ماه‌هاست هر زمان دولت اقدام به فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه می‌کند، سرمایه‌گذاران آن را یکی از علل اصلی ریزش بورس می‌دانند. موردی که تمام واقعیت نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته ۷.۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در فرابورس به فروش رسید و مجددا جو نسبتا هیجانی بازار سرمایه را فرا گرفت. ماه‌هاست که هر زمان دولت اقدام به فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه می‌کند، سرمایه‌گذاران آن را یکی از علل اصلی ریزش بورس می‌دانند، تفکری که اغلب از طریق شبکه‌های اجتماعی و افراد با اطلاعات نه چندان کامل شکل گرفته است. برای تشریح این مسئله و اینکه اوارق فروشی دولت چطور و چقدر می‌تواند بر قیمت سهام اثرگذار باشد، به گفت‌‌وگو با برخی از کارشناسان اقتصادی پرداختیم.

خریداری ۹۰ درصد از اوراق بدهی توسط صندوق های سرمایه گذاری

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اوراق فروشی جدید دولت و خرید بیش از ۶.۶ هزار میلیارد تومانی آن توسط فعالین بازار سرمایه، اظهار کرد: هر زمانی که خبری از فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه منتشر می‌شود، جو هیجانی منفی در بازار شکل می‌گیرد. هم اکنون تصورات سرمایه‌گذاران به سمتی رفته که فروش اوراق را برابر با کاهش شاخص بورس می‌دانند. در حالی که کشش بازار سرمایه بیشتر از مقدار اوراقی است که دولت می‌فروشد و فروش اوراق ارتباطی به بازدهی نزولی بورس ندارد، زیرا ۹۰ درصد از این اوراق توسط صندوق‌های درآمد ثابت خریداری می‌شوند که این صندوق‌ها نیز ارتباطی با بازار سهام ندارند.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: در سال ۹۹ مجموع تامین مالی دولت از بازار سرمایه ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که طبق آمار از ابتدای سال تا پایان مهر ماه ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و تا اواخر آبان ماه تقریبا ۴۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به تسویه اوراقی که زمان سررسید آن‌ها فرارسیده، پرداخته است. دولت از آبان ماه تا پایان سال نیز قرار است، ۱۹ هزار میلیارد تومان دیگر، تسویه کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: گاهی اوقات در بازار فرابورس آمار بسیار بالایی از فروش اوراق منتشر می‌شود که مربوط به اوراق فروشی دولت نیست و حاصل معاملات عملیات بازار باز بانک مرکزی است. عملیات بازار باز یکی از ابزار‌های سیاست‌های اقتصادی دولت است که از طرف بانک مرکزی اعمال می‌شود و اوراقی است که بین بانک مرکزی و بانک‌ها معامله می‌شود. طبق قانون آمار این معاملات برای شفافیت بیشتر در بازار فرابورس افشا می‌شود.

عدم آسیب پذیری بازار سرمایه از  فروش اوراق

عدم آسیب پذیری بازار سرمایه از  فروش اوراق

خالص تامین مالی دولت در مهر و آبان ماه منفی است

این کارشناس اقتصادی در خصوص خالص فروش اوراق دولت در چند ماه اخیر اظهار کرد: خالص تامین مالی از انتشار اوراق در مرداد ماه ۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان و در شهریور ماه ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. از طرفی در مهر و آبان ماه خالص تامین مالی دولت از اوراق منفی بوده که این رقم نشانگر این است که در این دو بازه زمانی تسویه اوراق سررسید شده بیشتر از تامین مالی دولت بوده است. طبق آمار در مهر ماه خالص تامین مالی دولت منفی ۲ هزار میلیارد تومان و در آبان ماه منفی ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. دولت در مرداد، شهریور، مهر و آبان به طور خالص توانسته ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل اوراق خزانه اسلامی، تامین مالی کند.

عدم آسیب پذیری بازار سرمایه از  فروش اوراق

کنترل نقدینگی به کمک انتشار اوراق بدهی

او بیان کرد: دولت‌ها هر ماه موظف هستند، اوراقی که  زمان سررسید آن‌ها فرارسیده، تسویه کنند. طبق آمار روز گذشته اوراق دولتی با نماد اراد ۹۱ با سود ۱۵ درصد و اراد ۹۲ به سود ۱۶ درصد به فروش رسید که زمان سررسید هر کدام به ترتیب مرداد و آبان سال ۱۴۰۱ است. دولت برای تامین کسری بودجه راهکار‌هایی دارد که یکی از این راهکار‌ها فروش اوراق است. انتشار اوراق در کوتاه مدت می‌تواند نقدینگی و پایه پولی را کنترل کند ولی در میان مدت و بلند مدت، اگر منبع مناسبی برای بازپرداخت این اوراق در نظر گرفته نشود، مجددا دولت باید اوراق منتشر کند که در این صورت اصطلاحا اوراق را با اوراق تسویه می‌کند. هم اکنون بخشی بزرگی از اوراق که روز گذشته به فروش رسید برای تسویه اوراقی که در سال گذشته منتشر شد بود است.

تصورات غلط در خصوص فروش اوراق بدهی بازار را پر تلاطم کرد

رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تصورات غلط سرمایه گذاران از اوراق فروشی دولت و تاثیر منفی آن بر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر این تصور وجود دارد که فروش اوراق سبب نزول بازار سرمایه می‌شود که این تصوری اشتباه است. روز گذشته میزان اوراقی که دولت در بازار به فروش رساند حدود ۷.۵ هزار میلیارد بوده است که رقم ناچیزیست و کمتر از یک درصد از ارزش بازار سهام می‌باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص میزان فروش اوراق دولتی در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در مهر و آبان ماه خالص فروش اوراق بدهی توسط دولت منفی بوده است، و اوراق در طی عملیات بازار باز بانک مرکزی خرید و فروش شدند. عملیات بازار باز تابعی از تامین مالی دولت نیست بلکه تابعی از سیاست پولی بانک مرکزی است. تامین مالی دولت که سبب تعویق بازار سرمایه می‌شود و بدهی دولت را افزایش می‌دهد، نسبت به عملیات بازار باز متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به یکی از موانع رشد بورس و قیمت سهام، گفت: مشکل اصلی بازار سرمایه، بازده انتظاری پایین آن در دید کلان است. بازده انتظاری پایین بازار سرمایه به بخشی از کسری بودجه که از طریق فروش دارایی تامین می‌شود، بازمی‌گردد. در بودجه ۱۴۰۰، دولت موظف بوده، قریب به ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی تامین مالی کند و قریب به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از دارایی‌های خود را به طلبکاران (سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) پرداخت کند که طبعا این نهاد‌ها دارایی‌ها را برای نقدشوندگی، در بازار سرمایه عرضه می‌کنند.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت اثر فروش اوراق بدهی برای تامین مالی دولت بر روی بازار سرمایه، بیشتر اثر روانی و هیجانی بوده است تا اثری واقعی که منطبق بر واقعیت‌ها باشد. چرا که در چهار ماه اخیر خالص تامین مالی دولت از این بازار کمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که طبق اظهار کارشناسان اغلب خریداران آن هم بانک‌ها و یا صندوق‌های با درآمد ثابت بوده‌اند که ارتباطی با قیمت سهام در بورس ندارند.

گزارش از مریم فدایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار زیان دیده
۲۲:۵۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
عزیزم تو سایت فرابورس دقیقا اعلام کرده 150 هزار میلیارد دولت در 7 ماهه اوراق فروخته.در حالیکه قرار بوده 125 هزار در کل سال 1400 اوراق بفروشد.
یعنی دولت در 7 ماه 20 درصد بیشتر از کل سال اوراق فروخته.
اونوقت شما میگویی اوراق نفروخته.
چرا اطلاعات غلط به جامعه می دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
وقتی سود همه شرکت ها و مطالبات سهامداران از سال های قبل توسط سجام پرداخت نمیشود ، سهامداران باید به بانک مراجعه کنند و در صف بمانند همین عامل فرار سرمایه های مردم از بورس هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
دقیقا همینه
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۰۶:۵۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
فروش اوراق دولتی سبب ریزش بورس نیست و نبوده ، بلکه مقضرش عمه منه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۲۱:۰۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
۲۵ آبان ، دولت ۷،۵ همت اوراق فروخته که ۶،۶ همت اون رو حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار سرمایه خریدن! (در حالی که ارزش معاملات بازار سرمایه روزانه با اغماض به ۵ همت میرسه!)مستندات هم است اگه میشد عکس ارسال کرد براتون ارسال میشد پس لطفن باهرکارشناسی صحبت نکنید کمی بفکر ضررمردم دربورس باشید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
میگه تراز درآمد دولت از اوراق منفی بوده یعنی هرچی اوراق فروختیم دادیم برای تسویه اوراق پارسالی با سودش خوب پس پول از صندوقها و مردم رفته سمت اوراق جدید منتها شما مجبور شدید با پولش اوراق قبلی رو تسویه کنید بالاخره اوراق جدید فروختید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
بنده در کمال فروتنی اعلام می دارم علیرغم گذراندن مدارج تحصیلات تکمیلی با معدل خیلی خوب در رشته و گرایشهای اقتصادی از بهترین دانشگاههای دولتی این مملکت، متوجه اظهارات و نتیجه گیری ناپخته و غیر کارشناسی کارشناسان فوق نگردیدم. طبیعتاً بسیاری از دیگر افراد حقیقی حاضر در بازار بورس نیز از مدارج و تجربیات اقتصادی بالا و لازم برخوردارند و بدین جهت کارشناسان بورس باید بیش از پیش اظهارات کارشناسی خود را مورد مداقه قرار دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
وقتی سهمی فروخته میشه باید به صورت انلاین به حساب مشتری واریز بشه ایران بورس بعد سه روزهفت کاری به حساب مشتری واریز می کنن این هم ععلل ریزش بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
صرافی های ارز دیجیتالی همان روز یا نهایتا فردای پس از فروش ارزها ، پول ها را به حساب مردم واریز میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
رفتار حقوقی بازرگردان حقوقی باعث ریزش بورس میشه یکی دولت محترم پول زیاد از بورس برداشته کرده وسهم بورس ازصندق ذخیره به بورس واریزنکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
بورس را رشد بدهید تا ضررهای ملت جبران بشود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۴۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
شروع شد کی بود کی بود من نبودم فساد سر تا پای بورس رو گرفته حقوقی و بازیگر در بورس هر کاری دوست دارن انجام میدن ناظر فقط برای من سهام دار خرد قانون رو اجرا میکنه در آخر هم میگن سهامدار خرد هیجانی شد خدا شاهده در کشور کفار چنین فسادی وجود نداره اداره مملکت از جیب مردم به خدا با این روش حقوق کارمند پرداخت کردن خلاف شرع هستش چون آه کلی سهام دار پشتشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
پولتونو نه تو بانک بزارین نه توراق بخرین
فقط زیر سرتون باشه طلا زمین دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
راست میگه. سالهاست که این مردم با خرید دلار ، طلا و زمین و ... به خیال خودشان سود میکنند ولی در اصل خیانتکارترین افراد جامعه هستند که باعث تورم و گرانی شده اند .جالبه که همینها هستند که از وضع حاکم و گرانی ها گله و شکایت دارنددد!!!!!!ازماست که....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
سلام، واقعا مردما چی فرض کردین؟؟؟
صندوق های سرمایه گذاری از کجا پول میارین؟؟
دقیقا دلیل ریزش بورس فروش اوراق است. دولت حقوقی ها را موظف میکنند که ترس در بازار ایجاد کنن تا حقیقی بدبخت ناچار به فروش سهام بشه و نقدینگی خودشا وارد صندوق های سرمایه گذاری کنه که صندوق های حروم خور اوراق دولت را خریداری کنه......
خدا باعث و بانیه این وضع وخیم زندگی مردم را هزار بار لعنت کنه، تاریخ درمورد همه چی قضاوت میکنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
کارشناس نادان اوردن چرت و پرت میگه فکر می کنه مردم متوجه نمیشن
جمع کن نظریات تو همه فهمیدن به نفع دولت حرف میزنی
بورس را نابود کردید سرمایه مردم به باد رفته و به باد دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
عامل اصلی منفی و نزولی بودن بورس ، دستکاری آن توسط حقوقی ها و به زیان حقیقی ها هست و بس. هیچ نهادی و شخصی هم بر تخلفات بورس نظارتی نداره. اگه نهادی و یا گروهی مشخص بر بورس نظارت داشتند، سرنوشت بورس و فرابورس این نبود . بورس شده قمار خونه. ما که با ۷۰ درصد ضرر و زیان چندر غاز سرمایه مون رو هم کشیدیم بیرون. بدا به حال اونایی که هنوز تو بورس هستند. پولتون رو ببرید سکه ، طلا، دلار ، خودرو بخرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
دلیل ریزش بورس دروغ های هست که مدیران و مسئولین تحویل مردم میدن مثل تحویل ماهانه ۵۰ میلیون دوز واگسن برکت ..تازه الان میشنویم پروژه برکت شکست خورده بعد میخواید بورس رشد کنه دم خروس رو قبول کنیم یا قسم حضرت عباس رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
ضربه که بورس به انقلاب زد امریکا نزد متاسفم برای مسولان که باعث شدن جوانان انقلابی به حکومت بد بین شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
بورس سودهای بی حساب میداد البته اون اوایلی که تازه راه افتاد بود اونم به این خاطر بود که دولت روحانی دنبال پول بود وگرنه اینجور سود دهی من تا حالا تو بورس ندیده بودم، علتش ایجاد طمع در مردم بود که البته موفقم شد و دراین میان گروهی کاملا نابود شدن
آخرین اخبار