کاتالیست‌های ایرانی عامل تعطیل نشدن واحد‌های فولادی

مدیر تولید یک شرکت دانش بنیان گفت: بدون کاتالیست، واحد‌های فولادی تا ۱۰۰ درصد و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی تا ۶۰ درصد تعطیل می‌شوند.

فیض الله زاده مدیر تولید یک شرکت دانش بنیان حوزه نفت و گاز در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرکت دانش بنیان ما با بیش از ۱۵ سال سابقه در حال تولید کاتالیست‌های صنایع فولادی و پتروشیمی است که علاوه بر شرکت‌های تراکتور سازی، شرکت‌هایی که در حوزه ساخت قطعات خاص فلزی فعالیت دارند نیز هم از کاتالیست‌های ما استفاده می‌کنند.

او افزود: کاتالیست مهم‌ترین قسمت مورد استفاده در صنایع فولادی و پالایشگاهی است که ما در این زمینه در  تحریم هستیم و باتوجه به اینکه این تحریم‌ها به شدت بر واردات کاتالیست تاثیرگذار است، شرکت‌هایی که در این زمینه فعال بودند نیز دیگر فعالیتی ندارند بدون کاتالیست، واحد‌های فولادی تا ۱۰۰ درصد و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی تا ۶۰ درصد تعطیل می‌شوند.

فیض الله زاده با اشاره به ساخت کوره تونلی اظهار کرد: ابتدای سال گذشته خط تولید ساخت کوره را آغاز و  با راه اندازی این خط تولید، کوره تونل را نیز ساختیم. کوره‌های تونلی که باید برای یک پروژه، ۲۴ ساعت کار کند با قطع ۲۴ ساعته گاز کارخانه مواجه شدیم که هزینه هنگفتی را برای ما تحمیل و سقف این کوره تونلی با قطع گاز ریزش کرد.

او بیان کرد: با ریزش کوره تونلی در فروردین ماه ۱۴۰۰، ۳۰ میلیارد تومان ظرفیت این کارخانه را تحت تاثیر خود قرار داد و همچنان این کوره وارد مدار نشده است. قطعی مکرر گاز در زمستان باعث از دست رفتن بیش از ۷۰ میلیارد تومان هزینه کوره و بیش از ۵۰ میلیارد تومان خسارت به مراحل تعمیر کوره‌ها ومی‌شود عدم تحویل به موقع کوره‌ها به کارخانه‌های صنایع فولادی و دیگر پروژه‌ها باعث کاهش ظرفیت مجموعه‌های فولادی و پتروشیمی می‌شود که آسیب جدی به صنعت می‌زند.

مدیر تولید این شرکت دانش بنیان نفت و گاز گفت: کاتالیست یک کالای کاملا استراتژیک بوده و برای صنایع پتروشیمی و فولاد همواره یک دغدغه بسیار بزرگ است. در حال حاضر خط تولید کامل کاتالیست‌های هیدروژن، آمونیاک و اوره را در دست داریم که برای اولین بار ۹ کاتالیست را به پتروشیمی مسجد سلیمان تحویل داده ایم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار