of)
قهرمان کاظمی
۲۲:۴۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام یخچال سوخته هنوز جواب نگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
بلبلی
۰۶:۱۸ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
سلام .متاسفانه فقط تظاهر می باشد و در عمل هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.یخچال خونه زمان قطعی برق خراب شد هزینه تعمیر نداشتم آنوقت درسایت درخواست فاکتور می کرد من کارگر روز مزد هستم دستم خالی بود نمی تونستم تعمیرکنم تو تمام صفحات مشخصات کامل نوشتم و فرستادم کارشناس بیاد می دونه و متوجه میشه زمان خسارت علت خسارت و تخمین بزنه هزینه خسارت (من چه باید بکنم ) یاحق
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۱۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
فقط نوسان برق باید خسارت بده ، خسارت واکسن های خراب را کی باید بدهد ؟ که هم واکسن زدند هم مریض شدند ، چرا وزارت بهداشت جوابگو نیست ؟ خسارت بازی با بورس و قیمت دلار را کی باید بدهد ؟ فقط زورتون به سازمان برق میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
چندین ساله اداره برق و شرکت بیمه داره هزینه بیمه رو روی قبض برق ازمون پیش پیش میگیره حالا که موتور یخچالم سوخته باید بدوم دنبال خسارت.
حالا کی میدن؟ به قول خودشون انشاا... تا آخر سال !!!!!!!
آقا پولایی که از ملت بابت بیمه میگیرین پس بدین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
خسارات نمی دهند من پارسال مدارک دادم بعد یک سال می گویند مدارک ناقص است .کسی توی خونه پدری زندگی می کنند می گویند قبص به اسم پدرت است .پدرم فوت کرد .دختر توی خانه پدر است .می گویند باید خونه به اسمت باشد .هزارتا بهانه می آورند که خسارات ندهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
اگر شرکت برق یک ریال بدهد به خسارت دیدگان من هم دو جفت کلیه هام می فروشم میدم به حساب شرکت برق تا بریزد به حساب بقیه خسارت دیدگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
دروغ میگن هیچی پرداخت نمیکنن پارسال تلویزیون لباسشویی آیفون تصویری مانیتور و جک در حیاط بابام با نوسات برق سوخت و نزدیک ۵۰ میلیون خسارت گذاشت دک دستشون ولی بگو دریغ از هزار تومان خسارت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
زنده باد رییسی داره همه چیو درست میکنه... پول تلویزیونه متم میخواد بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
به همین خیال باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
کمر وزیر نیرو چه قبلی ها و چه العانی ببره بحق علی و اولاد علی

کشوری مثل ایران کل اروپا رو باید تامین کنه

بلاخره از این انرژی هسته ای قراره خیری بهمون برسونه یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
بنده تعمیر کار لوازم صوتی و تصویری هستم
و مهندس و مدرس الکترونیک
قطعی برق به هیچ عنوان باعث خرابی و سوختن لوازم برقی نمیشود

قطعی برق دقیقا مثل این است که شما وسیله برقی خود را از برق بکشید و دوباره به برق متصل کنید
عادتی که بعضی‌ها دارند و شبها موقع خواب کلیه لوازم برقی خود را از برق
می کشند و صبح دوباره برق وصل می‌کنند
برق فقط موقعی به لوازم برقی آسیب میزند دوفاز یا سه فاز شود
بعضی از مشتری‌ها بعد از تعمیر درخواست فاکتور و داغی میکنند برای گرفتن خسارت از اداره برق
اما حتی خرابی یک مورد از انها بدلیل قطعی برق نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
شما جیب مردمو نزن خسارت نمیخواد بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام ممنون ازپیگیریهاتون حتمن پیگی ی کنید مردم خیلی خیلی ضرر کر دن واز همه طرف زیر فشارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
هیچ وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
کلا سر کاریه و غیر از تلف کردن وقت مردم ننیجه ای نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
خسارت نمیدن
فقط اذیت میکنن همین
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۸:۰۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام ،

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ ای به بهترین وجه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
موتور اینورتر یخچال ساید بای سایدم سوخت پول قرض گرفتم تا تونستم یه موتور معمولی بی کیفیت بندازم روش!!! پس کو این دریافت خسارت که حداقل پولی که قرض گرفتم رو پس بدم؟! فقط وعده و دروغ الکی
Iran (Islamic Republic of)
سردارایرانی
۱۷:۲۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
جواب مردم رو درست بدید؛خسارت پیشکش!!!!!!!!!!!!!!!!!!! انگار از مردم طلبکارن!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار