سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای ساخت ۵۳ دستگاه ایکس‌ری برای ۳۲ نقطه با ۸ شرکت دانش بنیان هماهنگ شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه صبح بخیر ایران گفت: یکی از مشکلات در ایکس ری ها نبود پتانسیل برای تولید داخل این تجهیزات است که ستاد با همکاری دانش بنیانی ها توان برای رشد را بررسی کرد.

وی گفت: برای ساخت ۵۳ دستگاه ایکس ری برای ۳۲ نقطه با ۸ شرکت دانش بنیان هماهنگ شده است. طولانی شدن این پروسه زمانبر خواهد بود و باید به این شرکت‌ها زمان داده شود.

دهقانی نیا گفت: این دستگاه ها یک منبع انرژی دارند که باید مجوزی از سازمان انرژی اتمی می گرفتند، چون تولید داخل نداشتیم رویه ای هم برای این دستگاه ها تعریف نشده بود.  به همین دلیل سرخط آوردن آن برای تولید نیازمند ایجاد رویه بود.

این مقام مسئول گفت: هشت شرکت تولید ایکس ری برای تولید پای کار آمده اند. سی درصد نیاز به ایکس ری در کشور در داخل تامین می شود. تلاش برای داخلی سازی جلوگیری از مشکلات ناشی از نبود قطعات ایکس ری های وارداتی است، به طور مثال این دستگاه ها حتی با نبود یک سوزن از کار می افتند و برای واردات قطعات آن با مشکلاتی نظیر تحریم و عرضه نشدن قطعه توسط شرکت تولید کننده رو به رو می شویم.

دهقانی نیا تصریح کرد: تسری بخشیدن ارز دستوری در توزیع کالا‌های اساسی منجر به برهم خوردن سیاست‌های اقتصادی ماست. بعد از دستوری شدن نرخ ۴۲۰۰ تومانی شاهد افزایش قاچاق‌های خروجی از کشور شدیم. نزدیک به دو میلیون دلار در سبد ۴.۶ میلیارد دلاری حجم قاچاق کشور مربوط به گازوئیل است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: حجم قاچاق در سال ۹۸ چیزی بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که از این حجم چیزی بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قاچاق به صورت خروج صورت گرفته است.

او افزود: ما در حوزه کالا و قاچاق ارز با یک سیستم عجیبی روبرو هستیم به طوری که یکی از پرونده‌ای بزرگ که مخصوص به شرکت کره‌ای بوده که کالا را تکه تکه و از گمرکات مختلف آن‌ها را وارد کشور شده و محصول نهایی را مونتاژ و وارد بازار می‌شده است که ما به اصلاح به این نوع قاچاق، قاچاق توسعه یافته می‌گوییم.

دهقانی نیا اضافه کرد: ما در حوزه قاچاق توسعه یافته کشفیات بزرگی داشته ایم، در حال حاضر مواد مخدر یک کالا شناخته شده است، ولی بسیاری از کالا‌های قاچاق قابل تشخیص نیست که به چه صورت وارد کشور می‌شوند و این پیچیدگی را برای شناسایی کالا قاچاق دشوارتر می‌کند.


او با اشاره به سامانه اموال تملیکی گفت: ما این موضوع را از پیگیر هستیم تا جمع آوری کالا شفاف شود، ما در حوزه اموال تملیکی بیش از یک سوم کالا‌های ما متعلق به حوزه کالا‌های قاچاق است و ۲/۳ این موضوع به کالای متروکه است

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ما ناظر بر اجرای مواد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستیم و در مورد سازمان اموال جمع آوری و فروش اموال تملیکی یک سری اقدامات از جمله شفاف شدن فرایند انبار و انبارداری، پیاده سازی سیستم اطلاعات پایه و موضوعات مرتبط با پرونده‌های مربوطه را پیگیری می‌کنیم.

دهقانی نیا اضافه کرد: طبق بازدید ریاست قوه قضائیه و دستورات صادره از سوی ایشان در حوزه کالا‌های متروکه انجام شده است که در همین باب، یک کمیته رسوب تشکیل جلسه داد که بیش از ۱۶ هزار ۲۰ پرونده از سال ۹۷ تا ۹۸ در حوزه کالا‌های متروکه تعیین تکلیف شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار