دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از مشخص شدن زمان آموزش‌های حضوری دانشجویان تا لزوم نظارت نهاد‌های قانونی روی تخلفات انتقال فرزندان هیئت علمی

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور»، «دروس عملی کارشناسی‌ها حضوری می‌شود/ تکلیف واحد‌های نظری چه خواهد شد؟»، «بیشترین تخلفات انتقال فرزندان هیئت علمی در رشته‌های پزشکی است/ لزوم نظارت نهاد‌های قانونی روی این مسئله»، «خروج رشته‌های مهندسی از اولویت دانش آموزان/ وقتی درآمد‌های شغلی اساس انتخاب رشته می‌شوند»، «زمان آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه علامه مشخص شد»، «دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ۲۲ آبان حضوری می‌شوند» همراه بود. 

دروس عملی کارشناسی‌ها حضوری می‌شود/ تکلیف واحد‌های نظری چه خواهد شد؟

کمره‌ای معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضوری شدن آموزش‌های دانشگاهی از امروز ۱۵ آبان اظهار کرد: دانشگاه تهران در حال برنامه ریزی است تا بتواند دروس عملی و آزمایشگاهی و پایان نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری را به صورت حضوری برگزار کند.

او افزود: منتظر اعلام آمادگی ظرفیت پذیرش خوابگاه‌ها از طرف معاونت دانشجویی دانشگاه تهران طی امروز و فردا هستیم تا آموزش‌های حضوری را برگزار کنیم.

کمره‌ای تصریح کرد: دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا دروس نظری ابتدا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و سپس برای دانشجویان کارشناسی حضوری شود.

او درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه تهران گفت: اگر امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری باشد احتمال زیاد امتحانات پایان ترم دانشگاه تهران هم حضوری می‌شوند که در این زمینه شرایط ویروس کرونا و نکات بهداشتی تعیین کننده است و تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.

کمره‌ای با بیان اینکه در حال حاضر دانشجویان برای دروس عملی در دانشگاه‌ها حضور دارند، تاکید کرد: هم اکنون ۱۷۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تهران مستقر هستند و دروس نظری هم به همان شیوه مجازی ادامه پیدا می‌کنند تا برای حضوری شدنشان برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

بیشترین تخلفات انتقال فرزندان هیئت علمی در رشته‌های پزشکی است/ لزوم نظارت نهاد‌های قانونی روی این مسئله

محمد قربان دکامین عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهمیه انتقال فرزندان هیئت علمی اظهار کرد: همه اعضای هیئت علمی اذعان دارند در شرایطی فعالیت می‌کنند که بسیار سخت و طاقت فرساست و با کمترین حقوق و مزایا بار سنگینی را در مقایسه با هم شغل‌های خودشان در کشور‌های دیگر بر دوش می‌کشند.

او افزود: نه تنها به کشور‌های صنعتی، بلکه وقتی به کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس هم نگاه کنیم متوجه می‌شویم که میزان رفاه اعضای هیئت علمی بسیار بالاتر از چیزی است که در کشور شاهدش هستیم.

دکامین تصریح کرد: همکاران ما در بخش‌های مختلف دانشگاهی پذیرفته اند که با روحیه انقلابی و جهادی در کسب افتخارات علمی قدم بردارند که هم اکنون هم شاهد آن هستیم و رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها تاکید کرده اند که اعضای هیئت علمی پشتیبان علمی کشور هستند، بنابراین با تلاش قشر‌های دانشگاهی این موضوع پدید خواهد آمد، در غیر اینصورت اتفاق نمی‌افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی به عنوان ۳ ضلع مثلت کمک می‌کنند تا شاهد رشد و پیشرفت‌های علمی کشور باشیم. البته نهاد‌هایی که مسئول حمایت از نظر اختصاص بودجه‌های مناسب هستند وظایف خود را در راستای پیشرفت علمی کشور دارند.

دکامین گفت: بحث سهمیه‌های اعضای هیئت علمی که طی یک الی دو سال اخیر پر رنگ شده می‌توان روی آن‌ها نام سهمیه یا غیر سهمیه گذاشت، چرا که فرزندان هیئت علمی باید حداقل‌هایی داشته باشند، یعنی در یکی از دانشگاه‌های کشور پذیرفته شوند و سپس با امکاناتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کرده و با آئین نامه‌های قانونی به محل خدمت والدین خود منتقل شوند که این موضوع تا حدودی با توجه به شرایط موجود در کشور و اجتماع باعث می‌شود تا ذهن استادان کمتر درگیر فرزندانشان شود که در جا‌های دیگر در حال تحصیل هستند.

او اضافه کرد: گزارش‌هایی در خصوص تخلفات انتقال فرزندان هیئت علمی و تغییر رشته وجود دارد که بیشتر مربوط به رشته‌های پزشکی است و کمتر در رشته‌های مهندسی و ... دیده می‌شود که تابع قوانین و ضوابط مخصوص به خود است.

دکامین با بیان اینکه فرزندانی که از سهمیه‌های پدران هیئت علمی خود برای انتقال به دانشگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، باید معدل بالای ۱۴ داشته باشند، تاکید کرد: دانشجویی که بعد از انتقال به دانشگاه مورد نظر معدل بالای ۱۴ کسب نکند مجدد به دانشگاهی که در زمان کنکور قبول شده بود باز خواهد گشت.

او افزود: وزارت خانه‌ها و نهاد‌های مختلف کشور امتیازاتی را برای فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها قائل شده اند که به نظر من این مسئله کمترین تسهیلاتی است که وزارت خانه‌های علوم و بهداشت برای فرزندان هیئت علمی انجام داده اند، به همین علت در این زمینه باید پایش شود تا شرایط به گونه‌ای نشود که اگر کسی در مقطع کارشناسی قبول شده در مقطع دکتری حرفه‌ای ادامه تحصیل دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: هیچ استاد دانشگاهی که عمدتا روحیه آزاد منشی دارد این موضوع را نخواهد پسندید و احیانا اگر در زمینه انتقال فرزندان هیئت علمی تخلفاتی صورت گرفته باشد باید نهاد‌های نظارتی با آن برخورد داشته باشند تا با ورود به این عرصه به صورت قاطعانه اعمال نظر کنند و مشکلات را حل کنند و اعضای هیئت علمی همانند گذشته پر تلاش و پر توان در کنار دانشجو بحث پیشرفت علمی کشور را نمایان کنند.

خروج رشته‌های مهندسی از اولویت دانش آموزان/ وقتی درآمد‌های شغلی اساس انتخاب رشته می‌شوند

شروین مسیح مشاور تخصصی کنکور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهارت محوری و تخصص‌های دانشگاهی اظهار کرد: از سال‌های گذشته مسئله مهارت محوری مطرح بوده است که به صورت معمول انتخاب‌های دانش آموزان برای رشته‌های مختلف و قبولی در آن‌ها بر اساس الگوی خیلی خاص بدون دخالت و هماهنگی دیگران در این زمینه متغیر است.

او افزود: الگوی تغییر رشته در سال‌های مختلف تغییر می‌کند. برای مثال، وقتی که دانش آموزان می‌بینند درآمد پزشکی در جامعه بالا می‌رود، بنابراین میل و رغبت آن‌ها برای اینکه آن‌ها به شغل پزشکی روی آورند هم افزایش می‌یابد و به همین علت رتبه‌های برتر کنکور و یا همه دانش آموزان تصمیم می‌گیرند تا در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند.

مسیح تصریح کرد: وقتی دانش آموزان می‌بینند که رشته پزشکی درآمد بالاتری دارد و راحت‌تر است تا خودآگاه انتخاب رشته شان به این سمت سوق پیدا می‌کند که به دنبال رشته دندانپزشکی بروند که در نهایت این رشته تبدیل به رشته اول در ایران می‌شود، چرا که اکثرا آن را دوست دارند بنابراین اول رشته دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند.

این مشاور تخصصی کنکور ادامه داد: اساس کار انتخاب رشته دانش آموزان بر اساس میزان درآمدی است که احتمالا در آینده آن‌ها نقش دارد، این موضوع بدون توجه به این است که حجمی از کار از آن‌ها گرفته می‌شود. به عنوان مثال خیلی از دانش آموزان سعی می‌کنند برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی درس بخوانند بدون اینکه بدانند وقتی جذب این رشته می‌شوند ۷ سال پزشکی عمومی و ۴ سال تخصصی و بعدش فوق تخصص باید بخوانند که در نهایت می‌بینند که ۲۰ سال از عمر خود را به درس خواندن مشغول بوده اند و هنوز به درآمد درآوردن نرسیده اند.

مسیح گفت: در نتیجه ناخودآگاه این افراد یک دفعه به خود می‌آیند و می‌بینند که چه مسیر طولانی را انتخاب کرده اند و به همین علت فکر می‌کردند که بسیار ساده‌تر و زودتر به درآمد می‌رسند، بنابراین این معضلی است که در رابطه با عدم دیدگاه انتخاب رشته دانش آموزان درباره انتخاب رشته هایشان وجود دارد.

او افزود: همین قضیه باعث شده تا رشته‌های مهندسی از اولویت اول انتخاب رشته دانش آموزان خارج شود. به عنوان مثال، از آن جایی که رشته‌های مهندسی در تمامی زمینه‌ها دارای درآمد‌های بالا و خوبی هستند که دیده نمی‌شوند بنابراین در حال خروج از سیستم انتخاب رشته داوطلبان هستند و علاقه دانش آموزان به مرور از آن‌ها کم‌تر می‌شود.

مسیح تاکید کرد: طی سال‌های گذشته وقتی صنعت خودرو سازی خیلی رشد پیدا کرد و انواع و اقسام خودرو‌ها در حال تولید بودند در نتیجه رشد مکانیک هم در جذب دانشجو در صدر قرار گرفت. زمانی که سیستم‌های کامپیوتری هم پیشرفت کردند به تبع جذب دانش آموزان به آن رشته‌ها رشد کرد، بنابراین دانش آموزان با توجه به اینکه کدام رشته و شغل درآمد بیشتری دارد انتخاب رشته می‌کنند.

او با بیان اینکه باید یک هدایت گری برای دانش آموزان ایجاد کنیم، تاکید کرد: انتخاب رشته دانش آموزان باید بر اساس علاقه محور باشد و دوم سعی کنیم تا برابری حداقلی در میان رشته‌های مختلف به وجود آوریم و به اینصورت دانش آموزان بتوانند در رشته‌های مختلف علاقه‌های خود را محک بزنند و کمتر تفاوتی برای ورود به رشته‌ها با یک دیگر داشته باشند.

این مشاور تخصصی کنکور گفت: در همه زمینه‌ها از جمله رشته‌های مهندسی که هم اکنون نیاز بسیار جامعه هستند و طی سال‌های اخیر به علت کمبود مهندس در کشور امکانات زیادی را از دست داده ایم، بنابراین باید برای آن‌ها خدمات زیادی ایجاد کنیم، گفتنی است که حتی یک پزشک بدون داشتن گوشی پزشکی نمی‌تواند ضربان قلب بیمار را بشنود، این در حالی است که آن گوشی توسط مهندس ساخته می‌شود، بنابراین رشته‌های مهندسی نه تنها به ساخت ساختمان بیمارستان و تجهیزات پزشکی اقدام کرده اند، بلکه به ایجاد اکسیژن برای استفاده بیمار در جهت رفع مشکل و بیماری او هم اقدام کرده اند. همچنین تولید ماسک هم توسط مهندس انجام می‌شود، اما از آن جایی که درآمد کمتری دارند بنابراین از اولویت اول انتخاب رشته دانش آموزان خارج می‌شوند.

زمان آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه علامه مشخص شد

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره نحوه برگزاری کلاس‌های ترم جاری اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبایی در راستای سیاست‌های کلان ملی و سیاست‌های وزارت علوم پیش خواهد رفت و  سیاست کلی آموزش عالی این است که دانشگاه‌ها به سمت حضوری شدن کلی کلاس‌ها پیش روند.

معتمدی تصریح کرد: در حال حاضر آمادگی این را داریم تا دوره‌های تحصیلات تکمیلی را به شکل حضوری کامل داشته باشیم، همچنین در حال برنامه ریزی هستیم تا دانشجویان کارشناسی هم در آینده به صورت حضوری به دانشگاه بیایند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از اول آذر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حضور می‌یابند، تاکید کرد: امیدواریم که بتوانیم آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به صورت ترکیبی انجام دهیم، یعنی بخش اصلی آموزش‌ها به شیوه حضوری باشند. برنامه داریم تا احیانا اگر دانشجویان مشکلاتی داشته باشند و واکسیناسیون آن‌ها انجام نشده باشد یا ... به صورت مجازی در کلاس‌های درس شرکت کنند.

معتمدی درباره چگونگی نحوه آموزش به دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی در ترم جاری گفت: اگر شرایط کرونا اجازه دهد آموزش‌های حضوری دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی را به روز‌های آتی موکول می‌کنیم؛ چرا که در حال حاضر برای اینکه بتوانیم آموزش‌های خود را در قالب حضوری ارائه دهیم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

او اضافه کرد: یکی از نگرانی‌های ما حضور دانشجویان در خوابگاه هاست و قطعا نمی‌توانیم با همان تراکم قبلی اقدام به بازگشایی خوابگاه‌ها کنیم و بایستی در این زمینه تعداد دانشجویان را به ۴ یا ۳ یا یک نفر کاهش دهیم؛ بنابراین ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی به ما اجازه نمی‌دهد که شرایط حضور تمامی دانشجویان را در دانشگاه داشته باشیم، به همین علت منتظر بهبود شرایط ناشی از ویروس کرونا هستیم.

دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ۲۲ آبان حضوری می‌شوند

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره نحوه برگزاری کلاس‌ها در ترم جاری اظهار کرد: با توجه به توصیه‌هایی که از سوی وزیر آموزش عالی و سیاست‌های کلان کشوری برای بازگشت سیستم آموزشی به روال عادی و بازگشایی دانشگاه‌ها صورت گرفته باید گفت که بعد از بررسی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه ریزی کردیم تا از ۲۲ آبان تمامی دروس عملی به شیوه حضوری برگزار شوند.

او افزود: دروس نظری دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور به شیوه مجازی برگزار خواهند شد، یعنی آموزش ما به صورت ترکیبی است و از هر دو شکل آموزش حضوری و مجازی استفاده خواهیم کرد.

صالحی عمران تصریح کرد: معتقد هستیم که آموزش‌های ترکیبی دارای مزایایی هستند که باید از آن استفاده کرد و در عین حال هم نیاز است تا دانشجویان برای گذراندن دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه حضور یابند که از این منظر دچار چالش بودیم و به همین علت از ۲۲ آبان برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها جهت گذراندن کلاس‌های عملی آمادگی کامل را داریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اگر دروس عملی حضوری شوند امتحانات هم حضوری خواهند شد و در صورتی که ستاد‌های کرونا اجازه دهند و شرایط بیماری کنترل شده باشد سعی خواهیم کرد تا حداقل شرایط حضوری برگزار کردن آزمون‌های پایان ترم را داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.